دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

۲۶ آبان ـ ۱۷ نوامبر ـ سالروز گشایش آبراه سوئز، و عبور یک کشتی از آبراه پاناما


هفدهم نوامبر سال ۱۸۶۹ آبراه سوئز آغاز بكار كرد. در همین روز در سال ۱۹۱۳ یك كشتی نیز از آبراه پاناما كه هنوز تكمیل نشده بود عبور داده شد.
آبراه سوئز به رغم مخالفت دولت انگلستان كه نمی خواست دسترسی دیگران به هند آسان شود، طبق طرح مهندس فرانسوی«فردیناند دو لسپوس» و به دست وی ساخته شد. عملیات مربوط به ساختن این آبراه كه بعدا انگلیسی ها در آن شریك شدند ده سال طول كشید و ۴۰۰ میلیون فرانك فرانسه هزینه داشت. این آبراه در مسیر خود از چند دریاچه می گذرد و هدف، آن بوده است كه از تعداد لاكهای آن كاسته شود. هر سال به طور متوسط ۱۸ هزار كشتی از این آبراه می گذرد. این آبراه كمك بزرگی به تسهیل وگسترش تجارت شرق و غرب كرده است. استفاده نظامی از این آبراه هم اخیرا زیاد شده است.
۲۴ قرن پیش از ایجاد این آبراه، به ابتكار و تصمیم داریوش بزرگ یك آبراه میان دریای سرخ و رود نیل ساخته شد تا كشتی ها از خلیج فارس به مدیترانه رفت و آمد كنند. ناپلئون بناپارت پس از تصرف مصر، نخستین رهبری بود كه ضرورت ایجاد چنین آبراهی را احساس و اعلام كرده بود.
در سال ۱۹۵۶، در پی ملی شدن آبراه سوئز كه در كنترل آنگلستان وفرانسه بود از سوی دولت وقت مصر به رهبری جمال عبدالناصر، دولتهای انگلستان، فرانسه و اسرائیل بر ضد مصر وارد جنگ شدند كه ترس از مداخله شوروی در این جنگ به حمایت از مصر و تبدیل آن به یك جنگ جهانی سبب شد كه زود پایان یابد.
مهندس دولسپوس پس از اتمام كار آبراه سوئز، از سال ۱۸۷۹ دست به ساختن آبراه پاناما (میان دو اقیانوس اطلس و آرام) زد كه در ۱۸ نوامبر سال ۱۹۰۳ امتیاز آن به آمریكا واگذار شد.
سازنده آبراه پاناما با این كه هنوز كاملا تكمیل نشده بود درسال ۱۹۱۳ در سالروز گشایش آبراه سوئز (۱۷ نوامبر) یك كشتی از آن آبراه عبور داد. وی در هفتم ژوئن سال بعد كشتی دیگری را كه «لوئیس» نامگذاری شده بود از آبراه پاناما گذرانید و این آبراه از دوماه بعد (۱۵ اوت ۱۹۱۴) به روی رفت و آمد كشتی ها باز شد. آبراه پاناما ۸۰ كیلومتر طول و ۱۰۰ تا ۳۰۰ متر عرض دارد و دارای سه لاك است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید