شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
دید شبانه
دید کافی برای ایمنی پرواز حیاتی است و ما برای تشخیص و تعیین فاصلهی اشیای دیگر مثل هواپیما، ساختمانها و پرندگان به آن نیازداریم. به علاوه دید خوب جهت درک جزئیات شکل، رنگ و خواندن نقشه و جدول پروازی ضروری است. عملکرد دید شب Night Vision با دید در روز تفاوت دارد. برای دید شب مؤثر مهارت و دانش کافی مورد نیازاست.
داخلیترین و حساسترین بخش چشم، شبکیه است. بخشی در شبکیه که حداکثر حساسیت به نور در آن وجود دارد Fovea یا لکه زرد نام دارد . عملکرد این بخش در نور متوسط و شدید به خوبی انجام میشود ولی در نور کم مانند نور شب کاهش مییابد.
بخش محیطی peripheral شبکیه مسوول درک نورهایی با شدت کم است. میزان نوری که توسط این بخش درک میشود یک هزارم نوری است که جهت درک نقطهی زرد مورد نیاز است.
بسیاری از خلبانان از ناپدید شدن ناگهانی شئی در شب زمانی که مستقیماً به آن مینگرند شکایت دارند. واقعیت این است که آنها به جای دید تطابق یافته با تاریکی که در اطراف شبکیه درک میشود به دید مرکزی روز روی میآورند که قادر به رؤیت شئی در نور کم نیست.
بخش دیگری از شبکیه، نقطهی کور یا blind spot است که محل ورود عصب بینایی است و به هیچ شکل قادر به دیدن نیست ولی دیدن شئی در خارج از مرز با حدود ۱۵ درجه انحراف ممکن است نقصان دید در این منطقه راجبران کند.
وجود ویتامین A برای انجام پروسهی فتوشیمیایی ضروری است.
پروسهی تطابق با تاریکی در عرض ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به اوج خود میرسد ولی به سرعت با تابش نور شدید از بین میرود.
هیپوکسی (کاهش اکسیژن خون) نیز باعث کاهش درک نور به خصوص در نورهای ضعیف میشود. این حالت در ارتفاعات بالا (مثل کاهش فشار طبیعی کابین) رخ میدهد. هیپوکسی به دنبال سیگار کشیدن به علت کاهش ظرفیت حمل اکسیژن توسط خون نیز ایجاد میشود.
خستگی همراه با Jet Lag (به هم خوردن سیکل داخلی و بیولوژیک بدن در مسافرتهای طولانی) نیز باعث کاهش دید شب میشود. این اختلال ناشی از تغییرات هورمونی یا کاهش توانایی عضلات چشم برای تطابق است.
● قبل ازشروع پرواز درشب توجه به نکات زیر ضروری است:
▪ تطابق با تاریکی را قبل از شروع پرواز با کاهش ویا حذف نورهای غیر ضروری کابین آغازکنید.
▪ عینک و شیشهی جلو و اطراف خود را تمیز کنید.
▪ به اطراف خود با زاویهی ۱۵ درجه نگاه کنید.
▪ اگر نور شدید اجتناب ناپذیر است یکی از چشمهای خود را موقتاً ببندید و در مواقع کاهش ارتفاع کابین از اکسیژن استفاده کنید.
▪ با ترک سیگار خطر هیپوکسی و کاهش دید را به حداقل برسانید.
رعایت نکات فوقالذکر باعث افزایش سطح ایمنی پرواز و کمک به اصلاح دید در شب میکند.
دکتر زهرا صالحیان
داخلیترین و حساسترین بخش چشم، شبکیه است. بخشی در شبکیه که حداکثر حساسیت به نور در آن وجود دارد Fovea یا لکه زرد نام دارد . عملکرد این بخش در نور متوسط و شدید به خوبی انجام میشود ولی در نور کم مانند نور شب کاهش مییابد.
بخش محیطی peripheral شبکیه مسوول درک نورهایی با شدت کم است. میزان نوری که توسط این بخش درک میشود یک هزارم نوری است که جهت درک نقطهی زرد مورد نیاز است.
بسیاری از خلبانان از ناپدید شدن ناگهانی شئی در شب زمانی که مستقیماً به آن مینگرند شکایت دارند. واقعیت این است که آنها به جای دید تطابق یافته با تاریکی که در اطراف شبکیه درک میشود به دید مرکزی روز روی میآورند که قادر به رؤیت شئی در نور کم نیست.
بخش دیگری از شبکیه، نقطهی کور یا blind spot است که محل ورود عصب بینایی است و به هیچ شکل قادر به دیدن نیست ولی دیدن شئی در خارج از مرز با حدود ۱۵ درجه انحراف ممکن است نقصان دید در این منطقه راجبران کند.
وجود ویتامین A برای انجام پروسهی فتوشیمیایی ضروری است.
پروسهی تطابق با تاریکی در عرض ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به اوج خود میرسد ولی به سرعت با تابش نور شدید از بین میرود.
هیپوکسی (کاهش اکسیژن خون) نیز باعث کاهش درک نور به خصوص در نورهای ضعیف میشود. این حالت در ارتفاعات بالا (مثل کاهش فشار طبیعی کابین) رخ میدهد. هیپوکسی به دنبال سیگار کشیدن به علت کاهش ظرفیت حمل اکسیژن توسط خون نیز ایجاد میشود.
خستگی همراه با Jet Lag (به هم خوردن سیکل داخلی و بیولوژیک بدن در مسافرتهای طولانی) نیز باعث کاهش دید شب میشود. این اختلال ناشی از تغییرات هورمونی یا کاهش توانایی عضلات چشم برای تطابق است.
● قبل ازشروع پرواز درشب توجه به نکات زیر ضروری است:
▪ تطابق با تاریکی را قبل از شروع پرواز با کاهش ویا حذف نورهای غیر ضروری کابین آغازکنید.
▪ عینک و شیشهی جلو و اطراف خود را تمیز کنید.
▪ به اطراف خود با زاویهی ۱۵ درجه نگاه کنید.
▪ اگر نور شدید اجتناب ناپذیر است یکی از چشمهای خود را موقتاً ببندید و در مواقع کاهش ارتفاع کابین از اکسیژن استفاده کنید.
▪ با ترک سیگار خطر هیپوکسی و کاهش دید را به حداقل برسانید.
رعایت نکات فوقالذکر باعث افزایش سطح ایمنی پرواز و کمک به اصلاح دید در شب میکند.
دکتر زهرا صالحیان
منبع : هفته نامه پزشکی سلامت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس دولت حجاب رئیس جمهور نماز جمعه رئیسی گشت ارشاد دولت سیزدهم کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی
سیل هواشناسی تهران کنکور شهرداری تهران سیستان و بلوچستان فضای مجازی سازمان سنجش قتل سلامت پلیس زنان
قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو خودرو قیمت خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ارز مسکن ایران خودرو تورم
کیومرث پوراحمد پایتخت تلویزیون خانواده سینمای ایران سریال ترانه علیدوستی فیلم کتاب مهران مدیری موسیقی سینما
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی تراکتور تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس بارسلونا باشگاه استقلال
هوش مصنوعی گوگل سامسونگ اپل فناوری ربات نخبگان همراه اول ناسا فیلترینگ
سازمان غذا و دارو کاهش وزن مالاریا آلزایمر زوال عقل