شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

تبلیغات دینی و سیاسی ایوانجلیست‌های جنگ طلب در آمریکا


تبلیغات دینی و سیاسی ایوانجلیست‌های جنگ طلب در آمریکا
به مبلّغان انجیل ایوانجلیست می‌گویند. قبل از جنگ جهانی دوم ایوانجلیست‌ها به عنوان بنیادگرا معروف بودند، لیكن بعداز جنگ جهانی دوم آنها خود را به عنوان «ایوانجلیست‌» معرفی كردند. شعار آنها بازگشت به انجیل و تغییر جامعه با تحول فرهنگی است، تا از این راه در آمریكا حكومتی برمبنای بنیادهای انجیل به وجود آورند.
تحول و پیشرفت سریع در مخابرات در دگرگونی زندگی اجتماعی جوامع در قرن بیستم نقش به‌سزایی داشته است و در این عرصه، رادیو و تلویزیون بیشترین نقش را ایفا نموده‌اند. در ایالات متحده آمریكا، از آغاز پخش برنامه‌های رادیویی، اجرای برنامه‌های دینی جزء لاینفك فرهنگ این كشور گردید. بعد از توسعهٔ تلویزیون در این كشور در دهه ۱۹۶۰م، مبلّغان مسیحی به رادیو و تلویزیون روآوردند و هم‌اكنون بیش از صد برنامهٔ دینی مسیحی را به شكل سندیكا در این كشور پخش می‌كنند و جامعهٔ آمریكا را از این جهت بی‌نیاز كرده‌اند. در دهه ۱۹۸۰م با توسعهٔ ایستگاه‌های یو.اچ.اف.۱ و ماهواره آنها توانستند برنامه‌های تبلیغی مسیحی را از رادیو و تلویزیون در مناطق مختلف جهان پخش نمایند؛ بن آرمسترانگ، رئیس «انجمن ملی سخن پراكنی دینی»۲ اظهار می‌دارد: «تلویزیون وسیله‌ای اعجازآمیز از جانب خداست كه با آن باید انجیل را در سراسر جهان تبلیغ نمود».۳
●تلی‌وانجیلیست (مبلّغ انجیل از تلویزیون)
به مبلّغان انجیل ایوانجلیست۴ می‌گویند. قبل از جنگ جهانی دوم ایوانجلیست‌ها به عنوان بنیادگرا۵ معروف بودند، لیكن بعداز جنگ جهانی دوم آنها خود را به عنوان «ایوانجلیست‌» معرفی كردند. شعار آنها بازگشت به انجیل و تغییر جامعه با تحول فرهنگی است، تا از این راه در آمریكا حكومتی برمبنای بنیادهای انجیل به وجود آورند. آن دسته از ایوانجلیست‌ها را كه از راه تلویزیون برنامه‌های تبلیغی پخش می‌كنند «تلی وانجلیست»۶ می‌نامند.
آنها در اوایل قرن بیستم اصول مسیحیت را با عنوان «بنیادها»۷ تبیین نمودند كه تا سال ۱۹۱۵م دوره دوازده جلدی را در آمریكا منتشر كردند و به سبب همین مواضع برای اولین بار اصطلاح «بنیادگرا» برآنها اطلاق گردید.
از جانب بنیادگرایان مسیحی در آمریكا در سال ۱۹۱۹م مؤسسه‌ای با عنوان «انجمن جهانی بنیادهای مسیحی»۸ تأسیس گردید و ویلیام بل ریلی۹ بنیان‌گذار آن بود.۱۰ بعداز جنگ جهانی دوم آنها خود را به عنوان مبلّغان انجیل (ایوانجلیست) معرفی كردند و مؤسسه‌ای به نام «اعضای جهانی ایوانجیلی»۱۱ را در سال ۱۹۵۱م به وجود آوردند و خود را به جای بنیادگرایان به عنوان محافظه‌كاران مسیحی معرفی كردند.
آنها با جدیت دربارهٔ عملی نمودن خواسته‌های مسیح۱۲ و تحقق پیش‌گویی‌های انجیل۱۳ تبلیغ می‌كنند و اعلام می‌دارند «ظهور دوبارهٔ مسیح»۱۴ بسیار نزدیك است و مسیحیان برای ظهور دوبارهٔ مسیح وظیفه دارند انجیل را در سراسر جهان تبلیغ نمایند. از این‌رو، ایوانجلیست‌ها علاوه بر راه‌اندازی تعدادی ایستگاه رادیویی برای تبلیغات دینی در آمریكا، اولین ایستگاه رادیویی برای پخش برنامه‌های دینی در سطح جهان را در شهر كیوتو، اكوادور در روز ۲۵ دسامبر ۱۹۳۱م با عنوان «منادی دعای خیر عیسی مسیح»۱۵ افتتاح نمودند و این ایستگاه رادیویی تا سال ۱۹۸۵م برنامه‌های خود را برای ۲۲ كشور آمریكایی لاتین و كارائیب پخش می‌كرد.
تا سال ۱۹۳۲ م بیش از ۴۰۰ برنامهٔ دینی از ۸۰ ایستگاه رادیویی پخش می‌گردید، كه در سال ۱۹۳۹م شمار آنها به ۱۵۲ ایستگاه و در سال ۱۹۴۲م به ۴۵۶ ایستگاه رسید. كلیهٔ ایستگاه‌های رادیویی كه برنامه‌های دینی را در آمریكا تا این سال پخش می‌كردند بزرگ‌ترین شبكه رادیویی در این كشور شدند.۱۶ در سال ۱۹۵۵م، كارل ماك اینتایر۱۷ از مبلّغان معروف انجیل، برنامه‌های تبلیغی خود را از بیش از ۶۰۰ ایستگاه رادیویی در آمریكا پخش می‌نمود و بیلی جیمز هارگیس۱۸ تا سال ۱۹۶۱م برنامه تبلیغی دینی را در بیش از ۲۰۰ ایستگاه رادیویی و دوازده ایستگاه تلویزیونی منتشر می‌نمود.
یكی دیگر از مبلّغان انجیل در رادیو قبل از جنگ جهانی دوم در آمریكا، هربرت دبلیو آرمسترانگ۱۹ بود كه فرقهٔ جدیدی را با عنوان «كلیسای جهانی خدا»۲۰ به وجود آورد و برنامه‌های دینی وی در آمریكا شهرت یافت.۲۱ امروز در آمریكا بیش از ۳۰۰ ایستگاه رادیویی وجود دارند كه برنامه‌های دینی را در شبانه‌روز پخش می‌كنند.۲۲ در آمریكا ۷۵۰ تن از «مبلّغان رادیویی انجیل»۲۳ فعالیت دارند و ۱۵۵۰ ایستگاه رادیویی در این كشور عضو انجمن ملی سخن پراكنی دینی می‌باشند كه برنامه‌های رادیویی پخش می‌كنند.
ایوانجلیست‌ها رادیو را برای تبلیغ انجیل وسیله‌ای شگفت‌انگیز و تلویزیون را ابزاری معجزه‌آسا می‌دانند كه در تحقق اهداف دینی دستاوردهای شگفت‌انگیزی داشته است. از این‌رو با توسعهٔ تلویزیون در آمریكا، آنها برنامه‌های دینی را در شبكه‌های مختلف تلویزیونی پخش كردند. اولین برنامهٔ دینی در تلویزیون آمریكا در سال ۱۹۴۰ پخش شد و سخنران این برنامه كشیش كاتولیك فولتن ج. شین۲۴ بود.
●شبكهٔ تبلیغات دینی ایوانجلیست‌ها
دههٔ ۱۹۶۰م كه در آمریكا و جهان غرب به عنوان دههٔ ضد ارزش‌های دینی معرفی می‌شود، باعث افزایش سریع فرهنگ اعتیاد به مواد مخدر و جنایت و ابتذال فرهنگی در جامعهٔ آمریكا شد. از این دهه به بعد، همه ساله، شمار جوانان معتاد افزایش می‌یابد و فقط در سال ۲۰۰۲ م در آمریكا ۲۵ میلیارد دلار برای مصرف مواد مخدر هزینه شده است. ترویج فرهنگ خشونت و ابتذال در فیلم‌های آمریكایی باعث افزایش جنایت در این كشور گردیده است كه این مسئله به افزایش تعداد بارداری در میان دختران كمتر از ۱۹ سال، افزایش بیماری‌های مقاربتی و ایدز، خشونت علیه كودكان و زنان، رشد آمار طلاق و سرپرستی خانواده توسط زنان، افزایش هم‌جنس بازان و بیش از حد شدن جمعیت زندانیان انجامیده است. در آمریكا از هر دو ازدواج یكی از آنها در كم‌تر از یك سال منجر به طلاق می‌شود و ۴۵ درصد كودكان توسط پدر یا مادر تحت كفالت می‌باشند.
ایوانجلیست‌ها با انتقاد شدید به مظاهر فساد فرهنگ سكولار در جامعهٔ آمریكا نفوذی فوق‌العاده پیدا كرده‌اند.۲۵ آنها در برنامه‌های تلویزیونی در آمریكا فساد اخلاقی در جامعه را معلول دوری از تعلیمات دینی می‌دانند و به شدت با ابتذال در رسانه‌های عمومی مانند رادیو، تلویزیون، اینترنت، مجلات و روزنامه‌ها مخالف‌اند. مبلّغان انجیل از پیوندهای محكم خانوادگی طرفداری می‌كنند و روابط غیرمشروع قبل از ازدواج را باعث افزایش سقط جنین در كشور و سست شدن روابط خانوادگی می‌دانند.۲۶ آنها در تبلیغات دینی در تلویزیون كوشش می‌كنند مراسم عبادی مسیحی در مدارس دولتی و خصوصی الزامی گردد و آموزش مسائل جنسی در مدارس را ابتذال شمرده، با آن به شدت مخالفت می‌كنند و مدارس دولتی را مراكز ترویج ارزش‌های ضد دینی در آمریكا می‌دانند.۲۷
شعار مبلّغان انجیل در تلویزیون «شكل دادن افكار نوجوانان»۲۸ می‌باشد. آنها در تبلیغات خود اظهار می‌كنند كه می‌خواهند اخلاق و معنویت را به كشور آمریكا و عزت را به خانواده‌های از هم پاشیدهٔ این كشور بازگردانند. آنها در تبلیغات خود مردم را از دوران «عذاب شدید» (Tribulation) به دست دجّال (Anti-Christ) می‌ترسانند و اظهار می‌دارند دجال به زودی ظهور خواهد نمود و دنیا به عذابی سخت دچار خواهد شد و فقط «مسیحیان دوباره تولد یافته»۲۹ نجات خواهند یافت.
ایوانجلیست‌ها اعلام می‌دارند كه آنها می‌خواهند آمریكا را از اومانیسم سكولار۳۰ نجات دهند و می‌كوشند با كنار گذاشتن افراد سكولار از مسئولیت‌های حساس دولتی، اداری، نظامی و قضایی، مسیحیان طرفدار اعتقادات افراطی دینی را جایگزین آنها كنند.۳۱
برای تحقق این هدف، تلی ایوانجلیست‌های معروف آمریكا مؤسسات آموزش عالی زیر را برای تربیت متخصصان با اعتقادات دینی برای احراز پست‌های كلیدی در كشور به وجود آورده‌اند:
۱. دانشگاه ریجنت:۳۲ این دانشگاه در ویرجینیابیچ واقع شده كه توسط كشیش پت رابرتسون۳۳ تأسیس گردیده است و در آن بیش از سه هزار دانشجو تحصیل می‌كنند. شعار این دانشگاه «رهبری مسیحیان برای تغییر جهان»۳۴ می‌باشد. این دانشگاه برای شبكهٔ تلویزیونی دینی «شبكهٔ سخن‌پراكنی مسیحیت» سی.بی.ان۳۵ كارشناس تربیت می‌كند.
۲. دانشگاه لیبرتی۳۶: این دانشگاه را تلی ایوانجلیست معروف كشیش جری فالول۳۷ در لینچ برگ، ویرجینیا تأسیس كرده است. در این دانشگاه ۶۵۰۰ دانشجو تحصیل می‌كنند.
۳. دانشگاه اورل رابرتز:۳۸ این دانشگاه در شهر تُلسا، اُكلاهاما در سال ۱۹۶۳م تأسیس گردید و بنیانگذار آن كشیش اورل رابرتز از تلی ایوانجلیست‌های معروف آمریكا می‌باشد.
۴. دانشكدهٔ انجیل جیمی سواگارت:۳۹ این دانشكده توسط جیمی سواگارت در شهر لویسیانا تأسیس گردیده است.
در این مؤسسات آموزش عالی، علاوه بر تربیت كادر اداری دولتی، متخصصان را برای اداره و تولید برنامه‌های تبلیغی مسیحی در ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی آموزش می‌دهند. براساس آمار ارائه شده در كتاب راهنمای سخن پراكنی دینی در آمریكا۴۰ تا پایان سال ۱۹۸۵م در آمریكا ۱۰۴۳ ایستگاه رادیویی و ۹۶ ایستگاه تلویزیونی دینی وجود داشته و در سال ۱۹۸۹ م تعداد ایستگاه‌های رادیویی به ۱۴۸۵ و ایستگاه‌های تلویزیونی دینی به ۳۳۶ عدد افزایش یافته است. تا سال ۱۹۸۹م، ۶۴۸ سازمان دینی برنامه‌های رادیویی دینی مسیحی تولید می‌كردند و ۴۷۶ سازمان دینی در این كشور مسئولیت تولید برنامه‌های دینی را در تلویزیون بر عهده داشتند. تا سال ۱۹۸۹م از آمریكا، ۳۰۱ برنامه رادیویی و تلویزیونی و تبلیغی برون‌مرزی پخش می‌گردید.۴۱ به گفتهٔ «انجمن ملی سخن پراكنی دینی» اكنون در آمریكا ۱۵۵۰ ایستگاه رادیویی و ۳۵۰ ایستگاه تلویزیونی دینی در این كشور فعالیت دارند و در این ایستگاه‌ها بیش از ۵۰۰ تلی ایوانجلیست و ۷۵۰ رادیو ایوانجلیست برنامه‌های دینی و تبلیغی مسیحی اجرا می‌كنند و هر هفته بیش از ۱۴ میلیون نفر، این برنامه‌های تلویزیوین را تماشا می‌كنند.۴۲ بودجهٔ سالیانهٔ مؤسسات دینی مسیحی كه این برنامه‌ها را از شبكه‌های رادیو و تلویزیونی دینی پخش می‌كنند همه ساله ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌كند. این مؤسسات، شبكه‌های تلویزیون دینی محلی را در شهرهای آمریكا گسترش داده‌اند. برنامه‌های تبلیغی مسیحی از جانب تلی ایوانجلیست‌های معروف؛ مانند جری فالول، پت رابرتسون، جیمز رابیسون،۴۳ جیمی سواگارت و رابرت شولر۴۴ دائماً در حال توسعه است.۴۵
●اهداف محاظفه‌كاران سیاسی
ایوانجلیست‌ها در آمریكا عضو فرقه‌های مختلفی از پروتستان‌ها می‌باشند. در آمریكا تاكنون بیش از ۱۵۰۰ فرقه در میان پروتستان‌ها به وجود آمده و این تعداد مرتب رو به افزایش است. ایوانجلیست‌ها با آنكه از فرقه‌های مختلف می‌باشند، با یك هدف، تبلیغات دینی را انجام می‌دهند. از این‌رو پروتستان‌ها آنها را «مافوق كلیسا»۴۶ می‌نامند و افرادی مانند چارلز گراندیسون فینی۴۷ (۱۸۷۵ـ ۱۷۶۲م)، دیوایت ال مودی۴۸ (۱۸۹۹ ـ ۱۸۳۷م) و بیلی سندی۴۹ (۱۹۳۵ـ ۱۸۶۲م) را رهبران «جنبش تبلیغ انجیل»۵۰ و «مافوق كلیسا» می‌دانند.۵۱
ایوانجلیست‌ها خود را به عنوان اثرگذراران مشروع در تغییر فرهنگ آمریكایی و رسانه‌های عمومی و نیز پیشگامان مبارزه علیه لیبرالیسم سكولار در جامعهٔ آمریكا در طول قرن بیستم معرفی می‌كنند.۵۲ آنها از مناظرات كلامی با دانشمندان ادیان دیگر به شدت پرهیز می‌كنند و از احساسات و وابستگی‌های محلی برای تبلیغات دینی در رادیو، تلویزیون، مجلات و اینترنت به خوبی بهره می‌برند. در آمریكا ارتباط نزدیك میان دیدگاه‌های محافظه‌كاران ایوانجلیست با ایدئولوژی محافظه‌كار سیاسی كاملاً مشهود است.
انگیزهٔ مهم و برجستهٔ ایوانجلیست‌های آمریكایی بسیج مسیحیان جامعهٔ این كشور در راستای اهداف محافظه‌كاران سیاسی می‌باشد. در آمریكا مطابق آمارهای مختلف ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون مسیحی در این كشور طرفدار ایوانجلیست‌ها می‌باشند و اكثریت مطلق آنها از حزب محافظه‌كار جمهوری‌خواه حمایت سیاسی همه جانبه انجام می‌دهند.
ایوانجلیست‌ها با حضور گسترده در برنامه‌های رادیویی قبل از جنگ جهانی دوم در میان رؤسای جمهوری آمریكا اعمال نفوذ می‌كردند. هری اس. ترومن رئیس جمهوری آمریكا در سال‌های ۱۹۵۳ ـ ۱۹۴۵ كه از حزب دموكرات بود اعلان می‌دارد: «اگر بیداری اخلاقی و روحانی در آمریكا به وجود نیاید این كشور نابود خواهد شد». ژنرال دوایت دیوید آیزنهاور، از حزب جمهوری‌خواه و رئیس جمهوری آمریكا در سال‌های ۱۹۵۳ ـ ۱۹۶۱ اظهار می‌دارد برای جلوگیری از فاجعهٔ ملی در آمریكا باید حیات نو روحانی به وجود آید». بعداز فتح ژاپن در جنگ جهانی دوم، ژنرال داگلاس مك آرتور، حاكم نظامی آمریكا، رسماً از مبلّغان مسیحی دعوت به عمل می‌آورد كه در ژاپن تبلیغات دینی گسترده انجام دهند. با حمایت دولت آمریكا ایوانجلیست‌ها بعداز جنگ كره (۱۹۵۰ـ ۱۹۵۳) تبلیغات وسیع دینی را در كرهٔ جنوبی و كشورهای خاور دور و جنوب شرقی آسیا انجام داده‌اند.در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا در سال ۱۹۷۶ ایوانجلیست‌ها از كاندیدای حزب دموكرات، جیمی كارتر كه عضو كلیسای بنیادگرایان مسیحی به نام «كنوانسیون بابتیست‌های جنوبی»۵۳بود و ادعّا می‌كرد «مسیحی دوباره تولّد یافته» است، حمایت نمودند و كارتر باحمایت همه جانبهٔ ایوانجلیست‌ها به قدرت رسید. مجلهٔ «نیوزویك» سال ۱۹۷۶ را «سال ایوانجلیست‌ها» نامید. در این انتخابات، ایوانجلیست‌ها رسماٌ وارد حوزهٔ سیاسی شدند و جامعهٔ آمریكا و جهان در سطحی گسترده متوجه این جریان جدید شدند.۵۴
از آغاز سال ۱۹۷۹م شعار آنها این بوده است كه هنگام آن فرا رسیده كه برای تغییر مسیر آمریكا و نجات این كشور، مسیحیان متدیّن از كلیسا وارد كنگره (پارلمان آمریكا) شوند. مطابق یك نظرسنجی كه در سال ۱۹۸۰ انجام شد ۹۰ درصد كشیشان آمریكا اظهار نمودند كلیسا مناسب‌ترین محل برای بیان مسائل اجتماعی و سیاسی می‌باشد. این امر برای تمامی كشیشان ضروری است.۵۵ در آمریكا بیش از ۴۰۰ هزار كلیسا وجود دارد كه ۱۱۰ هزار كلیسا در اختیار ایوانجلیست‌ها قرار دارد.
با نفوذ ایوانجلیست‌ها در دولت جیمی كارتر (۱۹۷۶ـ۱۹۸۰) مسئلهٔ حفظ ارزش‌های سنتی خانواده مورد توجّه دولت قرار گرفت.
در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۰ ایوانجلیست‌ها از رونالد ریگان حمایت كردند، چرا كه وی نیز خود را «مسیحی دوباره تولّد یافته» نامیده و وعده داده بود خواسته‌های آنها را عملی سازد.۵۶
در روز‌های ۲۸ و ۲۹ آوریل ۱۹۸۰ ایوانجلیست‌ها در واشنگتن، پایتخت آمریكا اجتماعی بزرگ را با عنوان «واشنگتن برای عیسی مسیح»۵۷ به‌وجود آوردند كه در آن نیم میلیون ایوانجلیست‌ از سراسر آمریكا شركت نمودند. در این اجتماع دو روزه، رهبران ارشد دینی ایوانجلیست‌ها در سخنرانی‌های خود از دولت‌مردان خواستند كه در مسائل سیاسی و اجتماعی مطابق تعلیمات انجیل عمل نمایند تا مورد تایید آنها قرار گیرند و در پایان، خواسته‌های سیاسی و اجتماعی خود را در یك اعلامیه بیان نمودند. شعار آنها در این اجتماع این بود: «نه من گناهكارم، نه تو گناهكاری، بلكه آمریكا گناهكار است و برای نجات آمریكا باید فداكاری نمود».۵۸
رونالد ریگان اولین برنامهٔ تبلیغات انتخاباتی برای ریاست جمهوری را در روزهای ۲۱ و ۲۲ اوت ۱۹۸۰ در ری یونیون آرنا، دالاس در میان ایوانجلیست‌ها برگزار نمود. در این اجتماع، پانزده هزار تن از نمایندگان ایوانجلیست‌ها از سراسر آمریكا شركت داشتند و تعهد نمودند كه ریگان را در این انتخابات به پیروزی برسانند.۵۹ بعداز پیروزی قاطع ریگان در این انتخابات، ایوانجلیست‌ها به عنوان یك قدرت فرهنگی و اجتماعی در جامعهٔ آمریكا ظهور نمودند.۶۰
رونالد ریگان اولین برنامهٔ تبلیغات انتخاباتی دومین دوره ریاست جمهوری خود را در سال ۱۹۸۴ از محل یاد شده در حضور هفده هزار ایوانجلیست‌ از سراسر آمریكا برگزار نمود. در این جلسهٔ تبلیغاتی، ایوانجلیست‌ معروف آمریكا جری فالول كه در دورهٔ اول ریاست جمهوری ریگان كشیش رسمی كاخ سفید شده بود اعلان می‌كند كه «دیانت و اخلاق از سیاست جدا نیست».۶۱
در سال ۱۹۸۳ ریگان طرح «ابتكار دفاع استراتژیك»۶۲ را در یك جلسهٔ دینی در میان ایوانجلیست‌ها اعلام می‌كند و از شوروی سابق به عنوان «امپراتوری شیطانی»۶۳ نام می‌برد؛ چرا كه ابوانجلیست‌ها شوروی سابق را امپراتوری شیطانی معرفی می‌كردند.
در انتخابات سال ۲۰۰۰ ایوانجلیست‌ها رسماً از جورج دبلیوبوش حمایت كردند و از طرفداران خود خواستند كه الگور، كاندیدای حزب دموكرات را شكست دهند. الگور نیز در جلسات سخنرانی انتخاباتی‌اش از شعار ایوانجلیست‌ها «عیسی مسیح چه خواهد كرد»۶۴ بهره گرفته، اعلام می‌نمود كه وی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی این شعار را مدنظر داشته است.۶۵
●سازمان‌های سیاسی ایوانجلیست‌ها
ایوانجلیست‌ها برای پیشبرد اهداف سیاسی و اجتماعی خود تعدادی مؤسسه را در آمریكا تأسیس كرده‌اند كه در سطح كشور فعالیت می‌كنند:
۱) ائتلاف مسیحیان برای آمریكا:۶۶ این مؤسسه كه در سال ۱۹۸۹ تأسیس گردید یكی از سازمان‌های فعال سیاسی ایوانجلیست‌ها می‌باشد كه در همهٔ ایالات پنجاه گانهٔ آمریكا بیش از ۱۷۰۰ دفتر دارد و دو میلیون نفر عضو فعال این سازمان می‌باشند. در این سازمان بیش از ۵۰۰۰۰ فعال سیاسی و ۲۵۰۰۰ كشیش عضویت دارند. بودجهٔ سالیانهٔ آن بیش از ۲۵ میلیون دلار می‌باشد و از سال ۱۹۹۱م همه ساله اجتماع سالیانهٔ سراسری را با عنوان «جاده‌ای به سوی پیروزی»۶۷ برگزار می‌كنند كه در آن به اعضای فعال آن برای كاندیدا شدن در انتخابات، تبلیغات انتخاباتی و ادارهٔ رسانه‌های عمومی آموزش ویژه داده می‌شود. این مؤسسه از مسیحیان متعصّب می‌خواهد كه در تمامی انتخابات از شورای محلی گرفته تا ریاست جمهوری شركت فعال داشته باشند و به كاندیدای مورد تأیید مؤسسه رأی دهند.۶۸
۲) میزگرد دینی:۶۹ این مؤسسه در سال ۱۹۷۹ تأسیس گردید كه در آن فرماندهان ارشد ارتش، سیاستمداران و رهبران برجستهٔ ایوانجلیست عضویت دارند و مسئولیت آنها تأیید سیاستمدارانی است كه از ارزشهای دینی و سنتی مسیحی پیروی می‌كنند، تا در انتخابات مختلف به پیروزی برسند.
۳) ائتلاف آمریكایی برای ارزش‌های سنتی:۷۰ این مؤسسه در سال ۱۹۸۳ تأسیس گردید و ۴۳۰۰۰ كلیسا عضو این مؤسسه می‌باشند. اعضای آن برای حفظ ارزش‌های سنتی و دینی مسیحی، كوشش می‌كنند كنگرهٔ آمریكا قوانین مورد نیاز را به تصویب برساند و در انتخابات، كاندیدایی را كه طرفدار ارزش‌های سنتی و دینی باشد معرفی و تأیید می‌كنند. ایوانجلیست‌های معروف عضو این ائتلاف می‌باشند.
۴) جنگ صلیبی علمی بین‌المللی برای مسیح:۷۱ این مؤسسه برای تبلیغات دینی و سنتی در دانشگاه‌های آمریكا در سال ۱۹۵۱ در دانشگاه لُس آنجلس تأسیس گردید. این مؤسسه علاوه بر تبیلغات دینی در دانشگاه‌های آمریكا مبلّغان را برای تبلیغات مسیحی به كشورهای مختلف اعزام می‌كند و ۱۶۰۰۰ مبلغ مسیحی در سراسر جهان دارد و بودجهٔ سال ۲۰۰۰ این مؤسسه، ۳۰۰ میلیون دلار بود.۷۲
۵) زنان علاقه‌مند به آمریكا:۷۳ این مؤسسه در سال ۱۹۷۹ تأسیس گردید و فعال‌ترین مؤسسهٔ فعالیت‌های دینی و سیاسی زنان طرفدار اعتقادات ایوانجلیست‌ها در آمریكا می‌باشد. در این مؤسسه بیش از ۶۰۰۰۰۰ زن عضو می‌باشند و ۸۰۰ دفتر در سراسر كشور دارد و بودجهٔ سالیانهٔ آن بیش از ۱۰ میلیون دلار می‌باشد. این مؤسسه برای دفاع از ارزش‌های دینی و سنتی و حفظ خانواده فعالیت گسترده دارد.
۶) انجمن خانوادهٔ آمریكایی:۷۴ این انجمن كه در سال ۱۹۷۷ تأسیس گردید و برای ترویج اخلاق و آداب دینی و سنتی در رسانه‌های عمومی آمریكا فعالیت می‌كند و علیه ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی كه برنامه‌های ضداخلاقی، خشونت‌آمیز و مبتذل پخش می‌كنند تبلیغات كرده، از مردم می‌خواهند این برنامه‌ها را تحریم نمایند.
۷) انجمن ملی ایوانجلیست‌ها:۷۵ این مؤسسه در سال ۱۹۴۲ تأسیس گردید و از منافع ایوانجلیست‌ها در مسائل دینی، اجتماعی و سیاسی دفاع می‌كند.
۸) بنیاد آزادی مسیحیت:۷۶ این مؤسسه، به ایوانجلیست‌ها، برای به دست آوردن مقام و پُست‌های دولتی، آموزش می‌دهد.
۹) بنیاد میراث:۷۷ این یكی از فعال‌ترین مؤسسه‌های «هستهٔ مشاوران»۷۸ متعلق به ایوانجلیست‌ها می‌باشد كه در شكل‌دهی سیاست‌های دولت‌های حزب جمهوری‌خواه نقش حیاتی ایفا می‌كند. «پروژه‌ای برای قرن جدید آمریكایی»۷۹ و «انستیتو واشنگتن برای سیاست‌گذاری در خاور نزدیك»۸۰ و «چالسیدون»۸۱ از دیگر مؤسسات هستهٔ مشاوران می‌باشند كه تحت نفوذ ایوانجلیست‌ها فعالیت می‌نمایند.
۱۰) مركز آمریكایی برای حقوق و عدالت:۸۲ این مؤسسه برای حفظ منافع بنگاه‌های سخن‌پراكنی دینی كه توسط ایوانجلیست‌ها اداره می‌شود تأسیس شده است.
۱۱) انجمن اخبارنویسان دینی:۸۳ در این انجمن اخبارنویسان وابسته به ایوانجلیست‌ها كه اخبار روزانهٔ دینی برای رادیو، تلویزیون و روزنامه‌ها تهیه می‌كنند عضویت دارند و این انجمن از منافع آنها دفاع می‌كند.
۱۲) بنیاد كنگرهٔ آزاد:۸۴ این مؤسسه برای اعمال نفوذ در كنگره فعالیت دارد و ایوانجلیست‌های برجسته عضو این بنیاد می‌باشند.
۱۳) انجمن حزبی محافظه‌كاران:۸۵ این مؤسسهٔ سیاسی نیز تحت نفوذ ایوانجلیست‌ها می‌باشد.
۱۴) روزنامهٔ «صدای مسیحیت»:۸۶ مقرّ این روزنامه در كالیفرنیاست و مواضع ایوانجلیست‌ها را بیان می‌كند. این روزنامه به طور منظم «كارت گزارش»۸۷ دربارهٔ نمایندگان كنگره پخش می‌كند. در این كارت، به نمایندگان كنگره برای دادن رأی به لوایح در كنگره نمره داده می‌شود و به نمایندگانی كه از لوایح مربوط به مسائل دینی، سیاسی و اجتماعی مورد تأیید ایوانجلیست‌ها حمایت نمایند بیشترین نمره داده می‌شود و آنان به هواداران ایوانجلیست‌ها در سراسر آمریكا معرفی می‌شوند تا مورد تأیید آنها نیز قرار گیرند. این كارت، در حقیقت یك اسلحهٔ سیاسی است كه علیه نمایندگان كنگره كه مخالف افكار ایوانجلیست‌ها می‌باشند به كار گرفته می‌شود.۸۸
●ایوانجلیست‌های معروف آمریكا
۱) جری فالول: او یكی از معروف‌ترین ایوانجلیست‌های آمریكا می‌باشد. وی فرزند كری فالول است كه از شدت شراب‌خواری در ۵۵ سالگی در گذشت. جری فالول در سال ۱۹۵۶ از «دانشكدهٔ انجیل بابتیست»۸۹ واقع در اسرینگ فیلد میسوری۹۰ فارغ التحصیل شد و سپس كشیش گردید و به لینچ برگ ویرجینیا۹۱ بازگشت. وی یك كارخانهٔ متروكهٔ مشروبات غیرالكلی را خرید و در آن محل كلیسایی بزرگ با ظرفیّت هفده هزار نفر احداث كرد كه یكی از بزرگ‌ترین اجتماعات عبادی روز یكشنبهٔ آمریكا در این كلیسا برگزار می‌شود.
جری فالول با زنی كه در «كلیسای بابتیست» شهر لینچ برگ پیانو می‌نواخت ازدواج نمود. وی اولین برنامهٔ دینی در رادیو را در سال ۱۹۵۶ از ویرجینیا پخش كرد و آن‌را «وقت قدیمی ساعت انجیل»۹۲ نامید كه تا امروز هم به‌طور منظم پخش می‌گردد. فالول اكنون سخنرانی‌های تبلیغی خود را از ۲۶۰ ایستگاه رادیویی در آمریكا پخش می‌كند. وی در سال ۱۹۷۳ در شهر لینچ برگ ویرجینیا دانشكده‌ای برای تربیت مبلّغان مسیحی با عنوان «دانشكدهٔ لیبرتی» تأسیس نمود كه در حال حاضر به دانشگاه تبدیل شده است.
فالول عضو رسمی كلیسای «كنوانسیون بابتیست‌های جنوبی» است كه با نفوذترین و بزرگ‌ترین كلیسای ایوانجلیست‌ها در آمریكا می‌باشد. وی در سال ۱۹۷۹ یك مؤسسهٔ سیاسی و اجتماعی با عنوان «اكثریت برای اخلاق»۹۳ به وجود آورد كه یكی از مؤسسات فعال سیاسی اجتماعی ایوانجلیست‌ها می‌باشد.۹۴ این مؤسسه طرفدار حفظ ارزش‌های سنتی خانواده است و با طلاق، هم‌جنس بازی، ازدواج در دادگاه و ابتذال در رسانه‌های عمومی به شدت مخالفت می‌كند و برای الزامی كردن مراسم عبادی در مدارس دولتی فعالیت می‌نماید. فالول در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۹ از رونالد ریگان آشكارا حمایت كرد و در تبلیغات انتخاباتی شركت فعال داشت و حمایت ایوانجلیست‌ها در این انتخابات باعث پیروزی ریگان گردید. شعار انتخاباتی وی در انتخابات سال ۱۹۸۰ این بود: «نه من گناهكارم، نه تو گناهكاری، بلكه آمریكا گناهكار است و برای نجات آمریكا همه باید فداكاری كنند»۹۵
در ژوئن ۱۹۸۰ تظاهراتی را در پایتخت‌های ایالات پنجاه‌گانهٔ آمریكا با عنوان «من عاشق آمریكایم»۹۶ برگزار نمود و شعار این راهپیمایی چنین بود: «آمریكا تو خیلی جوان هستی كه بمیری».۹۷ این مراسم از ۲۱۵ ایستگاه تلویزیونی آمریكا پخش گردید. در این برنامه، سخنرانی‌ها و پیام‌های نمایندگان كنگره و استانداران ایالت‌هایی كه طرفدار اعتقادات ایوانجلیست‌ها بودند پخش می‌گردید. فالول در دوران ریاست جمهوری ریگان به مدت هشت سال كشیش رسمی كاخ سفید گردید.فالول مانند سایر ایوانجلیست‌ها آمریكا طرفدار و حامی اسرائیل است. وی در سخنان خود اظهار می‌دارد عیسی مسیح دعای یهودیان را اجابت نمی‌كند، ولی از وجود اسرائیل حمایت می‌كند؛ چرا كه مطابق اعتقادات ایوانجلیست‌ها در آخرالزمان یهودیان از سراسر جهان باید به سرزمین فلسطین مهاجرت نمایند و هم زمان با ظاهر شدن دجّال، ۱۴۴۰۰۰ نفر از یهودیان به مسیح اعتقاد پیدا خواهند نمود و همراه «مسیحیان دوباره تولّد یافته» و مسیح به بهشت خواهند رفت و آنگاه تمامی یهودیان جهان به دست دجّال كشته خواهند شد.۹۸ هفت سال بعداز ظاهر شدن دجّال، مسیح همراه مسیحیان دوباره تولّد یافته به زمین فرود خواهند آمد و دجّال را در محل فلسطین در جنگ نهایی مقدس (آرمگدون) شكست خواهند داد و مسیح پس از آن برای مدت هزار سال۹۹ حكومت جهانی را به پایتختی بیت‌المقدس رهبری خواهد كرد.۱۰۰
فالول مانند دیگر رهبران برجستهٔ ایوانجلیست در آمریكا دشمنی علنی علیه، اسلام و رسول اكرم(ص) دارند. در اكتبر ۲۰۰۲، فالول در یك سخنرانی كه از شبكه‌های تلویزیونی در آمریكا پخش گردید آشكارا به حضرت رسول اكرم(ص) اهانت نمود كه بعداز این سخنرانی، مسلمانانِ سراسر جهان علیه وی اعتراض شدید نمودند.
۲) پت رابرتسون: وی یكی از رهبران با نفوذ ایوانجلیست‌ها در آمریكا و صاحب شركت تلویزیونی دینی «شبكهٔ سخن‌پراكنی مسیحیان»۱۰۱ می‌باشد كه در سال ۱۹۶۱م در شهر ویرجینیا تأسیس نمود. ارزش فعلی این شركت تلویزیونی ۲۳۰ میلیون دلار می‌باشد و بعداز شبكهٔ تلویزیونی سی.ان.ان (CNN) و ESPN Sports بزرگ‌ترین شبكهٔ تلویزیونی در آمریكاست.
رابرتسون در سال ۱۹۸۹ یك سازمان فعال سیاسی را با عنوان «ائتلاف مسیحیان برای آمریكا» تأسیس نمود كه وظیفهٔ آن جلب آرای مردم در انتخابات برای حزب جمهوری‌خواه می‌باشد. وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۸یكی از كاندیداهای حزب جمهوری‌خواه بود و سه میلیون نفر از اعضای حزب یاد شده از كاندیدا شدن وی حمایت كرده بودند.
در آمریكا ۵۵۶ میلیون نفر از سیاست‌های «ائتلاف مسیحیان برای آمریكا» حمایت می‌كنند و رأی آنها برای پیروزی كاندیدهای حزب جمهوری‌خواه نقش حیاتی دارد. اعضای شورای مركزی این ائتلاف ۴۰ درصد اعضای «شورای ملی حزب جمهوری‌خواه»۱۰۲ را تشكیل می‌دهند.
رابرتسون برای تربیت مبلّغان مسیحی، دانشگاهی در ویرجینیابیچ به نام «دانشگاه ریجنت» تأسیس كرده است كه در آن بیش از سه هزار دانشجو تحصیل می‌كنند. شبكهٔ «سخن‌پراكنی مسیحیان» متعلق به وی از چهار ایستگاه تلویزیونی و پنج ایستگاه رادیویی، برنامه‌های دینی خود را در شبانه‌روز پخش می‌كنند. برنامه‌های این شبكه از ماهواره و كابل منتشر می‌گردد. رابرتسون در برنامه‌های دینی در این شبكه، از مسیحیان تقاضای اعانه و كمك مالی می‌نماید. بودجهٔ سالیانهٔ این شبكه ۵۵ میلیون دلار می‌باشد.۱۰۳ این شبكه از تمامی امكانات و تكنولوژی جدید به‌طور گسترده بهره می‌گیرد و ۱۵۰۰ كارشناس كارمند این شبكه می‌باشند.
رابرتسون در معادن طلا در لیبریا و معادن الماس كنگو كینشاسا سرمایه‌گذاری وسیع كرده است.۱۰۴ تنها در سال ۲۰۰۰، ۶۰ میلیون دلار درآمد شخصی داشته و اكنون ثروتمندترین كشیش در جهان شناخته می‌شود.
رابرتسون بعداز حادثهٔ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اظهار داشت كه مسیح، آمریكا را به سبب افزایش گناه در جامعه عذاب نموده است. وی به شدت مخالف جنبش فمنیسم می‌باشد و آن‌را باعث افزایش سقط جنین و روی آوردن زنان به جادوگری و خرافات و هم‌جنس‌بازی می‌داند. بعداز این‌كه سه تن از قضات دیوان عالی آمریكا به طرفداری و حمایت از هم‌جنس بازی در ماه می سال ۲۰۰۰ رأی صادر كرده بودند او برای عزل این سه قاضی تبلیغاتی گسترده را با عنوان «عملیات برای آزادسازی دیوان عالی»۱۰۵ آغاز نموده است. وی در كتاب معروف سلطنت سری۱۰۶ اعلام می‌كند كه رأی دیوان عالی كشور كه مخالف قوانین و ارزش‌های مسیحیت باشد واجب الإطاعهٔ نیست.۱۰۷
رابرتسون نیز مانند سایر ایوانجلیست‌ها طرفدار سرسخت اسرائیل و صهیونیسم می‌باشد و مطابق اعتقادات جدید پروتستان‌ها دربارهٔ «عملی نمودن خواسته‌های مسیح»۱۰۸ و «تحقق پیش‌گویی‌های انجیل»۱۰۹ تأیید همه جانبه از دولت غاصب فلسطین اشغالی را یك وظیفهٔ دینی برای خود می‌دانند. رابرتسون مانند دیگر ایوانجلیست‌ها به‌طور گسترده چنین تبلیغ می‌كند كه مسیح تا سال ۲۰۰۷ حتماً ظهور خواهد نمود و كتابی را با عنوان پایان عصر۱۱۰ تألیف نموده و در آن تأكید می‌نماید كه جنگ نهایی مقدس (آرمگدون) بعداز سال ۲۰۰۰ و قبل از سال ۲۰۰۷ آغاز شده، در این جنگ سراسر جهان نابود خواهد شد و فقط ایوانجلیست‌ها كه خود را «مسیحیان دوباره تولّد یافته» معرفی می‌كنند نجات خواهند یافت. وی در كتاب دیگر خود نظام نوین جهانی،۱۱۱ «جهانی شدن»۱۱۲ اقتصاد و تقویت سازمان‌های بین‌المللی را موانع اصلی در تحقق یافتن اهداف دینی ایوانجلیست‌ها قلمداد می‌كند و تهدید می‌نماید كه در آغاز هزارهٔ سوم، ایوانجلیست‌ها این وضعیت جهان را تحمل نخواهند كرد و دنیا در آغاز هزارهٔ جدید باید منتظر اقدامات عملی جنگ‌جویان مسیحی باشد.
۳) هال لیندسی:۱۱۳ وی یكی از رهبران معروف دینی پروتستا‌ن‌ها و مبلّغ برجستهٔ انجیل در ایالات متحده آمریكا محسوب می‌شود. وی در آمریكا به عنوان «پدر مكتب اعتقاد به تحقق پیش‌گویی‌های انجیل»۱۱۴ معروف است. لیندسی صاحب «شبكهٔ سخن‌پراكنی تثلیث»۱۱۵ و ماهنامهٔ «شرح وقایع آخرالزمان»۱۱۶ و فصلنامهٔ «شمارهٔ معكوس»۱۱۷است. لیندسی بیش از بیست كتاب در تفسیر پیش‌گویی‌های انجیل تألیف كرده است و محور این كتاب‌ها آغاز جنگ نهایی آرمگدون در فلسطین و ظهور دوبارهٔ مسیح در آغاز هزارهٔ سوم می‌باشد. كتاب‌های معروف وی در این موضوعات به قرار زیر می‌باشد:
۱) شمارهٔ معكوس جنگ نهایی آرمگدون،۱۱۸ چاپ سال ۱۹۸۳؛
۲) زمین؛ سیارهٔ بزرگ گذشته،۱۱۹ چاپ ۱۹۷۰؛
۳) جنگ برای بیت‌المقدس،۱۲۰ چاپ ۲۰۰۱.
هال لیندسی یك ماه بعداز حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ كتابی را با عنوان آمریكا بر سر دو راهی۱۲۱ تألیف نموده در آن تبلیغ می‌كند كه حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ زمینه‌ساز آغاز جنگ نهایی آرمگدون می‌باشد. قبل از این حادثه همین نویسنده در آغاز سال ۲۰۰۱ كتابی را با عنوان در پیشگویی‌های انجیل، جای آمریكا كجاست؟۱۲۲ تألیف كرده بود. در این كتاب، نقش دولت ایالات متحدهٔ آمریكا در جنگ نهایی آرمگدون بیان شده است. در این كتاب، نقش دولت ایالات متحدهٔ آمریكا در جنگ نهایی آرمگدون بیان شده است. نویسنده در این كتاب تلقین می‌نماید كه دولت ایالات متحدهٔ آمریكا جنگ آرمگدون را رهبری خواهد نمود و انگلستان نیز متحد و همكار آمریكا خواهد بود.
۴) بیلی گراهام:۱۲۳ وی معروف‌ترین ایوانجلیست در ایالات متحدهٔ آمریكاست و در میان پروتستان‌های سراسر جهان شهرت فراوانی دارد. وی ارتباط بسیار نزدیكی با تمامی رؤسای جمهوری ایالات متحده آمریكا داشته است و تا اواخر دورهٔ ریاست جمهوری جیمی كارتر، كشیش رسمی كاخ سفید بود. اكنون فرزند وی فرانگلین گراهام۱۲۴ كشیش رسمی كاخ سفید می‌باشد.
بیلی گراهام و فرزندش طرفدار جدی اسرائیل و صهیونیسم می‌باشند و در سخنرانی‌های خود علیه اسلام و مسلمانان مطالب زیادی ایراد می‌كنند. بیلی گراهام در سال ۱۹۸۳ كتابی را با عنوان نزدیك‌شدن صدای سُم اسب‌ها۱۲۵تألیف نمود و در آن كتاب تبلیغ كرد كه در آغاز هزارهٔ سوم در پایان جنگ آرمگدون، مسیح، سوار بر اسبی سفید رنگ و با شمشیری دو لبه در دست ظهور خواهد نمود و در این جنگ ضد مسیح (دجّال) را هلاك نموده، حكومت یك هزار ساله‌اش را به پایتختی بیت‌المقدس تأسیس خواهد نمود. كتاب معروف دیگر وی تا جنگ آرمگدون،۱۲۶چاپ ۱۹۸۱ است كه در آن از پروتستان‌های سراسر جهان می‌خواهد برای حضور در جنگ نهایی مقدس آرمگدون در آغاز هزارهٔ سوم آماده باشند.
شایان ذكر است كه بیشتر كشیش‌های ارتش اشغال‌گر آمریكا در عراق را ایوانجلیست‌های متعصب از «كنواسیون بابتیست‌های جنوبی» تشكیل می‌دهند و مبلّغان مسیحی وابسته به این كلیسا زیر سرپرستی كشیش فرانكلین گراهام كه اكنون كشیش رسمی كاخ سفید می‌باشد تحت عنوان كارهای امدادی مشغول تبلیغات مسیحی در عراق می‌باشد و بودجهٔ ویژه‌ای در این رابطه با عنوان «كیسهٔ سامری»۱۲۷ اختصاص داده‌اند.
از دیگر ایوانجلیست‌های معروف كه صاحب شبكه‌های رادیو و تلویزیون تبلیغات مسیحی در ایالات متحدهٔ آمریكا می‌باشند، از افراد زیر می‌توان نام برد:
۱) جیمی سواگارت:۱۲۸ وی صاحب هشت ایستگاه رادیویی می‌باشد و برنامه‌های دینی وی از ۲۲۲ ایستگاه دیگر پخش می‌شود.
۲) جیمز رابیسون:۱۲۹ سخنرانی‌های تبلیغی وی از ۶۴ ایستگاه تلویزیونی پخش می‌شود. وی در كشورهای مختلف جهان سوم تبلیغات مسیحی را با عنوان «مؤسسهٔ بین‌المللی توسعهٔ زندگی»۱۳۰ انجام می‌دهد.
۳) رِكس هامبارد:۱۳۱ مقرّ وی در «كلیسای جامع آینده»۱۳۲ در اكرون اوهایو می‌باشد و برنامه‌های دینی وی توسط ۶۵۰ ایستگاه رادیویی و تلویزیونی به هفت زبان برای ۱۸ كشور آمریكای لاتین و آفریقا پخش می‌گردد.
۴) پُل گراویچ:۱۳۳ وی مدیر كنونی «شبكهٔ سخن‌پراكنی تثلیث» می‌باشد كه مقر آن در لُس آنجلس است. برنامه‌های دینی این شبكه بعداز شبكه‌های دینی سی.بی.ان (CBN) و پی.تی.ال (PTL) ۱۳۴ پر بیننده‌ترین شبكهٔ دینی در آمریكا می‌باشد.
۵) اول رابرتز:۱۳۵ وی از سال ۱۹۵۴ در تلویزیون سخنرانی‌هایی در قالب تبلیغات دینی ایراد می‌كند و در شهر تولسا دانشگاهی به نام خود تأسیس كرده است.
۶) رابرت شولر:۱۳۶ مقرّ وی در «كلیسای جامع بلور»۱۳۷ در گاردن گرو كالیفرنیا می‌باشد و از سال ۱۹۷۰م برنامه‌های تبلیغی دینی را با عنوان «ساعت قدرت»۱۳۸ تهیه می‌كند كه از ۱۴۹ ایستگاه رادیویی و تلویزیونی در آمریكا پخش می‌شود. این برنامهٔ دینی به ویژه برای تربیت دینی سربازان و افسران ارتش آمریكا در پادگان‌ها و مراكز نظامی این كشور پخش می‌گردد.۱۳۹
۷) كنیت كوپ لند: سخنرانی‌های تبلیغی دینی وی با عنوان «صدای پیروزی»۱۴۰ از ۶۰۰ ایستگاه رادیویی و تلویزیونی در آمریكا و ۱۳۵ ایستگاه رادیویی در كشورهای مختلف آفریقا و آسیا و آمریكای لاتین پخش می‌گردد.
۸) جاك وان ایمپ:۱۴۱ وی یكی دیگر از ایوانجلیست‌های معروف آمریكاست كه ظهور مسیح در آغاز هزارهٔ سوم را به شدت تبلیغ و اعلام می‌كند كه «مسیحیان دوباره تولّد یافته» برای جنگ نهایی مقدس آرمگدون آماده باشند. وی چند فیلم سینمایی درباره حوادث آخرالزمان و جنگ آرمگدون تولید كرده است.
راس باگلی، رایچارد دی هان، پول وان گوردر، فرانك پولارد، چارلز ستانلی، رابرت تیلستون، جیمز كندی و لیستر سام رال، از دیگر ایوانجلیست‌های معروف در آمریكا می‌باشند كه در شبكه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی آمریكا سخنرانی‌های تبلیغی ایراد می‌كنند.
شایان ذكر است كه بیشتر این رهبران ایوانجلیست در آمریكا به فساد و رسوایی مالی، اخلاقی و جنسی دچار شده‌اند كه شرح آنها تألیف مقاله‌ای مستقل را می‌طلبد، ولی آنها با در دست داشتن شبكه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی بر كارهای خود سرپوش می‌گذارند.
●منابع مالی ایوانجلیست‌ها
یكی از ویژگی‌های برجستهٔ ایوانجلیست‌ها كه در رادیو و تلویزیون برنامه‌های دینی پخش می‌كنند گردآوری كمك و اعانهٔ مالی برای امور تبلیغات دینی و ادارهٔ ایستگاه‌های رادیو و تلویزیون خود می‌باشد. ایستگاه‌های تجاری رادیو و تلویزیون با پخش آگهی‌های تجاری درآمد مالی به دست می‌آورند، ولی ایوانجلیست‌ها به نام مسیح از مردم تقاضای كمك مالی می‌نمایند و بیشترین انتقادات به همین روش آنها وارد شده است.
آنها چنین تبلیغ می‌كنند كه مسیح خواسته است پیروان وی از لحاظ مالی قدرتمند باشند و هرچه بیشتر به مسیح كمك مالی نمایند، مسیح هم ثروت آنها را چند برابر افزایش خواهد داد. آنها با ارسال نامه‌های مستقیم و ایمیل به هواداران خود تقاضای كمك مالی می‌نمایند. فقط در سال ۱۹۸۰، ۹ برنامه دینی كه از شبكه‌های تلویزیوین آمریكا پخش می‌گردید موفق شد ۳۵۰ میلیون دلار كمك مالی از هواداران خود دریافت نماید.۱۴۲ فروش كتاب‌های دینی، نوارهای ویدیویی و صوتی و كالای هنری، دینی، انجام دعا و مشاوره از مهم‌ترین منابع درآمدزا می‌باشد. هم‌چنین لباس مخصوص برای مراسم عبادی، برچسب‌ها، فروش خاك و آب از فلسطین به عنوان خاك و آب مقدس، دكمه، گردنبد و زیوراآلات زنان، البسه و مدال‌ها با پیام‌های مخصوص، تمبرهای یادبود، كارت پستال، آلبوم عكس، تقویم سالیانه، كتب حاوی سرودهای دینی و جعبهٔ خودنویس برای فروش به بازار ارائه می‌گردد و تهیهٔ این كالاها را به هواداران خود تبلیغ می‌نمایند.به میزان كمك‌های مالی مردم به ایوانجلیست‌ها، از مالیاتی كه باید به دولت بپردازند كم می‌گردد و این باعث افزایش كمك‌های مالی مردم به مؤسسات ایوانجلیست‌ها شده است. بیش‌تر مؤسسات دینی ایوانجلیست‌ها، از پرداخت مالیات به دولت معاف می‌باشند، ولی اكثر آنها حساب خود را به دیوان محاسبات دولتی ارائه نمی‌كنند و ارائه حساب از جانب آنها به دولت اختیاری می‌باشد، چرا كه رهبران ارشد ایوانجلیست‌ها؛ مانند جری فالول و پت رابرتسون اعلام می‌كنند هرگونه مداخله در مؤسسه‌های وابسته به آنها مداخله در امور خدا می‌باشد.۱۴۳
«بنیاد تثلیث»۱۴۴ كه در سال ۱۹۷۳ در آمریكا تأسیس گردید، اعلام داشته كه ایوانجلیست‌ها توسط شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی دینی متعلق به آنها در سال ۲۰۰۲، ۲/۱ ۲۰ میلیارد دلار درآمد كسب نموده‌اند. در آمریكا بیش از ۱۳۰۰ ایستگاه دینی رادیویی و تلویزیونی و ۶۰۰ ایستگاه تجاری روزانه برنامهٔ تبلیغی مسیحی پخش می‌كنند و در این كشور بیش از یك هزار ایستگاه رادیویی و تلویزیونی وجود دارند كه در هفته به طور متوسط ۱۴ ساعت برنامهٔ دینی پخش می‌كنند.
●تأثیر برنامه‌های دینی ایوانجلیست‌ها
ایوانجلیست‌ها در برنامهٔ دینی خود از موسیقی بیش‌ترین استفاده را می‌كنند و غیر از برنامه‌های موسیقی، اخبار، تئاتر، میزگردها، نمایش‌ها، برنامه‌های دینی برای كودكان، خیمه‌شب بازی، و مسابقات علمی همراه با جوایز، دیگر برنامه‌های آنها را تشكیل می‌دهد.
با افزایش نفوذ ایوانجلیست‌ها در برنامه‌های دینی در رادیو و تلویزیون، حضور مردم در كلیسا رو به كاهش است و این كاهش در «نوار انجیل»۱۴۵ كه ایالت‌های جنوبی و غربی میانه آمریكا را تشكیل می‌دهند محسوس‌تر است. در آمریكا كلیسا‌هایی را كه در طول هفته بیش از دو هزار نفر در مراسم عبادی در كلیسا حضور یابند «كلیسای عظیم»۱۴۶ می‌نامند. در این كلیساها علاوه بر مراسم عبادی، خدمات مشاوره‌ای و تفریحی نیز ارائه می‌گردد. این نوع كلیساها علاوه بر ایالت‌های «نوار انجیل» در ایالت‌های شرقی و شمالی این كشور دایر شده است. این كلیساها مهد كودك‌ها و مدارس جدیدی را كه در آنها به دانش‌آموزان آموزش ویژه دینی ارائه می‌گردد اداره می‌كنند. كلیساهای یاد شده برای جذب مردم به ویژه جوانان، برنامه‌های تفریحی را به اجرا می‌گذارند.
«انستیتو هارت‌فورد برای تحقیقات دینی»۱۴۷ اعلام نموده است كه در ایالات متحدهٔ آمریكا نزدیك به نیم میلیون كلیسا وجود دارد و فقط در ۲ درصد كلیساها، هر هفته بیش از دو هزار نفر در مراسم عبادی شركت می‌نمایند و در ۷۵ درصد كلیساهای آمریكا هر هفته تنها ۵۰ تا ۷۵ نفر در مراسم عبادی حضور می‌یابند. مطابق گزارش «مركز تحقیقات دینی پرینستون»۱۴۸ در آمریكا از نیم میلیون كلیسا فقط در ۶۰۰ كلیسا هر هفته بیش از دو هزار نفر در مراسم عبادی شركت می‌كنند و اكثر این كلیساها در ایالت‌های جنوبی مانند كالیفرنیا، تگزاس، جورجیا و فلوریدا وجود دارد و وابسته به كلیساهای «كنوانسیون بابتیست‌های جنوبی» و «اجتماعات خدا»۱۴۹ می‌باشند. در آمریكا ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت را مسیحیان ایوانجلیست تشكیل می‌دهند و تعداد آنها بیش از ۸۰ میلیون نفر می‌باشد.۱۵۰
بیشترین بینندگان برنامه‌های دینی تلویزیون در آمریكا از ایالت‌هایی در منطقهٔ «نوار انجیل» می‌باشند.۱۵۱ در ایالت‌های شرقی آمریكا كه جمعیت آن ۲۳ درصد كل جمعیت كشور را فقط ۱۱ درصد جمعیت آن، این برنامه‌های دینی تلویزیون را تماشا می‌كنند.۱۵۲ ایالت‌های جنوبی كه ۳/۱ كل جمعیت آمریكا را تشكیل می‌دهند بیش از ۵۰ درصد آنها این برنامه‌های تلویزیونی دینی ایوانجلیست‌ها را مشاهده می‌كنند.۱۵۳ در ایالت‌های غربی آمریكا بینندگان این برنامه از ۱۰ درصد هم كمتر می‌باشد، لیكن با افزایش مهاجرت‌ها از جنوب به ایالت‌های غربی و غرب میانه، تعداد بینندگان این برنامه‌ها رو به افزایش است.۱۵۴ سن ۳/۲ تا ۴/۳ بینندگان این برنامه‌ها بیش از پنجاه سال می‌باشد و ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها را زنان تشكیل می‌دهند.۱۵۵
اكنون تعداد مردم آمریكا كه سن آنها بیش از ۶۵ سال باشد ۲۹ میلیون نفر می‌باشد و جمعیت بزرگ‌سالان این كشور تا سال ۲۰۳۰ دو برابر خواهد شد و تعداد آنها از ۶۵ میلیون نفر خواهد گذشت.
۴۵ درصد ایوانجلیست‌ها در ایالت‌های جنوبی این كشور سكونت دارند و سن ۵۴ درصد از آنها بین ۱۸ تا ۵۰ سال می‌باشد. جمعیت ایوانجلیست‌ها مرتب رو به افزایش است، چرا كه آنها طرفدار تشكیل خانواده با فرزندان بیش‌تر هستند و با طلاق و سقط جنین به شدت مخالفت می‌كنند.۱۵۶
●ایوانجلیست‌های شبه نظامی
در میان ایوانجلیست‌ها، گروه‌های شبه نظامی مسیحی به وجود آمده است و هفت گروه مسلح از آنها در آمریكا یك اتحادیه نظامی تشكیل داده‌اند. این اتحادیه نظامی مسیحیان با عنوان «جنبش هویت مسیحی»۱۵۷ معروف می‌باشد كه تنها شاخهٔ «قدیسان میهن‌پرست مسیحی»۱۵۸ در تمامی پنجاه ایالات متحدهٔ آمریكا ۶۰۰۰۰ عضو مسلح دارد و قدرتمندترین گروه شبه نظامی این كشور محسوب می‌شود. شبه نظامیان «جنبش هویت مسیحی» خود را «ایوانجلیست‌های جنگجو»۱۵۹ می‌نامند و اعتقاد دارند كه تا تمامی دنیا را مسیحی نكنند مسیح ظهور نخواهد كرد.۱۶۰
در ایالات متحدهٔ آمریكا خرید و فروش اسلحه كاملاً آزاد است و در این كشور با ۲۸۰ میلیون نفر جمعیت، بیش از ۲۵۰ میلیون قبضه اسلحه در دست مردم می‌باشد و بیش‌تر صاحبان و فروشندگان اسلحه در آمریكا از ایوانجلیست‌ها می‌باشند و آنها یك اتحادیهٔ ملی را به نام «انجمن ملی تفنگ‌داران»۱۶۱ به‌وجود آورده‌اند.
ایوانجلیست‌های جنگ‌جو كه در این كشور ۵ میلیون هوادار و عضو دارند در تبلیغات خود اعلام می‌دارند كه ایالات متحدهٔ آمریكا باید به یك «جمهوری مسیحی» تبدیل گردد و اگر این خواستهٔ آنها پذیرفته نشود آنها انقلاب خشونت‌آمیز را آغاز خواهند نمود.۱۶۲ آنها خود را «بازماندگان»۱۶۳ می‌نامند و مطابق اعتقادات آنها در جنگ آرمگدون آنها تنها «بازماندگان این جنگ نهایی خواهند بود.» تمامی اعضای ایوانجلیست‌های جنگ‌جو را فقط سفیدپوستان مهاجر از اروپای شمالی تشكیل می‌دهند و آنها خود را از نژاد اصلح و برتر تصور می‌كنند و مطابق اعتقاد آنها در پایان جنگ نهایی آنها حاكمان جهان برای مدت یك هزار سال به رهبری مسیح خواهند بود. آنها برای روزهای جنگ آرمگدون در حال ذخیره‌سازی غذا، دارو، طلا، نقره و اسلحه می‌باشند كه با عنوان «توشهٔ بقا»۱۶۴صورت می‌گیرد و این مطالب را در تبلیغات خود در سطح گسترده تبلیغ می‌كنند.۱۶۵
●تروریسم مقدس ایوانجلیست‌ها
اصول و مبانی جریان ایوانجلیست‌ها در ایالات متحدهٔ آمریكا حمایت همه جانبهٔ عقیدتی و سیاسی از صهیونیسم می‌باشد و آنها اعتقاد دارند كه به وسیلهٔ آنها حوادثی باید به وقوع بپیوندد تا مسیح دوباره ظهور نماید و پیروان این مكتب وظیفهٔ دینی دارند برای تسریع در عملی شدن این حوادث كوشش نمایند؛ و این جریان نوظهور در پروتستانتیسم با عنوان «صهیونیسم مسیحی»۱۶۶ شهرت دارد. ایوانجلیست‌ها تبلیغ می‌كنند كه مسیح همیشه در امور خاورمیانه به سود دولت اسرائیل مداخله كرده است و اعلام می‌دارند كه خواست دولت اسرائیل در حقیقت خواست مسیح می‌باشد و مذاكرات صلح در خاورمیانه بیهوده است و تأسیس كشور اسرائیل بزرگ از رودخانهٔ نیل تا رودخانهٔ فرات، خواست مسیح می‌باشد كه به زودی عملی خواهد شد.
آنها هم‌چنین تبلیغ می‌كنند كه آمریكا را مسیح به وجود آورده است تا در آخرالزمان علیه ضد مسیح (دجّال) در جنگ نهایی مقدس آرمگدون جنگ نماید. از این‌رو آنها همواره خواستار یك آمریكای قدرتمند و مقتدر می‌باشند و از افزایش بودجهٔ نظامی حمایت می‌كنند. آنها حضور نظامی آمریكا در مناطق مختلف جهان را ضروری می‌دانند. آنها در سخنرانی‌های دینی خود ترویج می‌كنند كه قدرت‌های شیطانی می‌كوشند آمریكا را نابود نمایند.۱۶۷
ایوانجلیست‌ها با تبلیغات گسترده در دههٔ اخیر، احساسات عمیق را برای جنگ آرمگدون به وجود آورده‌اند. آنها هركسی را كه با آنها موافق نباشد ضد دین، ضد مسیح و ضد اخلاق معرفی می‌كنند و به هواداران خود آموزش می‌دهند كه از مخالفان خود تنفّر شدید داشته باشند.۱۶۸
آنها اعتقاد دارند كه صهیونیست‌های یهودی فلسطین اشغالی، در آغاز هزارهٔ سوم میلادی، مسجد اقصی و صخره در بیت‌المقدس را منهدم خواهند نمود و به جای آن معبد بزرگ را بنا خواهند كرد. روزی كه یهودیان، مسجد الاقصی و مسجد صخره در بیت‌المقدس را منهدم كنند جنگ نهایی آرمگدون به رهبری آمریكا و انگلستان آغاز خواهد شد. در این زمینه رهبران دینی ایوانجلیست‌ها كتاب‌های متعددی را در ده سال گذشته در آمریكا به چاپ رسانده و نام آنها را «كتاب‌های آرمگدون» گذاشته‌اند. آنها هم‌چنین با فروش كتاب، نوار ویدیو و وسایل نجات در جنگ آرمگدون، بازاری یك میلیارد دلاری در آمریكا به وجود آورده‌اند. در این كشور هشت «حوزهٔ علوم دینی» بزرگ متعلق به ایوانجلیست‌ها فعالیت‌ دارند كه مسائل مربوط به آغاز جنگ آرمگدون و حوادث آخرالزمان را به دانشجویان علوم دینی آموزش می‌دهند.
ایوانجلیست‌های متعصّب در آمریكا ۱۰۰ میلیون پیرو دارند و آنها در هر دو حزب بزرگ آمریكا یعنی جمهوری‌خواه و دموكرات صاحب نفوذ می‌باشند و همراه صهیونیست‌های یهودی، دولت ایالات متحدهٔ آمریكا را كاملاً در اختیار دارند. در ایالات متحدهٔ آمریكا و دیگر كشورهای پروتستان جریان ۱۵۰۰ فرقهٔ مسیحی دارای این اعتقاد در سطح جهان برای جنگ آرمگدون، تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌دهند و برای تسریع در ظهور مسیح، كوشش می‌نمایند وضعیتی را پیش آورند كه سراسر جهان نابود شود، چرا كه مطابق اعتقادات آنها مسیح فقط بعداز نابودی كامل جهان ظهور خواهد نمود. نویسندگان غربی این اعتقادات را به عنوان «تروریسم مقدس»۱۶۹ معرفی می‌كنند.
در آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، لابی صهیونیسم بین‌الملل، جورج دبلیو بوش كاندیدای حزب جمهوری‌خواه را كه یك ایوانجلیست جنگ‌جو و طرفدار معتصب صهیونیسم می‌باشد با رأی دیوان عالی آمریكا به قدرت رساندند. اصول سیاست خارجی آمریكا اكنون بر «حملهٔ پیش‌گیرانه»۱۷۰ علیه كشورهایی كه مخالف سیاست‌های آمریكا می‌باشند استوار است. بعداز به وجود آوردن حادثهٔ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، دولت آمریكا جنگ علیه اسلام و مسلمانان جهان را به بهانهٔ جنگ علیه تروریسم آغاز كرده است. اكثر دولتمردان آمریكا كه از ایوانجلیست‌های جنگ‌جو می‌باشند با هدف عملی نمودن خواسته‌های مسیح و پیش‌گویی‌های انجیل در آغاز هزارهٔ سوم میلادی و به بهانهٔ جنگ علیه تروریسم، جنگ صلیبی را علیه اسلام آغاز كرده و اعلام نموده‌اند كه این جنگ تا سلطهٔ مطلق بر جهان اسلام ادامه خواهد یافت.
دولتمردان آمریكایی قرن بیست و یك را «قرن آمریكا»۱۷۱ قلمداد می‌كنند. در این رابطه «مركز هستهٔ مشاوران»۱۷۲ در آمریكا مطالعات و پژوهش‌های هماهنگی دربارهٔ سلطهٔ كامل بر جهان اسلام انجام می‌دهند و شعار آنها «از جمهوری تا امپراتوری»۱۷۳ می‌باشد.۱۷۴
هدف اصلی دولت آمریكا و صهیونیسم بین‌المللی نابودی كامل اسلام و مسلمانان می‌باشد و آنها با تسلط كامل بر جهان اسلام می‌خواهند ارزش‌های ضد اسلامی خود را بر مسلمانان جهان تحمیل نمایند. برای مقابله با تهدید‌های فزایندهٔ نظامی آمریكا در خاورمیانه و جهان اسلام، دانشمندان مسلمان به جای خودباختگی در مقابل آمریكا می‌باید با صراحت و شجاعت از اصول، مبانی و ارزش‌های اسلامی دفاع نمایند.
امروز آمریكا به خاطر سیاست‌های سلطه‌جویانهٔ خود به منفورترین كشور در جهان تبدیل شده است. علاوه بر این، آمریكا با ركورد بی‌سابقهٔ اقتصادی روبه روست و با وجود فساد و ناهنجاری‌های گستردهٔ اخلاقی و اجتماعی در جامعهٔ امروز ایالات متحدهٔ آمریكا این كشور به سوی مرگ طبیعی و تدریجی و حتمی خود گام برمی‌دارد و در آینده‌ای نزدیك، جهان، فروپاشی كامل ایالات متحدهٔ آمریكا را نظاره خواهد نمود؛ ان‌شاءالله.
نویسنده:حیدر رضا ضابط
پی‌نوشت‌ها:
به علت طولانی بودن مدارك از درج آنها خودداری شده است.
پی‌نوشت‌های مقاله در دفتر مجله موجود است.
منبع:ماهنامه موعود، شماره ۵۵
منبع : خبرگزاری ایسنا