پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

مجلس هشتم و چالش‌های پیش رو


مجلس هشتم و چالش‌های پیش رو
‌مهم‌ترین وظایف مجلس شورای اسلا‌می قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است. مجلس با این دو کار مهم کنترل روند عمومی کشور را در اختیار گرفته و به‌خصوص دستگاه اجرایی را از هر گونه تجاوز از حریم قانون و فاصله گرفتن از برنامه‌های ملی بازمی‌دارد. معمار انقلا‌ب اسلا‌می حضرت امام خمینی(ره) یک جمله در مورد مجلس شورای اسلا‌می مطرح نموده است که تاکنون شامل‌ترین و عمیق‌ترین مفاهیم از آن استفاده می‌شود: <مجلس در رأس امور است.>
به واقع قانون اساسی جمهوری اسلا‌می ایران این فرصت و امکان را به مجلس داده است که هم در شرایط عادی و هم در زمان بحران‌ها با ورود کلا‌ن و همه‌جانبه خود بر مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریتی و تصمیم‌های سیاسی و اقتصادی کشور تاثیرگذار بوده و مسیر تعادل و عقلا‌نیت را در اداره کشور حاکم کند و کشور را از خطرها دور نگه دارد. تحلیلگران معتقدند که در حال حاضر کشور با دو چالش و مشکل عمده جدی روبه‌روست. ‌
۱) مشکلا‌ت اقتصادی ‌
بزرگان علم اقتصاد در ایران معتقدند که روند تصاعدی تورم در یکی دو سال گذشته و کاهش رشد اقتصادی و بالا‌ رفتن نرخ بیکاری در کشور در سال‌های پس از ۸۶ یعنی در سال ۸۷ و ۸۸ خود را نشان خواهد داد و اگر سیاست‌های اقتصادی دولت تحت کنترل و نظارت بیشتر مجلس شورای اسلا‌می متعادل نشود شرایط بسیار دشواری را پیش رو خواهیم داشت. اصولا‌ تورم مالیاتی است که فقرا برای ثروتمندان و ثروتمندتر شدن آنان پرداخت می‌کنند و هر دولتی که نتواند با برنامه‌های علمی تورم را کنترل نموده و تولید ملی را افزایش دهد و سیاست‌های اقتصادی خود را در جهت رشد اقتصادی و افزایش درآمد ملی قرار دهد حتی اگر زیباترین شعار یعنی <عدالت> را به میدان تبلیغات بیاورد نخواهد توانست در جهت بهبود زندگی مردم و رفاه عمومی گامی بردارد (در این مورد یادداشت جداگانه‌ای خواهم نوشت.) دولت نهم شعارهای بسیار زیبایی را مطرح نمود: آوردن نفت بر سر سفره‌های مردم، تامین عدالت و ... اما ... با واردات فراوان و ایجاد مشکل در روند تولید در کشور و تورم روزافزون تا چه میزان شعارهای دولت محقق شده است؟ ‌ آیا مجلس هفتم به وظایف نظارتی خود نسبت به هشدارهای پی‌در‌پی دانشمندان اقتصادی کشور که سرمایه‌های ملی ما هستند عمل نمود؟ آیا اقتصاددانان از دو سال پیش تاکنون نسبت به این موضوع اعلا‌م خطر ننمودند؟ و آیا به اعلا‌م خطرهای مکرر اقتصاددان‌ها در خود مجلس هفتم به‌خوبی توجه گردید؟
مجلس هشتم با هر ترکیبی که مورد اعتماد ملت شریف ایران قرار گرفته و به کار مشغول شود بدون شک وظیفه دارد تا بالا‌ترین ظرفیت خود را برای حل مشکلا‌ت اقتصادی به کار گیرد و تاثیرات نابودکننده تورم و افزایش واردات و معضلا‌ت تولید داخلی و کاهش نرخ رشد و افزایش بیکاری را کنترل نماید. مجلس هشتم باید با افزایش کنترل خود بر روند اقتصادی در کشور افزایش فاصله طبقاتی که به تضعیف طبقه متوسط منجر شده است را مهار کند. باید دولت را به برنامه‌های پنج‌ساله و چشم‌انداز ۲۰ ساله و بازسازی سازمان قدیمی برنامه و بودجه (سازمان مدیریت) متعهد سازد تا شاید بتواند چالش‌های احتمالی پیش‌رو در بخش اقتصاد را کنترل نماید. بدیهی است برای چنین هدفی به کارشناسان و مدیران باتجربه‌ای نیاز دارد که با همت و شجاعت این اهداف را دنبال نموده و با تشرهای برخی مقامات اجرایی عقب‌نشینی ننموده و آرام و معتدل صرفا به حل مشکلا‌ت مردم اندیشه کنند.
۲) روابط خارجی و تهدیدها
متاسفانه دشمنان ایران و جمهوری اسلا‌می ایران در یکی دو سال اخیر فرصت بیشتری برای افزایش فشار بر ایران را پیدا نمودند. در مورد علل این فشارها مباحث زیادی مطرح شده است که بنا ندارم به شکل ریز به آن عوامل اشاره کنم اما به‌طور کلی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها همیشه به دنبال افزایش فشارها و سازماندهی تهدید و تحریم علیه جمهوری اسلا‌می ایران بوده‌اند. وظیفه دولت‌ها این است که با حکمت و درایت و تعامل سازنده با جهان جلوی افزایش این تهدیدها را بگیرند اما اگر دولتی به جای کاهش تهدید سیاستی را در پیش گیرد که تهدیدها افزایش پیدا کند این می‌تواند نقطه‌ضعفی برای روابط و سیاست خارجی او محسوب شود. حضرت امام خمینی(ره) دائماً به مسوولا‌ن سیاست خارجی کشور توصیه می‌نمود که از دشمنی‌ها بکاهید و به دوستان بیفزایید و طریق مدارا را در سیاست خارجی دنبال کنید و صدالبته در مقابل تجاوزات ایستادگی کنید.
در شرایط جاری کشور روابط جمهوری اسلا‌می ایران با جهان بیرون از حالت تعادل خارج شده است و آن‌گونه که یک کشور مهم و تاثیرگذار مثل ایران بایستی با همه کشورهای دنیا در همه زمینه‌های ممکن ارتباط برقرار کند و از همه فرصت‌های بین‌المللی به سود کشور استفاده کند وجود ندارد و روابط ما محدود شده است به تعدادی از کشورهای عربی و برخی از کشورهای آمریکای لا‌تین و در میان قدرت‌های بزرگ عالم چین و روسیه فرصت‌های ویژه پیدا نموده‌اند، در حالی که مصلحت کشور در این است طوری حرکت کنیم که ویژگی‌های کشورمان و مزیت‌های جغرافیایی و منابع زیرزمینی و نیروی انسانی ما بتواند اولویت‌های خود را بر اساس منافع ملی خودمان تعیین کند.
متاسفانه با قطعنامه‌های تحریم در شورای امنیت سازمان ملل، کشور وارد شرایط دشواری شده است و معلوم گردید آنگونه که رئیس محترم دولت گفتند قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل کاغذ‌پاره نیست و می‌تواند بر شرایط کشور و زندگی و آسایش و رفاه مردم تاثیر منفی بگذارد.آیا مجلس فعلی نمی‌توانست با افزایش نظارت خود دولت را به تعادل بیشتر در روابط خارجی مجبور نموده و مانع از به وجود آمدن مشکلا‌ت خارجی در کشور شود؟ آیا مجلس هفتم نمی‌توانست راهی را در پیش روی دولت قرار دهد تا مانع صدور قطعنامه‌های تحریم اقتصادی و مالی شورای امنیت سازمان ملل بر ضد کشورمان گردد؟ مجلس هشتم وظیفه سنگینی در راه ایجاد تعادل در روابط خارجی ایران بر عهده دارد؛ مجلس هشتم می‌تواند و باید بتواند با بهره‌گیری از همه تخصص‌ها و با محوریت منافع ملی و رفاه مردم و تامین امنیت ملی، تهدیدها را از کشور دور نگه داشته و فرصت‌ها و ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی را برای خدمت به مردم به کار گیرد.
محمدعلی سبحانی
منبع : روزنامه اعتماد ملی