سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا


همه چیز در باره ۴۰۵


همه چیز در باره ۴۰۵
آنقدر علاقه مردم به این خودرو زیاد است که این قاتلترین خودروی مونتاژ ایران هنوز محبوبیت خود را از دست نداده است .
مردم ایران به طراحی ظاهری خودرو بسیار اهمیت می دهند. و طراحی معقول و سنگین همیشه مورد توجه مردم ماست.
مشکلی که امروز مردم در پذیریش طراحی ال ۹۰ دارند.
هر چند در سی سال گذشته انتخاب های کمی برای مردم و وجود داشت . اما امروز می بینیم که مدلهای سانتافا و سونتا با بر خوداری از طراحی متعادل و با شخصیت فروش فوق العادهای در ایران دارند.
گواه این مطلب برتری تکنولوژی و آپشن های زانتیا بر مزدا ۳۲۳ بود . اما در بازار شاهد برابری قیمت دو خودرو بودیم . چرا که طراحی بدنه مزدا ۳۲۳ از توازن و ثبات بر خودار بود.
و در حال حاضر شاهد آن هستیم که خودرو های پژو پرشیا . ماکسیما و مگان در خودروهای ساخت داخل از جایگاه ویژه ای برخودارند.
اما در پائین سطوح قدرت خرید مردم پژو ۴۰۵ آخرین امید همه است . و هنوز برای مردم اتومبیل افتخار آمیز است .
و یک گله از دوستان آپشن کار بازار که هنوز بعد از این همه سال تولید این خودرو در ایران طرحها ی فلاپها و سپرهای اسپرت این خودرو را در ایران گستره عرضه ننموده اند .
و این را هم اضافه نمایم که پژو اس ال ایکس تعغییری در جهت سلیقه یک ایرانی نیست . و سرچشمه از طراحی های جنوب شرق آسیا دارد.
● تاریخچه تولید در ایران
از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (از جمله پژو ۴۰۵ جی ال ، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی سی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید سواری سازی به انجام رسیده است. ساخت داخلی قطعات این محصول از سال ۱۳۷۳ در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت. تا پایان سال ۱۳۷۷ کل اقلام حذف شده از مجموعه قطعات وارداتی که حاصل تلاش صنعتگران ایرانی می باشد و معادل ۷۷% بوده و با درنظر گرفتن اقلامی که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شده است ، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹% بالغ خواهد گردید.
بررسی های به عمل آمده حاکی از این بود که از میان قطعات مورد استفاده در تولید پژو ۴۰۵ می بایست ۳۵ قطعه به کلی تغییر می یافت و علاوه بر آن ۸۴ قطعه کاملا جدید شامل ۱۷ قطعه مربوط به بدنه و ۶۷ قطعه تزییناتی ، طراحی و ساخته می شد و این مبنای فعالیت فشرده طراحان و مهندسین مرکز تحقیقات ایران خودرو قرار گرفت.
کلیه محاسبات و اقدامات اجرایی این پروژه در مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام شده و خودروی پژو ۴۰۵ تشریفاتی (لیموزین) به عنوان اولین دستاورد این مرکز تحقیقاتی محقق شد.
اعمال دقت و ظرافت در ساخت این خودرو تا بدان حد بود که موجب شگفتی کارشناسان بین المللی خودرو گردیده و با اختصاص جایگاهی در موزه پژوی فرانسه به خودروی تشریفاتی ساخت ایران ، توانمندی صنعتگران ایرانی به قضاوت جهانیان گذاشته شد.
این خبر در جراید و محافل خارجی انعکاس وسیعی داشته و یکی از مجلات فرانسوی زبان از موفقیت ایران با تعبیر "وقتی پژو مرسدس بنز را مات می کند" یاد کرده است.
یکی از موفق ترین اتومبیلهای کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل به عنوان اتومبیل سال انتخاب گشت ، اتومبیل پژو ۴۰۵ می باشد.
پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیلهای مونتاژ شده در ایران می باشد.
بدنه پژو ۴۰۵ ایران در عین زیبایی و جاداری با طرح آئرودینامیک و با ضریب ۳۱% در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی دارد.
● ابعاد خارجی
▪ طول کلی : ۴۴۰۸
▪ عرض کلی : ۱۶۹۴
▪ ارتفاع کلی : ۱۴۱۰
▪ فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو : ۲۶۶۹
▪ فاصله بین مرکز چرخهای جلو از یکدیگر: ۱۴۵۰
▪ فاصله بین مرکز چرخهای عقب از یکدیگر : ۱۴۴۳
وجه به قدمت طراحی بدنه پیکان و خارج از رده بودن تکنولوژی ساخت آن و نیاز شدید به سرمایه گذاری مجدد برای قالب های بدنه و تجهیزات مورد نیاز .ایران خودرو تصمیم گرفت از سال ۱۳۶۸ پژو ۴۰۵ را در مدل های(جی -ال و جی-ال-ایکس) تولید کند. این خودرو در سال ۱۹۸۷ میلادی با مدنترین تکنولوژی به عنوان جدیدترین مدل توسط پژو به بازارعرضه شد و در سال ۱۹۸۸ میلادی به عنوان بهترین اتومبیل سال در اروپا و همچنین به عنوان اتومبیل وارداتی به آمریکا انتخاب شده بود.خطوط جدید تولید پژو ۴۰۵ نیز در تاریخ ۱۳/۹/۱۳۶۹ توسط رئیس جمهور کشورمان افتتاح شد.
● تاریخچه بین المللی
یکی از موفق ترین اتومبیلهای کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل به عنوان اتومبیل سال انتخاب گشت ، اتومبیل پژو ۴۰۵ می باشد.
انواع مدلهای پژو ۴۰۵ که علاوه بر فرانسه در انگلستان نیز ساخته می شود فقط به صورت سدان ( ۴ در ) و استیشن بوده و موتور به صورت عرضی در امتداد پلسها نصب گشته است. در سالهای گذشته پژو با موتور ۱.۴ لیتری نیز تولید می گشت ولی به دلیل محدودیتهای کنترل گازهای خروجی از اگزوز این موتور از روی اتاق ۴۰۵ حذف گردید. سال ۱۹۹۵ پژو با موتورهای تکنولوژی بالا و راندمان خوب به بازار عرضه می شد ، از جمله موتور ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۰۱ اسب بخار و تورک ۱۵۳ نیوتن متر ، موتور دو لیتری با ۱۲۱ قوه اسب و تورک ۱۷۶ نیوتن متر که همگی مدلهای نامبرده به صورت ۲ سوپاپ برای هر سیلندر می باشد. در ردیفهای بالاتر موتورهای چهار سوپاپ ۲ لیتری با ۲ میل سوپاپ بالایی با ۱۵۰ اسب قدرت و ۱۸۳ نیوتن متر و همچنین موتورهای اخیر با کمک سیستم توربو ام-آی ۱۶ قدرت خود را به ۱۹۶ اسب بخار و ۱۹۶ نیوتن متر و رینگهای ۱۶ اینچی و لاستیکهای ۲۰۵ خود که تی۱۶ نامیده می شود ، می تواند شتاب صفر تا صد خود را به ۷ ثانیه برساند و حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر را به دست آورد. پژو ۴۰۵ همچنان با موتور دیزل ۱۹۰۵ سی سی نیز عرضه شده که مدل معمولی با قدرت ۶۸ اسب بخار و مدل توربو با ۹۰ اسب بخار اتومبیل بسیار کم مصرفی می باشند.
پژو ۴۰۵ در دو مدل جی-ال و جی-ال-ایکس به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیلهای مونتاژ شده در ایران می باشد. بدنه پژو ۴۰۵ ایران در عین زیبایی و جاداری با طرح آئرودینامیک و با ضریب ۳۱% در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی دارد.
فاصله دو محور عقب و جلو از هم ۲۶۶۹ میلیمتر بوده که مانند تمامی مدلهای پژو از حد متوسط کلاس خود فراتر می باشد. اکسل پژو ۴۰۵ مجهز به بازوهای عرضی و فنرهای مارپیچ مجهز به فنر لول و کمک فنر ضد چرخش به کمک فنرهای دو جهته می باشد. سیستم تعلیق هر یک از چهار چرخ به صورت مستقل عمل کرده که سبب راحتی سرنشینان و چسبندگی بهتر در جاده و در مانورها می گرد.
سیستم فرمان از نوع دنده شانه ای بوده که به صورت وضعیت بالا و پایین می توان بر حسب قد راننده آن را تنظیم نمود . تعداد دور غربال فرمان ۴.۱ دور و شعاع گردش ۵.۵ متر است. توضیح آن که تعداد دور قفل در قفل در مدل جی-ال-ایکس که مجهز به کمک هیدرولیک است ۳.۱ دور می باشد.
پژو ۴۰۵ ایران دارای دو گاردان بوده و دیفرانسیل جلو می باشد و از این نقطه نظر تقسیم وزن ۱۰۲۰ کیلوگرمی خالص آن ۶۰۵ کیلوگرم در جلو و ۴۱۵ کیلوگرم بر روی اکسل عقب می باشد که نسبت تقسیم ۵۹.۳% در جلو و ر۴۰.۷% در عقب فراهم می آورد. توضیح آنکه مدل جی ال ایکس پژو که وسایل آسایش بیشتری چون کولر ، فرمان هیدرولیک ، قفل مرکزی ، شیشه های برقی برای سرنشینان جلو و شیشه رنگی را فراهم می آورد ، وزنی حدود ر۱۰ کیلوگرم سنگین تر از مدل جی-ال دارد.
حداکثر سرعت پژوی ۴۰۵ ایران ۱۷۷ کیلومتر در ساعت بوده که این اتومبیل می تواند شتاب صفر تا یکصد کیلومتر را در زمان ۱۲ ثانیه بپیماید.
● ایمنی
بادشکنهای جلو ،لبه سپر ، برف پاک کنهای متناسب با شیشه های جلو و عقب ، درها با واشرهای لاستیکی خمیده که به کاپوت کاملا کیپ شده است، کناره های خمیده تحتانی، دستگیره های در داخل قرار داده شده، آینه های دید عقب با دو زاویه پهن جهت رسیدن به بهترین وضعیت ایمنی تعبیه شده اند. سیستم ترمزها با نوع موتور و نه با میزان تجهیزات هماهنگی دارد. ترمزهای دیسکی با ابزار اندازه گیری شناور در قسمت جلو، ترمز کاسه ای عقب، مدار هیدرولیک با شکل (ایکس انگلیسی) و فرمان هیدرولیک، ضربه گیرهای کناری تمام درها، ایمنی در کوچکترین جزئیات درنظر گرفته شده است. دربهای مستحکم محافظت مسافران را در حوادث رانندگی ضربات کناری افزایش می دهند.
کیفیت، بهبود و آسایش، سه نکته کلیدی که بر مفهوم ۴۰۵ سایه افکنده است در تمامی جنبه های آن اعمال شده است. هر کدام از بازبینی ها جهت داشتن بهترین تمرکز راننده تعبیه شده است و تمامی ملزومات در خصوص آسایش و ایمنی را در بر دارد.
● مدل استیشن
با توجه به فرهنگ مردم کشورمان ، پر جمعیت بودن اکثر خانواده ها و نوع ارتباطات فامیلی که در این فرهنگ جاریست ، حکم می کند که خودرویی با فضای مناسب جهت سرنشینان و همچنین محل اثاثیه ، در ایران خودرو تهیه گردد که پس از تولید خودروی ۴۰۵ سواری به دلیل نزدیک بودن قطعات زیادی از این مدل با مدل استیشن خودروی ۴۰۵ ، شرکت ایران خودرو تصمیم به تولید خودروی استیشن هم نموده است.
تا نیاز بازار را با توجه به توضیحات فوق بر طرف نماید که تولید انبوه خودرو در تیراژ بسیار کمتری از خودروی مشابه سواری هم اکنون در خطوط تولیدی شرکت ایران خودرو ادامه دارد و در اختیار هموطنان قرار می گیرد.
● ایمنی
▪ چراغ اخطار تمام شدن لنت ترمز
▪ برف پاک کن با زمان سنج
▪ سیستم قفل مرکزی با درب صندوق بار
▪ چراغ مه شکن عقب
▪ آینه داخلی دید در شب (قابل تنظیم) ر
▪ برف پاک کن شیشه عقب
▪ نوارهای محافظ اطراف بدنه
● مدل slx
خودرویSLX ۴۰۵ مدل بهبود یافته خودروی ۴۰۵ است که در همان کلاس ابعادی و با استفاده از عملکردهای جدید طراحی و عرضه می شود.
به منظور ارتقای ایمنی و عملکرد و ایجاد زیبایی، سیستم ها و زیر سیستم های پ ۴۰۵ در مدل جدید بهسازی و به روز رسانی شده است.
دکتر منطقی اظهار داشت:انجام تغییرات مورد انتظار مشتری با بهبود عملکرد خودرو ، حفظ و گسترش سهم بازار ایران خودرو در بخش خودروهای سواری متوسط، افزایش رقابت پذیری خودروی۴۰۵ و استفاده حداکثر از ظرفیت های موجود با حداقل سرمایه گذاری از جمله اهداف عرضه خودروی جدید است .
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو یاد آور شد :در مدل جدید ۴۰۵، ضمن استفاده از سیستم بهبود یافته کنترل موتور (EMS ) Valeo ، در غربیلک فرمان قابلیت نصب کیسه هواایجاد شده است.
وی قابلیت نصب سیستم ترمز ضد قفل ( (ABS به صورت اختیاری و تغییر قفل در موتور جهت افزایش ایمنی و سهولت باز شدن در موتور در شرایط اضطراری را از جمله دیگر تغییرات ایجاد شده در این خودرو عنوان کرد و گفت:با ایجاد امکان بازشدن در صندوق از داخل کابین، امنیت خودرو و با استفاده از دو مخزن گاز ۳۵ لیتری فضای قابل استفاده صندوق عقب افزایش و مکانیزم تنظیم پشتی صندلی های جلو ازچرخشی به اهرمی تغییر یافته است.
وی طراحی جلوپنجره ، آیینه های جانبی ، چراغ مه شکن جلو، براگیر ((SPOILER به همراه چراغ ترمز سوم
، مجموعه چراغ های جلو و عقب و سپررنگ شده جلو و عقب را از جمله تغییرات خارجی خودرو عنوان کرد و گفت: دراین محصول تغییرات داشبورد به منظور استفاده راحت تر و بهتر از سیستم های موجود در پنل مرکزی و نیز ایجاد نمای جدید انجام شده است.
مدیر عامل ایرن خودرو اظهار داشت:دراین محصول ازطرح جدید دوخت و پارچه جهت راحتی بیشتر سرنشینان استفاده شده است.
دکتر منطقی، طرح جدید رودری، طرح جدید سقف کاذب و استفاده از تریم با رنگ متنوع را از دیگر ویژگی های SLX ۴۰۵ دانست و افزود: این پروژه از مهر ماه سال ۸۵ با ۱۴۸۰ نفر روز نیروی انسانی به انجام رسیده است.
احمد کلهر
منبع : اتومبیل و اتومبیلرانی ایران