شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۲ آذر: در شهر چه گذشت؟!


۲ آذر: در شهر چه گذشت؟!
تا همین چند ماه پیش چاله‌های خیابانی به اندازه‌ای زیاد بودند که همه به آن عادت کرده و رانندگان نیز جای آنها را در ذهن خود حفظ کرده بودند تا کمتر به خودروشان آسیب برسد
در واقع همین چاله‌ها یکی از دلایل حرکات مارپیچ خودرو‌ها در خیابان و به دنبال آن وقوع تصادفات رانندگی بود، اما اخیرا اقدامات بسیار خوبی در جهت پر کردن چاله‌ها به عمل آمده که نمونه‌های آن در سطح شهر قابل مشاهده است.
به بیان دیگر در حالی که زمانی تعدد چاله‌های خیابانی رانندگان را غافلگیر می‌کرد، اکنون جای خالی آنها رانندگان را متعجب می‌کند و دیگر نیازی نیست تا رانندگان هنگام تردد در خیابان‌ها جای چاله‌ها را حفظ کنند تا در سفر مجدد، داخل آنها سقوط نکنند.
البته هنوز هم رانندگان از همسطح نبودن درپوش‌های آهنی تاسیسات زیر زمینی شهری با آسفالت کوچه و خیابان‌ها، معترض هستند درحالی که گفته می‌شود در آینده‌ای نزدیک عملیات همسطح سازی این درپوش‌ها به اتمام خواهد رسید تا شاید پس از سال‌ها، کمک فنر خودروها نفس راحتی بکشند.
● بی‌وزنی روی ترازو‌ها
افزایش آگاهی عمومی نسبت به تناسب اندام، مردم را نسبت به وزن خود حساس‌تر کرده است و به همین دلیل تعداد دفعاتی که افراد روی ترازو، وزن خود را می‌کشند بیشتر شده است.
این در حالی است آنهایی که در خانه خود ترازو ندارند معمولا از ترازوی داروخانه‌ها استفاده می‌کنند.
هرچند در تصور عمومی ترازوی داروخانه‌ها دقیق‌تر است اما متاسفانه در برخی موارد بی‌توجهی به محل قرارگیری ترازو یا سرویس نکردن آن موجب می‌شود که این ترازو‌ها وزن افراد را با یک یا حتی ۳ کیلوگرم اختلاف نسبت به وزن واقعی نشان دهند.
از آنجایی که ترازوی داروخانه‌ مورد اعتماد مردم است، رسیدگی به آن برای نشان دادن وزن صحیح اهمیت زیادی دارد.
● پس گرفته نمی‌شود
عبارت «جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود» از آن دسته عباراتی است که فروشنده را آزاد و خریدار را اسیر می‌کند.برخی فروشنده‌ها از این عبارت استفاده می‌کنند تا هیچ ضمانتی برای سلامتی کالا نداده باشند.
این درحالی است که چنین عبارتی فقط برای کالا‌هایی مانند البسه و مواد غذایی که پس از باز شدن امکان فروش مجدد ندارند باید کاربرد داشته باشد.
حتی این کالا‌ها نیز چنانچه در بسته‌بندی باشند و خریدار پس از باز کردن آنها متوجه ایراد محصول شود در داخل محل فروش، باید قابل پس دادن باشند.
بیسکویتی که خرد و خمیر شده و مشکل آن پیش از باز کردن بسته بندی قابل تشخیص نیست، چگونه می‌تواند پس از فروش پس گرفته نشود؟ این معضل در بازار لوازم خانگی و حتی لوازم یدکی نیز مشاهده می‌شود.
برای نمونه لوازم یدکی که پس از خرید و رساندن آن به دست مکانیک، عیب و ایرادش مشخص می‌شود قابل بازگشت به فروشنده نیست.
درواقع برخی فروشنده‌ها با تبعیت از سامانه‌ناقص خرید و فروش خود را ملزم به ارائه هیچ ضمانتی در قبال کالا نمی‌‌کنند. برخی از اتحادیه‌ها نیز پاسخ صحیحی در مورد امکان بازگرداندن کالا نمی‌دهند.
● فراموشی برخی تولیدات
به نظر می‌رسد تولید کنندگان، تعدادی از خودرو‌های ساخت خود را به راحتی فراموش کرده و خدمات قابل توجهی به آنها نمی‌دهند. برای نمونه جدا از مسائل و معضلات مربوط به گارانتی‌های خودرو‌ها، برخی از آنها را نمایندگی‌های تعمیر کننده نیز قبول نمی‌کنند.
هنگام تماس با هر یک از نمایندگی‌ها، مسئول مربوط ابتدا نوع خودرو را جویا می‌شود و چنانچه خودرو در گروه خودرو‌های ارزان قیمت رده‌بندی شده باشد از ارائه خدمات به آن خودداری می‌کند.
این در حالی است که تولید کنندگان باید در قبال تمامی تولیدات خود مسئول باشند. در روز‌های اخیر خودروهای ارزان مورد بی‌مهری و بی‌توجهی زیادی قرار می‌گیرند؛
به طوری که صاحبان آنها برای تعمیر مجبور می‌شوند قطعات آنها را فقط از بازار تهیه کنند و به دست تعمیر‌کاران غیر نمایندگی تحویل دهند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید