یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
۲۹ مه ۲۰۰۵ ـ درگیری اتحادیه اروپا با چین بر سر تی شرت، نخ و پارچه
اتحادیه اروپا مرکب از ۲۵ کشور که در پی انقضای دوران سهمیه بندی، با ورود انبوه پارچه، تی شرت، نخ و انواع محصولات نساجی چین رو به رو شده است بالاخره موفق شد که از سازمان جهانی داد وستد یک حکم موقت برای محدود کردن واردات این قبیل محصولات چین را بگیرد که ظرف چند ماه واردات آنها به اروپا نزدیک به دو برابر شده بود. این حکم موقت از ۲۹ مه ۲۰۰۵ میان دوطرف درگیری لفظی به وجود آورده است که پایان آن نا معلوم است.
استدلال اتحادیه اروپا این بوده است که محصولات چین تا چند برابر ارزانتر از تولیدات مشابه داخلی است و باعث افزایش بیکاری در کشورهای عضو می شود.
در برابر، چین استدلال کرده است که تجارت کاری در جهت تامین منافع مردم است نه چند کارخانه و چند تاجر. باید از مردم بپرسند که کدام کالا را از نظر قیمت و مرغوبیت می پسندند و به خواست مردم توجه کنند و دمکراسی یعنی خواست و پسند و انتخاب مردم و نمی شود دمکراسی را تنها به انتخاب نمایندگان محدود کرد و این نمایندگان بر ضد خواست مردم رای بدهند. از قدیم الایام، تجارت برپایه رقابت استوار بوده است. کارخانه های اروپایی دستگاههای خود را نوسازی کنند و یا به کاری بپردازند که به صرفه و مطابق تخصص و طبیعت سرزمین آنها است. آنها از ما پوشاک می خرند و ما از آنها ارباس زیرا که آنها در ساختن چنین هواپیمایی مهارت بیشتر دارند و برایشان ارزانتر تمام می شود. ما بارها گفته ایم که بازار (سلیقه و منافع خریداران) منطق تجارت را تعیین می کند نه بازی های سیاسی و منافع سیاستمداران. برای مثال آمریکایی ها کشورشان را دوست دارند، ولی برخی از همین آمریکایی ها اتومبیل ژاپنی و آلمانی را بر اتومبیل ساخت آمریکا ترجیح می دهند زیرا که داشتنش به صرفه آنان است. همین آمریکایی ها پس از خرید اتومبیل آلمانی پرچم کشورشان را روی سپر و یا پنجره آن می چسبانند. در سطح جهان که ملل ارتباط تنگا تنگ به دست آورده باید جانشینی تخصص و تولید مورد توجه باشد نه این که با وضع قانون و یا با استمداد از آن جهان را مجبور به عقب گرد کنیم.
استدلال اتحادیه اروپا این بوده است که محصولات چین تا چند برابر ارزانتر از تولیدات مشابه داخلی است و باعث افزایش بیکاری در کشورهای عضو می شود.
در برابر، چین استدلال کرده است که تجارت کاری در جهت تامین منافع مردم است نه چند کارخانه و چند تاجر. باید از مردم بپرسند که کدام کالا را از نظر قیمت و مرغوبیت می پسندند و به خواست مردم توجه کنند و دمکراسی یعنی خواست و پسند و انتخاب مردم و نمی شود دمکراسی را تنها به انتخاب نمایندگان محدود کرد و این نمایندگان بر ضد خواست مردم رای بدهند. از قدیم الایام، تجارت برپایه رقابت استوار بوده است. کارخانه های اروپایی دستگاههای خود را نوسازی کنند و یا به کاری بپردازند که به صرفه و مطابق تخصص و طبیعت سرزمین آنها است. آنها از ما پوشاک می خرند و ما از آنها ارباس زیرا که آنها در ساختن چنین هواپیمایی مهارت بیشتر دارند و برایشان ارزانتر تمام می شود. ما بارها گفته ایم که بازار (سلیقه و منافع خریداران) منطق تجارت را تعیین می کند نه بازی های سیاسی و منافع سیاستمداران. برای مثال آمریکایی ها کشورشان را دوست دارند، ولی برخی از همین آمریکایی ها اتومبیل ژاپنی و آلمانی را بر اتومبیل ساخت آمریکا ترجیح می دهند زیرا که داشتنش به صرفه آنان است. همین آمریکایی ها پس از خرید اتومبیل آلمانی پرچم کشورشان را روی سپر و یا پنجره آن می چسبانند. در سطح جهان که ملل ارتباط تنگا تنگ به دست آورده باید جانشینی تخصص و تولید مورد توجه باشد نه این که با وضع قانون و یا با استمداد از آن جهان را مجبور به عقب گرد کنیم.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران انتخابات افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران شورای شهر تهران شورای شهر هواشناسی شهرداری تهران پلیس قتل سیل فضای مجازی کنکور وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا مسکن تورم ایران خودرو سایپا
زنان تئاتر تلویزیون سریال بازیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران سینما ازدواج فیلم موسیقی قرآن کریم
سازمان سنجش خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه اسرائیل آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه عراق
فوتبال پرسپولیس فوتسال استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات هواپیما فناوری ناسا سامسونگ گوگل بنیاد ملی نخبگان مریخ
موز خواب بارداری دندانپزشکی آلزایمر کاهش وزن