سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

صندوق و برگ مهیاست می آی تا برویم؟


صندوق و برگ مهیاست می آی تا برویم؟
خبر فوری: قیمت انواع چسبنده های مایع و نیمه مایع تا ۲۰۰درصد افزایش یافت. این درحالی است كه سریش ناب با مارك: «بچسبون، حالشو ببر!» در بازار تهران نایاب شده است . منابع خبری همچنین از تعطیلی نجاری ها و بازگشایی انواع مغازه های چسب فروشی خبر دادند و معتقدند تا روزهای آینده چسب چوب تنها در راسته ناصرخسرو یافت می شود! بسیاری از نامزدهای انتخاباتی خواستار اعلام كوپن چسب شده اند و برخی نمایندگان مجلس نیز با ۲فوریت طرح آزاد شدن واردات چسب موافقت كردند. همچنین شورای نگهبان صلاحیت برخی چسب های قلابی برای چسباندن برخی افراد به نظام و انقلاب را رد كرد...
● انتخابات چیست؟
مطمئناً در بین افكار عمومی و خصوصی تعاریف زیادی برای انتخابات بوده و هست اما از منظر نسل سوم، انتخابات فصل حلوا حلوا كردن ماست! در این فصل آسمان آبی مسئولیت های مختلف باران بهاری خود را بر سر نسل جوان كشور نازل می كند و آغوش پرمهر حرف ها و شعارها را بر روی او باز می كند. جوان از دهان نامزدها و مسئولین قبلی كه برای یك دور دیگر كفش ور كشیده اند! یك لحظه هم نمی افتد، آنقدر حرارت دارد این فصل یادآوری جوانان كه حتی شاخه های مختلف جوانان، دانش آموزان، دانشجویان و... مثل سرب توی هوای تهران، لحظه به لحظه از اطراف و اكناف متولد می شوند و این یعنی جوان ایرانی، عزیزدل! جان بابا! نفس مسئولین دم بخت! آینده ساز شب انتخابات، بیا! بیا! كه صندوق و برگ مهیاست... البته این برگ می تواند هم برگ رأی باشد و هم چلوكباب برگ كه در ادامه بیشتر درباره اش حرف می زنیم. خلاصه كه ما دوباره تیتر افكار مسئولان می شویم. گاگول بازی درنیاوریم خیلی كارها می توانیم با همین یك برگ رأی بكنیم، افسار سرنوشت طوری دست ما هست كه شركت نكردنمان هم خود نوعی سرنوشت سازی است، منتهی سرنوشت سازی خاموش و معادل همان فصل های ركود و بدون احساس سرنوشت سازی!
خبر: دكتر ]....[ گفت: در صورت پیروزی در انتخابات ۱۸باشگاه گلف!، ۲۷ورزشگاه چندكاره!، ۱۲سالن ورزشی ویژه خواهران و سه پارك شبانه روزی با «دربند» مصنوعی تأسیس خواهم كرد. وی كه نامزد شورای شهر علی آباد بتول است، افزود: شهر ما پتانسیل پایتخت شدن را دارد و این تنها به رأی و همت جوانان علی آبادی وابسته است!
● اصطلاحات انتخاباتی
هر مقوله ای واژگان و دایره المعارف مخصوص خود را دارد، برخی از این اصطلاحات بدین شرح است:
▪ ائتلاف: چیز خوبی نیست، دنبالش نگردید، گشتیم، پیدا نشد. به قول برخی جوانان مسئول هم اصلاً بدرد نمی خورد، ضرب المثل نخودنخود هر كه شود نامزد خود! را برای اینجا سروده اند۱.+.۵ ▪ شعر: تو كز ائتلاف با ما در غمی/ نشاید كه نامت نهند آدمی.
▪ بیانیه: كار چاق كن. ره صدساله در یك شب. اعلام موجودیت. «بنویس به نام انتخابات» یا هرچه دل تنگت خواست، بوگو! فحش نامه، پدر درآور! خانمان برانداز، افشاگر! برخی متخصصان معتقدند هرچه دوز افشاگری و دودمان براندازی اش بیشتر باشد، بیانیه تان بیشتر بیان می شود! شاعر می گوید: الا ای نامزد نامی و نانی-
بیانیه بده تا می توانی.
▪ نظرسنجی: شایعه به سبك جدید! نظر برخی برای همه! سنجش نظر. باری به هر جهت. مسخره ترین عملیات انتخاباتی در ایران.
▪ لیست: لیس+ت: به زبان عربی فصیح لیس ت! از خانواده بیانیه ولی پدر و مادردار! فهرستی از تازه به دوران رسیده ها یا تازه از دوران رسیده ها و یا دوران گزیده های قبلی و یا...
▪ سرلیست: علی دایی! كاپیتان. گل سرسبد. تو بهتری از همه سری! اول لیست. برخی با «بسمه تعالی» اشتباهش می گیرند.
▪ استعفا: شاه كلید. رأی جمع كن.بوق رسانه ای. صددرصد تضمینی. سالها پیش فیلسوفی فرمود: استعفا می دهم،پس هستم! در لغتنامه های قدیمی آورده اند: استعفا در اغلب موارد، برای مدت خاصی است و پس از آن مدت- احتمالاً انتخابات- دوباره فرد را در كار قبلی رویت خواهی كرد.
▪ نامزد: همسر كال! شریك زندگی قبل از زندگی. نامرد با نقطه اضافه! آماده برای یك تحول بزرگ در زندگی شخصی.
رهروی یك شبه ره صدساله رفته در تمام حوزه های تئوریك! از جان مرغ تا شیر آدمیزاد را برای سخنرانی آماده دارد. شعر معروف: یادش بخیر دوران نامزدی...
▪ شعار انتخاباتی: باقلوا. راحت الحلقوم. عوام فریبی مدرن! خواص فریبی سنتی! برای یك حزب، حكم كش شلوار دارد! هرچه به شعر نزدیك تر باشد، بهتر است. شعر: استاده ام چو مرد! نشر، ۴سال بعد...
▪ هوادار: امضای كار. تماشاگرنما. گشنه. پای ثابت میتینگ. عاشق چلوكباب برگ. نوكر بی جیره و مواجب. می گویند بعد از انتخابات، در انتصابات شركت می كند. شعر: هوادارم می شی تا رأی بیارم؟
▪ مناظره: نگاه به یكدیگر به صورت طولانی و كاملاً شرعی! نظردهی. نظرسازی. نظرریزی. فحش رودررو. بوكس بدون مشت. به قول عرفا : عیسی به دین خود موسی به دین خود.
● چگونه تبلیغات كنیم؟
وقتی پفك هم برای فروش نیاز به تبلیغات دارد، جمع آوری رأی كه دیگر به جای خود . دركشورهای مختلف شیوه های تبلیغاتی فرق می كند. مثلاً در كشور بوركینافاسو، نامزدها در احزاب مشخص با آراء و نظرات معین پا به عرصه انتخابات می گذارند. همه چیز مرتب است و سرجایش قرار دارد. لیست های انتخاباتی از یك نفر ۱۰جا استفاده نمی كنند و در عوض ۶۰۰نفر بدون لیست، برای خودشان، در و دیوار را پوستر چسبان كنند. دعوای الكی هم نیست مثلاً سر اینكه اصول گرا، سرهم نوشته می شود یا جدا و همین سؤال باعث شود كه اصولگرا به ۶۰شاخه با گرایش ها و ویژگی های مختلف تقسیم شود. در ایران غیر از شیوه های سنتی مانند چلوكبابی و تهیه موادغذایی و سر زدن به فقرا و آزاد كردن اسیر و سفر به نقاط كور محله ،شیوه های نوینی هم وجود دارد.
البته این شیوه ها در شهر و روستا متفاوت است. در واقع شیوه های نوین در روستا اجرا نمی شود، همان مهمان كردن همه روستا به صرف گرمابه مركزی به حساب آقای نماینده یا استفاده رایگان ازتلویزیون نامزد انتخاباتی به خاطر بهره برداری علمی از ماهواره! كافی است .
▪ خبر: برنامه های تبلیغی مهندس (..) اعلام شد:
صبح/ میتینگ خبری، كله پزی اوس جعفر
ظهر/ تشریح برنامه های ۴ساله، دیزی سرای اصغر دمبه
عصر/ افشاگری نامزد حزب(..) برای تنویر افكار عمومی، فرنی سرای شهین شیرفروش
شب/ بررسی عملكرد گذشته شوراها بویژه زمان دكتر (..) همراه با نون داغ، كباب داغ در لاله زار
منتظر امت خداجو هستیم.ضمنا جمعه، نماز جمعه و ناهاردر خدمتون هستیم!
▪ اما شیوه های نوین؛
۱) نامزد بازی! در این شیوه با كشمكش بر سر یك نامزد، عمق استراتژیكی خود را به رخ حریف بكشید. مثل دعوا سر علی انصاریان برای قرمز یا آبی شدنش. اینكه همزمان روی یك نفر دست بگذارید، جدای از اینكه نشان می دهد از حریف كم نیاوردید، باعث می شود طرفداران رقیب هم به اشتباه بیافتند و با خود بگویند،«نكند طرف با اونا بسته!»
۲) سایت، یكی از جدیدترین شیوه های جمع آوری حامی، هوا كردن سایت اینترنتی است. شما در این بستر انتخاباتی می توانید به راحتی انواع و اقسام فحش، تهمت، خبرسازی و آخرین شایعات داغ داغ انتخاباتی را در سایت پیدا كنید. حتی آخرین سی دی های غیرمجاز انتخاباتی!
۳) تحریم. یكی از شیوه هایی كه برای شهرت حزب یا نامزد شما خیلی جواب می دهد. در واقع یك شبه از این رو به آن رو می شود. بعضی اوقات هم رو در رو می شوید! شعر: قسم نخور به جونم، عمراً اگر بمونم!
۴) نامه نگاری. از شیوه های نوین و پیچیده ای است كه تنها برخی قلم بدستان مزدور یا نویسندگان قهار از پس آن برمی آیند. اصولاً نامزدهای انتخاباتی در ایران در این زمینه ناتوانند به همین جهت در ایام انتخابات برخی روزنامه نگاران بازنشسته یا هنوز ننشسته در اجاره برخی نامزدها درمی آیند. در این روش شما می توانید بدون درنظر گرفتن انتخابات در مورد هر موضوعی با هر ادبیاتی اظهار فضل كنید. از حمایت زنان و جوانان گرفته تا تحریم سازمان ملل در صورت ادامه شیرین بازی برای امریكا. از فحش به دوست تا تكریم ناصرالدین شاه . شعر: كفتر كاكل به سر های های... نامه ها مو زود ببر های های... اظهار تاسف و دلسوزی برای همه و هیچ هم از ترفندهای نامه نگاری است.
۵) سی دی ركیك! یكی از روش های تبلیغی كه در كشور ما اصلاً استفاده نمی شود و همیشه نام آن هست و یادش گرامی داشته می شود و هیچ وقت رویت نمی شود، تهیه، تكثیر و توزیع سی دی های تخریبی است.
سری به میدان های شهر بزنید سی دی نامزد حزب ]...[ را هم. به قیمت ۳ تا ۱۰۰ تومان به شما بدهند.
برای شناسایی سی دی فروشان این عبارت را حفظ كنید: سی دی تخریبی اصل رسید!
▪ خبر: مهندس ]...[ به دیوان عدالت اداری و دادگستری كل شهر و روستا شكایت كرد. وی كه نامزد حزب «اصولگرایان همیشه در صحنه ، طیف اصلاح طلب سنتی شاخه جوانان آبادگر نواندیش» است، در شكایت خود آورده است: اخیراً تعداد زیادی سی دی تخریبی اصل (!) با مارك]...[ در میادین میوه و تره بار پخش می شود كه در آن به بنده لجن پراكنی شده است. به گزارش كلنگ نیوز - یكی از سایت های دم انتخابات- تعداد این سی دی ها در برخی میادین به بیش از هزار و سیصد تا رسیده است.
مهندس ]...[ در پاسخ به خبرنگاری گفته است در صورت ادامه روند فعلی، انتخابات را تحریم می كنم، برمی گردم شهرمون!
● چه كسی رای می دهد؟
در اذهان خارج از كشور، افرادی كه رای می دهند، وطن فروش، بی عرضه، مفلوك، خائن، بی تربیت، آویزان نظام، و مغفول، خام و بدریخت خوانده می شوند. در داخل اما قضیه فرق می كند. نسل سومی جماعت كه عمراً به خاطر تبلیغات شهری و متینگ های خبری و غیرخبری- جشن و صفاسیتی به صرف شام و شیرینی- و همچنین فعالیت گسترده و تخصصی رسانه ملی! پای صندوق نمی رود. آنچه نسل ما را متفاوت از دیگر نسل ها كرده، همین نگاه منتقدانه است. متاسفانه احزاب و گروه ها فكر می كنند، هرچه دیگران را لگد بزنند، بیشتر رای می آورند، در صورتیكه معرفی حقیقی خود و ارائه طرح ها و برنامه های حزبی بهترین راه جمع آوری آرای مردم بویژه نسل جوان است. اگرچه بسیاری معتقدند، عدم نهادینه سازی این فرهنگ و اخلاق انتخاباتی در ایران به خاطر نداشتن آن برنامه مدون و یا طرح های كوتاه و بلند مدت است. بی جهت نیست كه لیست های انتخاباتی در ایران تا شام آخر انتخابات در حال تغییر است! نسل ما با چشمانی باز در بدترین شرایط تبلیغی هم، بهترین انتخاب را خواهد داشت.
● روز انتخاب
تمام دعواها، تخریب ها، حزب بازی ها، شایعه پراكنی ها و كلی «های» دیگر غروب روز انتخابات رنگ دیگری به خود می گیرد. در واقع بازنده انتخاب ملت به عنوان یك نمایش ناب از دموكراسی در یك سوی میدان و برنده این حضور مردم در سرنوشت، در سوی دیگر قرار می گیرند.
آنها كه منتخب مردم نمی شوند، از این عبارات برای شكست خود استفاده می كنند:
آراء مخدوش است. صندوق های ما را نشمرده اند. تقلب شده است. دست هایی در كار است. برخی نمی خواهند ما هم جزو آدم حساب شویم! نامردیه! دیگر در هیچ انتخاباتی شركت نمی كنیم. به سازمان ملل شكایت می كنیم. نامه می نویسیم!
وآنها كه برگزیده می شوند برای عظمت كار خود!! این عبارات را به كار می برند و باز هم «مردم» را فراموش می كنند، مثل گروه بازنده:
از اولشم معلوم بود كه مردم با ما هستند! در یك شرایط ناسالم برنده شدیم! این بزرگ ترین انتخابات نظام بود. خدا با ما بود!
● همان آب و همان كوزه!
و انتخابات تمام می شود. رای ها شمارش می شوند و نسل جوان فراموش می شود. اگرچه نسل ما یاد گرفته است كه خود برای خود تلاش كند و لیكن هیچ كدام از همان شاخه های جوانان و نسل سوم و ... پس از انتخابات آفتابی نمی شوند و دوباره همان آب و همان كوزه. نسل ما یاد گرفته است، كه همیشه بهترین را انتخاب كند و از حضورش به بهترین شكل استفاده كند، كه آینده از آن ماست.
محسن حدادی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید