یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

کسب قدرت با پایمال کردن اخلاق !


کسب قدرت با پایمال کردن اخلاق !
ما پیروان پیامبری هستیم که در بیان الهی قرآن کریم « رحمه للعالمین » (سوره انبیا آیه ۱۰۷ ) نام گرفته و خدای متعال در مدح او فرموده است « وانک لعلی خلق عظیم » وجود تو ای پیامبر به اخلاق نیک و با عظمتی آراسته است (سوره قلم آیه ۴ ) .
انقلاب اسلامی به نام اسلام و به پیروی از پیامبری که با اخلاق پسندیده خود توانست سخت دل ترین مردم دوران خود را که دوران جاهلیت بود به دین خدا جذب کند و از آنها امت واحده ای با همبستگی و اتحادی ناگسستنی بسازد و قدرتمندترین دشمنان بشریت را وادار به عقب نشینی و تسلیم نماید شکل گرفت و به پیروزی رسید. نظام جمهوری اسلامی که محصول این انقلاب است نیز برپایه تعالیم اسلام و سیره پیامبر اکرم و مکتب پرافتخار اهل البیت بنا شده و بر مبانی اخلاقی ماخوذ از معصومین صلوات الله علیهم اجمعین استوار است . درباره انقلاب اسلامی بزرگان این انقلاب و نظام گفته اند : « این انقلاب انقلاب ارزش هاست » و شخص امام خمینی فرموده است : « انقلاب ما انفجار نور بود » . دو مقوله « نور » و « ارزش » از جنس اخلاقند و هدف آنها حفظ تحکیم کرامت انسانی است . انقلاب و نظام جمهوری اسلامی اگر در بطن خود از اخلاق و کرامت انسانی تهی بود دلیلی برای پدید آمدن نداشت زیرا صرف رسیدن به قدرت منهای اخلاق هیچ تمایزی میان این انقلاب و سایر انقلاب ها و میان نظام اسلامی و نظام های حکومتی غیردینی پدید نمی آورد و در آنصورت دلیلی برای چنین انقلاب و تاسیس چنین نظام حکومتی توسط علما و اقشار مذهبی جامعه وجود نداشت .
این درست است که برای تحکیم و حفظ قدرت حتی پیامبر اکرم نیز مامور به نشان دادن شدت عمل علیه دشمنان بودند همانگونه که خدای متعال خطاب به آنحضرت می فرماید : « یا ایهاالنبی جاهدالکفار والمنافقین واغلظ علیهم » (سوره توبه آیه ۷۳ ) ولی درعین حال خدای متعال در کنار فرمان شدت عمل نسبت به کفار و مشرکین و معاندین صفت برجسته و ممتاز پیامبر اکرم و پیروان آنحضرت را مهربانی و احترام متقابل نسبت به همدیگر میداند و میفرماید : « محمد رسول الله والذین معه اشدا علی الکفار رحما بینهم ... » (سوره فتح آیه ۲۹ ) .
اکنون که در آستانه سالروز رحلت پیامبر اکرم و شهادت دو امام معصوم حضرت امام حسن مجتبی و حضرت امام رضا علیهم السلام قرار داریم مناسب است که با استفاده از این فرصت گرانبها و با توجه به بداخلاقی هائی که در عرصه سیاست و مطبوعات توسط بعضی طرفداران نامزدهای ریاست جمهوری مشاهده می شود به این واقعیت توجه نمائیم که رسیدن به قدرت اگر از مجرای اخلاق نباشد و حفظ قدرت نیز اگر به بهای پایمال کردن اخلاق باشد نه برای دنیا ارزشی دارد و نه برای آخرت . توسل به شیوه هائی که بر تخریب و حذف و برچسب زدن مبتنی هستند در جهت خلاف مسیر اسلام و پیامبر اکرم و ائمه معصومین حرکت کردن است و نه تنها سعادت دنیا و آخرت راحتی برای عاملان آن تامین نمی کند بلکه برای آنها شقاوت آور و برای جامعه بشدت زیانبار است .
قدرت فقط درصورتی ارزش دارد که با پیمودن مجاری مشروع به دست بیاید و قدرتی که با توسل به شیوه های نامشروع و ضد اخلاقی کسب شود بی ارزش فسادآور و ناپایدار است . این شیوه همانست که در عرف سیاسی به شیوه « ماکیاولی » معروف است و براساس نظریه فاسد و منحط « هدف وسیله را توجیه می کند » پایه ریزی شده و با معارف اسلامی کاملا بیگانه است .
نکته مهمی که در این میان قابل توجه و دقت است تشخیص مصادیق است . به احتمال زیاد بعضی از کسانی که به شیوه های تخریب و حذف و برچسب زدن متوسل می شوند در تشخیص میان دوست و دشمن دچار اشتباه می شوند. این افراد مجرد اختلاف سلیقه یا حتی اختلاف نظر در مسائل مختلف را پایه و اساس دشمنی با دین و انقلاب و نظام می پندارند و چه بسا خودشان را جای دین و انقلاب و نظام قرار می دهند و چنین تصور می کنند که هرکس آنها را قبول نداشته باشد اسلام و نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارد!
این مشکل به برداشت نادرست از دین و انقلاب و نظام و یا به خودمحوری هائی بر می گردد که بعضی افراد دچار آن هستند. راه صحیح خلاصی از این مشکل اینست که این افراد به بزرگان دین اقتدا کنند و سیره آنها را در بحث با دیگران سرمشق خود نمایند و فرموده خدای متعال که خطاب به پیامبر اکرم می فرماید : « ادع الی سبیل ربک بالحکمه والموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن » (سوره نحل آیه ۱۲۵ ) را نصب العین و راهنمای عمل خود قرار دهند .
علمای دینی در این عرصه وظیفه سنگینی دارند که باید به آن عمل کنند و سکوت در برابر بداخلاقی ها را نه برای خود و نه برای دیگران جایز ندانند. آیت الله مهدوی کنی که یک روحانی مبارز و با سابقه و یک معلم اخلاق هستند چند روز قبل نسبت به این قبیل بداخلاقی ها عکس العمل نشان داده و گفتند : « بعضی ها گرم کردن رقابت های انتخاباتی را با فحاشی و تخریب اشتباه می گیرند و خیال می کنند گرم کردن رقابت ها به اینست که ما گلوی همدیگر را بگیریم و فشار دهیم و مردم هم تماشا کنند و هورا بکشند » . ایشان ضمن انتقاد شدید از بدگوئی و تخریب دیگران در جریان مبارزات انتخاباتی تصریح کردند : « من که یک روحانی هستم و سالها در انقلاب بوده ام و هستم و تجربه دارم و درعین حال در جناح خاصی هم هستم مجوزی برای تخریب دیگران ندارم » .
به نظر می رسد نصیحت این روحانی انقلابی و اخلاقی که مورد احترام همه است برای روشن شدن این نکته که روش های تخریبی چقدر با معیارهای شرعی منطبق است کفایت می کند. البته همه بزرگان باید در برابر بداخلاقی ها احساس وظیفه کنند و تذکرهای آشکار بدهند تا جلوی سقوط اخلاقی جامعه گرفته شود و صحنه انتخابات بجای آنکه صحنه زشت زد و خوردهای سیاسی شود به عرصه ای زیبا برای رقابت های سالم و ارزشی تبدیل گردد. ایام آخر صفر و همچنین ربیع المولود فرصت های مناسبی برای یادآوری ارزشهای اخلاقی سازنده ای هستند که اسلام عزیز به بشریت هدیه کرده است . نگذاریم این ارزش های اخلاقی فراموش شوند زیرا نظام جمهوری اسلامی فقط برپایه اخلاق می تواند دوام بیاورد. کسانی که حفظ این نظام را واجب می دانند باید جلوگیری از روش های ضداخلاقی را نیز برخود واجب بدانند.
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید