پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


تعریف نوین ادبیات کودکان و نوجوانان (روانشناسی رشد جنینی, کودکی, نوجوانی, دانشگاه)


تعریف نوین ادبیات کودکان و نوجوانان (روانشناسی رشد جنینی, کودکی, نوجوانی, دانشگاه)
نویسنده : بردبار - غلامرضا
ویراستار : دادخواه‌تهرانی - تهمینه
محل نشر : اصفهان
تاریخ نشر : ۱۳۸۱/۰۱/۲۱
رده دیویی : ۸۰۸.۰۴۸
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۱۰
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴

نگارنده در کتاب, ابتدا از اهمیت ادبیات کودکان و نوجوانان ـ با توجه به رشد و تکامل نوع انسان ـ سخن می‌گوید ;آن گاه تعریفی از ادبیات کودکان و نوجوانان به دست می‌دهد و طی آن سه عنصر اساسی در تعریف این مفهوم ذکر می‌کند که عبارت‌اند از1 :ـ آوازها, واژه‌ها و جمله‌ها, 2ـ تصاویر و نقاشی‌ها, 3ـ حرکت‌ها (برای مثال, تقلید نقش‌ها در قصه) .مبحث بعدی کتاب تعریف فرهنگ است که نگارنده وی برخی از عوامل مهم فرهنگ را دانش, اعتقادات, هنر, اخلاقیات, آداب و رسوم, زبان, ارزش‌ها, فلسفه و دیدگاه نسبت به جهان و مانند آن می‌داند . در بخش اول کتاب همچنین از فولکلور, لالایی‌ها, مثل‌ها و متل‌ها, داستان‌ها و قصه‌ها, خاطره و شرح حال, موسیقی, و لزوم تهیه فیلم‌های برتر برای کودکان و نوجوانان قرن 21, سخن به میان می‌آید .اما مبحث اصلی کتاب که به موضوعات مربوط به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد, با تاریخچه مختصری از ادبیات کودکان و نوجوانان به بحث گذاشته شده در بخش انتهایی به تفصیل درباره ویژگی‌های روان‌شناسی رشد کودک و نوجوان بحث و بررسی می‌شود .