یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

طلایه دار تلفات جانی در جهان


برابر آمارهای موجود، متأسفانه هم اكنون حدود ۲۷ الی ۳۰هزار نفر از هموطنان ما در اثر سوانح رانندگی جان خود را در یك سال از دست می دهند و تعدادی در حدود ۲۷۰۰۰۰ الی ۳۰۰۰۰۰ نفر از افراد فعال جامعه كه باید در گردونه تلاش و تولید حضور داشته باشند مجروح و مصدوم و معلول می شوند و سر بار خانواده ها و جامعه كه متأسفانه جبران آن به هیچ وجه مقدور نیست و تنها خسارت مادی این تصادفات حدود ۴هزار میلیارد تومان یا حدود ۵/۳درصد تولید ناخالص ملی كشور است و این در حالی است كه در ۲دهه گذشته، كشورهای پیشرفته، تلفات خود را به نصف كاهش داده اند و در همین مدت، تلفات ایران در تصادفات خودرویی از ۱۰هزار نفر در سال به ۲۷ الی ۳۰هزار نفر افزایش یافته است.فراوانی تصادفات رانندگی و قرارگرفتن در راس جدول تلفات و ضایعات جهانی، علاوه بر اینكه یك ضایعه انسانی است، كشور ایران را كه دارای پیشینه ای فرهنگی و تمدن ساز است سرافكنده و شرمسار می كند. جای بسی تأسف است كه كشورهایی كه عمر تشكیلاتی یا استقلال سیاسی آنها كمتر از سال های به كارگیری خودرو می باشد این مهم را به نحو نسبتاً مطلوبی حل كرده اند و در جدول تصادفات، در رتبه ای به مراتب پائین تر از كشور ما قرار دارند.
دلیل اینكه چرا ایران رتبه نخست تلفات و ضایعات شهری و جاده ای را دارد، در یك بحث كوتاه نمی گنجد، بلكه موضوعی است كه احتیاج به تحقیق، بررسی و برنامه ریزی همه جانبه دارد.چنانچه تصور شود كه امر تحقیق، بررسی، طرح ریزی، برنامه ریزی و كنترل جابه جایی امن و مصون از تصادفات، تنها به عهده دولت یا سازمان های مسئول است، نوعی خوش خیالی و پاك كردن صورت مسأله است كه نتیجه آن افزایش تصادفات و تثبیت بیش از پیش موقعیت ایران در راس جدول تصادفات است.
امروزه نه تنها امر پیشگیری از تصادفات و ضایعات رانندگی یك عزم ملی می طلبد، بلكه تمام زمینه های اجتماعی بدون همفكری و مشاركت فعال مردم به نتیجه نمی رسد. مردم خود به خود قادر نیستند در زمینه های مختلف اجتماعی چون آلودگی محیط زیست، آلودگی صوتی، فراوانی تصادفات و ده ها زمینه دیگر شركت جویند، بلكه وجود سازمان های غیردولتی یا NGO هاست كه مردم را در زمینه مشكلات اجتماعی آگاه می كند و سپس آنها را سازماندهی و به كار می گیرد؛ امری كه متأسفانه در كشور ما جایگاه چندانی ندارد. گروهی از اندیشمندان دل سوخته كه نگران جان خود، فرزندان، بستگان و هم میهنان خود هستند گرد هم آمده و در فرهنگسرای قانون واقع در شهرك قدس(شهرك غرب)، خیابان ایران زمین، «كانون ترافیك ایمن» را به منظور حمایت از مردم و با اهداف زیر تشكیل داده اند كه خوشبختانه مورد استقبال مقامات شهرداری تهران نیز قرار گرفته و تاكنون از آن حمایت نموده اند.
۱- ترویج رانندگی خوب و ایجاد فضای امن و آرامش بخش برای شهروندان و كاهش خسارات مالی و جانی ناشی از تصادفات رانندگی
۲- كاهش یا حذف تبعات منفی اجتماعی ناشی از تصادفات رانندگی
۳- تبعیت از قانون راهنمایی و رانندگی و تشویق مردم به قانونمندی
۴- ایجاد یك الگوی مناسب در امور رانندگی و تبعیت از قانون و فراهم نمودن امكان تسری آن به سایر حوزه های اجتماعی
۵- كمك معنوی به كسانی كه تاكنون از تصادفات رانندگی آسیب دیده و متحمل خسارات روحی و روانی و جسمی شدیدی شده اند
كانون ترافیك ایمن به عنوان یك تشكل غیردولتی (NGO) با همكاری اعضای فعلی خود كه بیش از ۱۰۰ نفر از متخصصین در امور مختلف ترافیك در سطوح دكترا، كارشناسی ارشد و كارشناسی هستند طرح فعالیت های كانون را تهیه كرده است.


همچنین مشاهده کنید