پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

طبقه‌بندی صنعت کاغذ و چاپ


طبقه‌بندی صنعت کاغذ و چاپ
تلاش زیاد انبارهای صنعتی را برای تأثیرگذاری نامعمول روی پروژه‌های چاپی خود تصور کنید! در سال گذشته دنیای کاغذهای مرغوب تغییراتی اساسی کرده است. امروزه تمام پیشرفت‌هائی که در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ روی کاغذ صورت گرفته در نسخه‌های نوین با معیارهای جدید جایگزین شده است.
از طرف دیگر، دنیای تولیدات کاغذهای درجه‌بندی شده در صنعت بدون تغییر باقی‌مانده است.
برای مثال دو نوع از معمول‌ترین کاغذهای صنعتی، یعنی مقوله‌های راه راه و ورقه ورقه‌ای همچنان مانند گذشته تولید و پخش می‌شوند. بهره‌گیری از این تولیدات بیشتر به خاطر کیفیت و دوام آنها است، هر چند که در بسیاری از موارد عادت کاربران سبب استفاده از این نوع مقواها می‌شود.
به هر حال طبقه‌بندی‌های صنعتی تاکنون در انجمن‌های طراحی گرافیکی عرضه نشده‌اند، از این رو بیشتر طراحان، اطلاع دقیقی در زمینه تفاوت‌های موجود این تولیدات ندارند.
● ورقه ورقه‌ها
ورقه ورقه‌ها که بیشتر در رنگ‌های قهوه‌ای یا خاکستری هستند از خمیر کاغذهای بازیافتی تهیه شده و به‌طور معمول برای افزودن مقاومت به نت‌پدها و بسته‌های فشرده یا به‌عنوان جداکننده در بسته‌های ارسالی به‌کار می‌روند. راهنمائی‌های ارائه‌شده برای چاپ روی بر‌گ‌های ورقه ورقه‌ای درست مانند مقواهای نازک راه راه و موج‌دار است. فروش این کاغذها یا به‌صورت برگه‌ای است یا بسته‌ای و اندازه‌های معمول هر برگه آنها ۵/۳۴٭ ۵/۲۲ ٭۳۸ ٭۲۶ یا ۵/۳۴٭۵/۲۸ اینچ است.
بخشی از موارد استفاده این نوع کاغذها به‌ویژه در رنگ‌هائی به سبک قدیمی، احساس معمول و دلخواه را به مشتری انتقال می‌دهند.
● اثر خود را احساس کنید
بروشورهائی که توسط طراحان صنعتی طراحی می‌شوند، می‌توانند تود‌ه‌ای از بافت‌های مختلف از جمله ورقه‌های جلادار، چرم مارک‌دار، گیره کاغذ نقره‌ای و برگه مهر شده باشند که با تسمه‌ای جبر با یک صدف نقره‌ای‌رنگ بسته‌بندی شوند.
▪ شگردهائی برای کار با کاغذها
از ویژگی این کاغذها آگاه باشید. انحراف‌های موازی این کاغذها را می‌توانید با قیچی یا چاقوی X-Acto ببرید. به بهره‌گیری از این کاغذها در پروژه‌هائی که باید جلد سنگینی داشته باشند مانند جلد بروشورها، فولدرها و کارت‌پستال‌ها بیندیشید. آن را بیازمائید. اگر بسته‌هائی با این کاغذهای رنگی بازیافتی را طراحی می‌کنید، همیشه نمونه‌ای را که با محصول هم‌خوانی داشته باشد، انتخاب کنید. نخست نمونه اولیه‌ای از طراحی ظاهری آن تهیه کنید. سپس محصول را درون آن قرار داده و ماندگاری و دوام آن را بررسی کنید.
برای موج‌دار کردن (راه راه کردن) این مقوای نازک، محصولات و کالاهای دیگری وجود دارند که می‌توان با آنها هیجان را به پروژه طراحی افزود. برگه‌های کرفت از تولیدات مستحکم و قوی محسوب می‌شوند که بیشتر به رنگ قهو‌ه‌ای بوده و از خمیر سولفات که در چاپ کاربرد دارد، ساخته می‌شوند. پوست نارگیل، لایه‌های نازک چوب، مارچوبه سمی، برگه‌هائی از پوست درخت، کاغذ روزنامه، برگه‌های چاپ اوزالید و غیره از انواع نامرغوبی برای کاربرد شما هستند.
● مقوا‌های موج‌دار راه راه
به‌طور معمول مقواهای موج‌دار برگه‌های مقاومی هستند که لایه موج‌دار یا برگه‌ای را که به‌صورت راه راه درآمده، فشرده می‌سازند. مقواهای موج‌دار را بر مبنای وزنشان قیمتگذاری می‌کنند. رنگ این برگه‌ها هم بر مبنای میزان پالودگی که روی برگه‌ها انجام می‌شود، تغییر می‌کند. در حال حاضر سه رنگ این محصول موجود است که گرانقیمت‌ترین آنها سفید است، قهوه‌ای خالار ارزانتر و قهوه‌ای کرفت ارزانترین آنها است. مقواهای موج‌دار با اندازه‌های مختلف موج‌ها وجود دارند. معمولترین اندازه‌های آن F,E,D,C,B,A و شیارهای خیلی بزرگ هستند.
(نامگذاری اندازه‌ها با حروف بر مبنای سیستمی است که شیارها ساخته شده‌اند نه بر مبنای اندازه‌ها) اندازه شیارها نمایانگر تعداد شیارها در هر فوت از خط هستند. شیار C، شامل ۱۶/۵ اینچ فاصله بین هر دو شیار می‌شود. از آنجائی که برای تولی، روش‌های گوناگونی وجود دارد، ضخامت مقواها را نمی‌توان به‌طور دقیق و استاندارد اندازه‌گیری کرد. مقواهائی با یک دیواره، تنها یک خط‌کش در یک پهلو دارند و استحکام آنها کمتر است. مقواهائی با دو یا سه دیواره که از استحکام بیشتری برخوردارند در برنامه‌های کاربردی و صنعتی خاصی استفاده می‌شوند. در بخش آخر، شیارهای بزرگی وجود دارند که بهره‌گیری از آنها به جذابیت بسته‌بندی چاپ کمک بسیاری کرده است.
● شگردهائی برای کار با مقواهای راه راه
هدف را در نظر داشته باشید و نخست به این فکر کنید که از چه روش چاپی استفاده خواهید کرد. به‌طور معمول برای چاپ روی صفحات شیاردار از خمیده‌نگاری استفاده می‌کنند.
اما این روش بیشتر در چاپ طرح‌هائی که دقت و ظرافت کمتری دارند، کاربرد دارد. روش دیگر، چاپ صفحه‌ای است. به‌ویژه زمانی که تعداد چاپ‌های شما کم است یا طراحیتان نکات و ظرافت‌های بسیاری دارد.
از هدفتان در پایان کار آگاه باشید. اگر شما قطعه سه‌بعدی طراحی می‌کنید یا از برنامه‌های طراحی برای کامپیوتر استفاده می‌کنید، از اینکه روی بخش مناسب پکیج کار می‌کنید (بخش داخلی یا بیرونی)، مطمئن شوید، چرا که حجم و اندازه هر دو بخش برای آن قابل تشخیص نیست.
هر یک از این روش‌ها را ارزیابی کنید، مقواهای موج‌دار با وزن‌های گوناگون، چاپ‌های مختلفی را ارائه خواهند کرد. اگر روی پروژه‌ای از مقواهای موج‌دار کار می‌کنید، از کارپرداز تقاضای کاغذ در وزن‌های دیگر ار هم بکنید تا چاپ آنها را برای تجربیات آینده ببینید و در دسترس داشته باشید. به‌کارهای کوچک و محلی هم بیندیشید. برای انجام پرینت‌های کوچک شیاردار می‌توانید از فروشگاه محل یا چاپگر صفحه‌ای (Clothing Screen Priter) استفاده کنید که به‌طور معمول کپی‌های شیاردار شما را ارزان‌تر از چاپخانه‌های بزرگ انجام می‌دهند.
اجازه دهید تا تجربیات شما را راهنمائی کنند.
● صحافی
روش‌های قدیمی از جمله صحافی‌های کامل یا کوک زدن روی برگه‌های صنعتی نتیجه نمی‌دهند.
بیشتر طراحان با روش آزمایش و خطا به دنبال راه‌حل‌های مناسبی هستند تا پروژه‌های خود را صحافی کنند. برخی از چاپگران و صحافان تجاری و تبلیغاتی می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند، اما از آنجائی که با روش کار آشنائی چندانی ندارند و از طرفی نمی‌خواهند تجهیزات خود را به خطر بیندازند، مسئولیت این‌کار را به‌عهده نمی‌گیرند. بنابراین به دنبال کسی باشید که اینگونه کارها را از روی ذوق انجام می‌دهد.
▪ شگردهائی برای صحافی کاغذهای صنعتی
به‌کار صحافی به‌عنوان فرصتی برای نمایش خلاقیت خود بنگرید و با ایجاد تغییرات گوناگون، راه‌های تازه و غیرمعمولی برای صحافی پیدا کنید.
ایده‌ها و نظرهای جالب را از فروشگاه‌های فلزآلات، دسته دوم فروشی، گالری‌های هنری، کتابفروشی‌ها و رشته‌های مشابه از جمله طراحی یا آرشیتکت‌ها تهیه کنید.
اندازه، فاکتور مهمی است. هنگامی‌که به صحافی فکر می‌کنید، حتماً به عمق پروژه خود فکر کنید. به‌عنوان مثال، اگر با لوازم فلزی صحافی می‌کنید اندازه لوازم فلزی باید متناسب با ارتفاع برگه‌های شما باشد.
(به این معی که نمی‌توانید از پیچ‌های خیلی بلند یا خیلی کوتاه استفاده کنید. همیشه یک الگو از مواد مصرفی روشی که صحافی خواهید کرد، بسازید. اگر برگه جلد یا متن شامل برگه‌های سنگین، صنعتی یا موج‌دار باشند، به سادگی خم نمی‌شوند و باید بر مبنای روشی که صحافی می‌کنید، علامتگذاری شوند. مواظب گوشه‌ها و لبه‌ها باشید. حاشیه‌ها را به درستی انتخاب کنید، چرا که برخی از روش‌های صحافی نیازمند حاشیه‌گذاری بیشتری هستند.
از نمونه خود برای حل مشکلاتی از این قبیل استفاده کنید. همیشه استفاده مناسب از قطعات را به یاد داشته باشید. برای مثال استفاده از چوب یا هر وسیله نوک‌تیز دیگری برای صحافی کتاب کودکان، کار نامعقولی است. صحافی با وسایل شکستنی در مورد کتاب‌هائی که با پست ارسال می‌شوند هم غیرمنطقی است.