پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

آداب Chat


آداب Chat
به نشانه ورود رسمی به عصر كامپیوتر در انگلستان ، وقتی ملكه الیزابت دوم ، اولین پیام الكترونیكی خود را در سال ۱۹۷۶ ارسال نمود . یك گروه از متخصصین با استفاده از یك كامپیوتری بزرگ و قدیمی به او در این كار كمك كردند .
به راستی چه كسی در آن زمان فكر می كرد كه امروزه بتوانیم به صورت مستقل در منزل یا محل كار خود ، آن هم با استفاده از كامپیوتر های كوچك و پیشرفته به این امر اقدام كنیم ؟ در واقع همواره پیشرفت تكنولوژی تأثیر و سهم زیادی بر سریعتر ، راحتتر و كم هزینه تر شدن كارها داشته است .
امروزه به جای پرداخت هزینه های زیاد و اتلاف وقت برای ارسال نامه و یا تصویری از طریق پست سنتی به هر نقطه از جهان ، و آن سوی مرزها ، می توان با كمترین هزینه و بالاترین سرعت از طریق پست الكترونیك اقدام به این كار كرد .
از سوی دیگر امكان مكالمه نوشتاری همزمان (Chat ) و در حقیقت گفتگوی متنی با كسانی دیگر در هر نقطه از كره خاكی ، می تواند بسیار هیجان انگیز و جالب باشد ، بخصوص هنگامی كه از این طریق بتوان در زمینه های علمی / هنری / ادبی بر میزان دانش ، تجربیــات و اندوخته های خود افزود .
به راستی چه زیبا و با ارزش است Chat نمودن با یك شخصیت علمی تو دیدن تصویر او و صحبت با او و استفاده از معلوماتش ، آن هم با كمترین هزینه و بالاترین سرعت و چه جالب و پر سود است ، اشتراك در یك كلاس اینترنتی از طریق Email و یا Chat و دریافت مطالب ، درسها ، حل مشكلات و پاسخ به سؤالها .
البته نباید فراموش كرد كه برای استفاده صحیح از این فناوری با ارزش كه متاسفانه گاه صرفاً در جهت شوخی و مزاح و رفع كسالت استفاده می شود ، باید آداب آن را دانست و با تسلط بر آن ، در محیط های Chat و اطاق های محاوره ، خود را به عنوان كاربرد حرفه ای و مسلط به این ابزار نشان داد .
مطمئن باشید در این حالت ، بسیار شما را بیشتر از گذشته جدی گرفته و قطعاً با این روش می توانید به موفقیت های بیشتری نائل آیید . ضمن اینكه با احاطه بر دانش لازم در این زمینه ، در وقت و انرژی خود صرفه جویی كرده و قادر خواهید بود در كمترین زمان و با استفاده از حداقل علائم و كلمات ، هدف ، احساس و منظور خود را در محیط های یاد شده به مخاطب یا مخاطبان منتقل سازید .
ما در این مقاله قصد داریم شما را با Netiquette آشنا سازیم .
حقیقت برای ارسال پیامهای الكترونیكی مقررات مشخص وجود دارد كه در مجموع به این مقررات Netiquette گفته می شود . این استانداردها اساساً به حس مشترك و احترام متقابل اشاره می كنند و به ما یاد آوری می نمایند كه فردی كه در آن سوی خط قرار دارد ، به عنوان یك كاربر و مخاطب باید مراعات شود و ظمنا می بایست با درنظر گرفتن برخی از اصول ، اقدام به ایجاد ارتباط نمود . اصول مشتركی كه بر اساس قواعدی خاص تدوین شده و با كمك آنها می توان ارتباط مناسبی را ایجاد نمود .
این مقررات به شرح زیر می باشد :
۱. همه حروف را با حروف بزرگ ننویسید .
خواندن متونی كه با حروف بزرگ نوشته شده اند مشكل است و علاوه بر ان از لحاط روانی به خئاننده این احساس را القاء می كند كه شما بر سر او داد می زنید . این تكنیك را صرفاً برای تاكید بر روی مواد خاص به كار ببرید .
۲. املای كلامات و دستور زبان :
قبل از ارسال پیام ، درباره آن را مطالعه و كنترل كنید . در نظر داشته باشید كه محیط های محاوره و E_ mail وسیله ارتباطی بسیرا سریع و درمواردی آنی / لحظه ای محسوب می شوند .
فرضا اگر كلمه ای در هنگام Chat از سوی شما تایپ شود ، شخص مخاطب به فاصله زمانی بسیار ناچیز و در واقع بلادرنگ آن را مشاهده خواهد كرد .
از این رو لازم است با دیده اغماض به اشتباهات دیگران نگاه كنید ؛ ضمن اینكه سعی كنید تا حد ممكن خود چنین خطاهایی را مرتكب نشوید و نسنجیده چیزی را تایپ نكنید . معمولاً مردم می خواهند حرف و منظور اصلی خود را به دیگران منتقل كنند و در این راستا به جزئیات توجه زیادی معطوف نمی شود .
از این جهت ممكن است بخصوص با توجه به تفاوتهای فرهنگی و جغرافیایی ، سوء تفاهم هایی بوجود آید . ( به عنوان نمونه دوستی اشاره می كرد كه با دانشجویی از فنلاند از طریق محیط چت آشنا شده و این دانشجوی فنلاندی پس از جلساتی گفتگو و ایجاد اعتماد و علاقمندی دو جانبه در حفظ ارتباط ، از باب دوستی و عرض ارادت ، این دوست محترم را سگی وفادار خطاب كرده است . طبیعتاً دوست ما بسیار دلخواه شده و به این موضوع اشاره كرده است .
جالب اینكه این جوان فنلاندی در كمال احترام عذر خواهی كرده و گفته است كه در فنلاند سگ ها بسیار مورد احترامند و در آنها افراد اگر از جهت وفاداری ، نجابت و حس مقاومت با سگ مقایسه شوند ، كاملاً به خود می بالند و خلاصه ... )
۳. طول پیغام :
خودتان را در جایگاه دریافت كننده قرار دهید . متن را خلاصه كنید . از ذكر نقل قول های طولانی خودداری نمایید . وقت افراد با ارزش است و علاوه بر آن تعدادی از افراد برای دریافت E _mail و یا بر اساس تعداد كلمات تایپ شده در محیط Chat ، با توجه به تعداد سطرها و حجم فایل ها ، هزینه آن را می پردازند .
۴. دریافت كننده های متعدد :
امكان ارسال یك پیام به افراد متعدد ، یك مورد بسیار مفید محسوب می گردد ، ولی استفاده زیاد از این ابزار مطلوب نیست . از ارسال یك متن ثابت به همه Mailing ها و Newagroup ها خودداری كنید ، زیر این امر موجب رنجش اعضای آن گروه می شود .
به عبارت دیگر مطالب شخصی و یا تا حدی كم ارزش را به صورت انبوه ارسال نكنید . این كار یاوه گویی / هرزگویی نام دارد و جامعه اینترنتی این امر را تقبیح می كند .
۵. انتقاد :
باید موقع خواندن پیام های الكترونیكی و یا متن گفتگوی افراد در اتاقهای گفتگو ، دقت بیشتری كنید . عدم درك عوامل فرازبانی به سوء تفاهم منجر می گردد ، به همین دلیل Smileys یا Emoticons اختراع شدند تا با روشی ساده قصد افراد معلوم گردد .( به علامت هایی كه به وسیله كاراكترهای صفحه كلید برای بیان احساسات به كار برده می شود Smileys گفته می شود ) .
در ذیل به برخی از این علامت ها اشاره شده است :
خنده به همراه چشمك ( صمیمیت ) (ـ؛
مگر دلقك هستید (O:*
سرما خورده اید (SSـ:
لبخند با اخم )ـ:
عینك آفتابی به چشم زده اید (ـ۸
پیپ هم می كشید ؟ـ:
طرف خوابیده I
عینك آفتابی بر روی سرتان گذاشته اید (ـ:B
چرا دارید گریه می كنید ؟ )ـ،:
خطر مرگ #ـ۸
آدم بیشعور <:
در حال حرف زدن Vـ:
كودن ]ـ:
كودن ،نخند [ـ:
خندیدن با بی توجهی I ـ:
عصبانیت )ـ:>
علامت تعجب .ـ:
شاد هستم (ـ:
آیا سیگار می كشید ؟ Qـ:
یك خنده زهردار >ـ:
داد نزن O:
مرده ۸
ترشی خوردی ؟*ـ:
دهن كج ۶ـ%
نگرانم ، تعجب می كنم یا اهمیت می دهم O^&
علاوه بر این شما می توانید علائم دیگری از اینترنت جستجو كنید . در ذیل به برخی از وب سایت های اینترنتی در این خصوص اشاره شده است :
www.members.aol.com/bearpage/smileys.htm
www.esl_lab.com/courses/emails.htm
www.fairhaven.edu/smileys.htm
ضمناً علاوه بر بكارگیری برخی كاراكتر های صفحه كلید برای انتقال پیام ؛ می توانید با كاراكتر های صفحه كلید اشكال مختلف بسازید .
برای رسیدن به این مقصود ، می توانید از سایت pau.meton.ox.uk./asscii دیدن فرمایید.
۶. از انتقاد شدیدالحن خودداری كنید . یك اظهار نظر خشك می تواند به سرعت به جنگ تمام عیار تبدیل شود ، زیرا شخصی كه در طرف دیگر خط قرار دارد نمی تواند مسائل فرهنگی و ایما و اشاره شما را درك كند . از آنجا كه هیچ مرجع خاصی نیز مالك و یا ناظر بر این شبكه نمی تواند باشد ، رعایت اصول به صورت احكام قانونی نیست . بنابراین صبر و حوصله به شما كمك می كند كه از اینترنت لذت بیشتری ببرید .
۷. نكاتی در مورد واژگان اختصاری مورد استفاده در پست الكترونیك :
هنگام استفاده از پست الكترونیك و یا در حال Chat كردن ، برای صرفه جویی در وقت و هزینه ، شما می توانید از این واژه استفاده كنید .
در واقع
MOF as a matter of fact
تا آنجا كه می دانم
AFAIK as far as I know
در اسراع وقت
ASAP as soon as possible
بعداً بر می گردم
BBL be back later
در ضمن
BTW by the way
ای كاش می دانستم
AMINFINO damned if I know
پرسش و جواب متداول
AFQ frequently asked questions
به چه قیمتی
FWIW for what s it s worth
برای اطلاع شما
FYI for your information
به هر حال
IAC in any case
من متوجه نمی شوم
IDGI I don t get it
به عقیده این حقیر
IMHO In my humble opinion
به عبارت دیگر
IOW In other words
بی حرف ، بی نظیر
NC no comment
از طرف دیگر
OTOH on the other hand
تشكر
THX thanks
قبلاَ تشكر می كنم
TIA thanks in advance
بعداً می گویم
TTYL talk to you later
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم