یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


دایملر کرایسلر استاد تکنولوژی


دایملر کرایسلر استاد تکنولوژی
● بنز سواری ستاره آسمان خودروسازان
ستاره بنز، شناخته ترین مارك خودرو در ایران است. این خودروساز در اوایل قرن بیستم از نام خواهر بنیان گذار این شركت با نام مرسدس گرفته شده و اكنون ستاره مرسدس سعی می كند در آسمان صنایع خودروسازی همچنان تابان باشد.
گروه خودروسازی مرسدس متشكل از برندهای مرسدس بنز، مایباخ، اسمارت، مرسدس بنز AMG و مرسدس بنز مك لارن است.
این گروه بیش از یك میلیون و ۲۲۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو در سال تولید می كند . درآمد گروه مرسدس نیز در حدود ۶/۴۹ میلیارد یورو است. سود عملیاتی این گروه در سال ۲۰۰۴ با كاهش چشمگیری نسبت به سال ۲۰۰۳‌ (۱/۳ میلیارد یورو) به ۱۷ میلیارد یورو رسید كه از دلایل آن می توان به هزینه‌های بالای راه اندازی و تولید مدلهای جدید اشاره كرد.اما باز هم فروش مرسدس بنز در سال ۲۰۰۵ كاهش یافت تا زنگ هشداری باشد برای این زیبای آلمانی ،به همین دلیل مدیر عامل جدید مرسدس بنز برنامه گسترده ای جهت كاهش هزینه های مالی در كنار معرفی مدلهای جدید را در دستور كار قرار داده است.
گروه مرسدس سعی كرده است به منظور سودآوری بیشتر عمده تمركز خود را متوجه مسائل مربوط به كیفیت، راندمان و قدرت محصولات خود كند.
كیفیت، یكی از مهمترین خصیصه‌های برند مرسدس بنز است، بنابراین تمامی فعالیتهای گروه مرسدس بر این امر معطوف شده است.
گروه مرسدس در طول روند تولید بارها خودرو را مورد آزمایش قرار می دهد و پس از آن نیز سعی می كند با ارتباط با فروشندگان و مشتریان از كیفیت و چگونگی محصولات خود پس از تولید اطلاع حاصل كند.
این گروه همچنین تلاش می كند تا كاركنان خود را در سراسر جهان آموزش دهد و در همین راستا در اكتبر سال گذشته یك مركز آموزش جهانی در اشتوتگارت تاسیس كرد.
در فوریه ساله ۲۰۰۵ گروه خودروسازی مرسدس برنامه جامعی را آغاز كرد كه هدف از آن افزایش كارایی و درآمد این گروه بوده است.
مرسدس تصمیم دارد با انجام این برنامه درآمدهای خود را تا پیش از ۳ میلیارد یورو افزایش دهد و همچنان به عنوان موفق ترین برند گروه مرسدس به كار خود ادامه دهد.
كاهش حجم فروش این برند به این دلیل بوده است كه برخی مدلهای جدید مرسدس بنز تا پایان سال به میزان كافی در اختیار مشتریان قرار نمی گرفته است.
خودروهای كلاس S و E مرسدس همچنان در بازارهای مختلف از جمله پر فروش ترین خودروها به شمار می روند، به طوریكه كلاس S این گروه سهم ۳۵ درصدی در بازار خودروهای لوكس جهان را در اختیار خود دارد.
كلاس M؛ با وجود رقبای بسیار زیاد خود توانست عملكرد خوبی از خود بر جای بگذارد و با فروش ۷۰ هزار و ۹۰۰ دستگاهی مواجه بود.
گروه مرسدس توانست در سال ۲۰۰۴ اولین خودروی جدید CLS خود را به مشتریان تحویل دهد. CLS اولین اتومبیل كوپه چهار در جهان در تولید سری بود و بر پایه یك سری ویژگیهای منحصر به فرد ساخته شده بود و در ساخت آن زیبایی با پویایی تركیب شده بود و تا پایان سال ۲۰۰۴ در حدود هشت هزار و ۱۰۰ دستگاه از این خودرو در سراسر جهان به فروش رفت.
نسل جدید كلاس C اوایل تابستان سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد و از آنجائیكه بر پایه برخی ویژگیهای مهم ساخته شده بود بسیار پویا و راحت بود و بازار نیز استقبال خوبی از این نسل جدید به عمل آورد و اندكی پس از ورود به بازار توانست بازار را در اختیار بگیرد.
نسل دوم خودروهای اسپورت كروكی SLK كه در بهار سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد، به دلیل كیفیت و زیبایی استقبال خوبی را شاهد بود و توانست از مجموع ۳۳ جایزه خودرو ۳۲ جایزه را از آن خود بكند. نسل جدید خودروهای اسپورت كروكی SLK توانست در سال ۲۰۰۴ به فروش ۴۷ هزار و ۸۰۰ دستگاهی دست یابد و سهم ۲۱ درصدی از بازار را از آن خود كند و در بخش خود خودروی شماره یك جهان شد.
فروش خودروهای جدید كلاس A از سپتامبر۲۰۰۴ آغاز شد و از همان سال بسیار موفق عمل كرد. این خودرو از استانداردهای جدید در خصوص ایمنی و راحتی برخوردار بود و در حدود ۱۴۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه نیز فروش سال ۲۰۰۴ این خودرو بوده است كه از مجموع آن ۵۹هزار و ۱۰۰ دستگاه مربوط به مدلهای جدید بوده است. تقاضا برای این خودرو به ویژه در آلمان و ایتالیا زیاد بوده است.
خودروی grand sport tourer كلاس R نیز همانند كلاس M در كارخانه مرسدس در ایالت آلابامای آمریكا ساخته می شود و در همین راستا مرسدس با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار این كارخانه را توسعه می دهد و تصمیم دارد نیروی كار آن را تا چهار هزار نفر افزایش دهد.
Compact sports tourer كلاس B نیز در كارخانه این شركت در آلمان ساخته می شود و قرار بر این است تا نیروی كار این كارخانه یك هزار و ۸۰۰ نفر افزایش پیدا كند و به شش هزار و ۵۰۰ نفر برسد.
مرسدس بنز در سال ۲۰۰۴ بیش از ۳۵۰ دستگاه از این خودرو را در كارخانه مك لارن در انگلیس تولید كرد. ورود مایباخ به میان بزرگان خودروسازی در چین در ژوئن سال ۲۰۰۴ و حضور در نمایشگاه خودروی چین و انتقال اولین سویچ‌های خودرو به مشتریان چینی حضور مایباخ در میان خودروسازان بزرگ را مسجل كرد. در نیمه دوم سال ۲۰۰۴ مراكز مایباخ در پكن و شانگهای افتتاح شد. این برند همچنین با حضور در نمایشگاه خودروی پاریس جایگاه خود را در میان خودروسازان محكم تر كرد و در سال ۲۰۰۴ در حدود ۵۰۰ خودروی سدان تحویل مشتریان خود در سراسر جهان كرد.
در این میان دایملر كرایسلر كارخانه ای به نام اسمارت در فرانسه دارد و به تولید خودروهای ارزان قیمت می پردازد كه این كارخانه تا كنون چندان موفق نبوده است.
البته دایملر كرایسلر با معرفی مدل فورفور اسمارت تا حدودی سبب اقبال عمومی این برند شده است . این خودرو كه در آوریل سال ۲۰۰۴ به بازار معرفی شد منجر به گسترش مدلهای اسمارت شد. تا پایان سال ۲۰۰۴ در حدود ۵۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه از خودروهای اسمارت فورفور در اروپای غربی به فروش رفت.
● كرایسلر
گروه خودروسازی كرایسلر آمریكا كه یكی از نشانه‌های معتبر جهانی است و در آمریكا جزو گروه سه تفنگدار محسوب می شود، از تركیب سه نشان كرایسلر، جیپ و دوج به وجود آمده است. این گروه بخشی از گروه خودروسازی دایملر كرایسلر است كه با ادغام دو نشان مشهور جهانی یعنی مرسدس بنز و كرایسلر چند سالی است پا به عرصه وجود نهاده و موفقیت‌های بیشماری را در صنعت خودرو از آن خود كرده و نقش ویژه‌ای در بازار خودروی كشورها و بخشهای مختلف جهان ایفا می كند.به رغم مشكلات عدیده‌ای از جمله شرایط بسیار مشكل بازار در آمریكای شمالی، كه این شركت با آنها دست به گریبان بوده ، اما توانسته است پیشرفت‌های چشمگیری در سال گذشته میلادی از خود نشان دهد.
این گروه پس از گزارش زیان عملیاتی ۵۰۶ میلیون یورویی (شامل ۴۶۹ میلیون یورو هزینه بازسازی) در سال ۲۰۰۳، توانست در سال ۲۰۰۴ سود عملیاتی بالغ بر یك میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو عاید خود كند كه علاوه بر هزینه بازسازی ۲۸۳ میلیون دلاری این گروه بوده است.
فروش كارخانه‌ای خودروهای سواری،‌ وانت SUV و وسایل نقلیه باری این گروه تحت نشان‌های كرایسلر، دوج و جیپ در سراسر جهان در سال ۲۰۰۴ به دو میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه رسید كه نسبت به فروش این گروه در سال ۲۰۰۳ پنج درصد افزایش نشان می دهد.
آمریكا بزرگترین بازار این گروه است، به گونه ای كه در حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه از خودروهای تولیدی این گروه در آمریكا به فروش رفته است پس از آمریكا، كانادا با فروش ۲۱۲ هزار و ۳۰۰ دستگاهی قرار دارد و مكزیك نیز با فروش ۱۱۰ هزار و ۴۰۰ دستگاهی سومین بازار بزرگ گروه كرایسلر محسوب می شود .
در همین حال گروه كرایسلر در حدود ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو به مناطق خارج از NAFTA (توافقنامه تجارت آزاد آمریكای شمالی) ‌صادر كرده است.
گروه كرایسلر به دلیل معرفی چند محصول جدید توانست سهم خود از بازار خودروی آمریكا را از ۵/۱۲ درصد به ۸/۱۲ درصد افزایش دهد. این شركت همچنین توانست جایگاه خود را در بازار خودروهای سواری، وانت و SUV مستحكم‌تر كند.
خودروی مگنوم دوج طی هشت ماه فروشی بالغ بر ۳۹ هزار و ۲۰۰ دستگاه داشته است و مینی ون های كرایسلر و دوج فروشی معادل ۳۸۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه داشته‌اند كه سه درصد بیشتر از سال ۲۰۰۳ بوده است.این گروه همچنین افزایش چشمگیری در فروش خودروهای كرایسلر كراس فایر، كرایسلر پاسیفیكا، دوج دورانگو و جیب رانگلر شاهد بوده است به طوریكه به ترتیب ۲۷۲، ۶۳، ۲۷ و ۱۱ درصد افزایش فروش طی سال ۲۰۰۴ داشته‌اند.
استراتژی گروه كرایسلر برای تقویت جایگاه خود در بازار رقابتی خودروی جهان در طولانی مدت با معرفی ۹ مدل جدید كه در تاریخ این گروه بیسابقه بوده است حمایت شد.
این شركت‌ طرح‌های بلند پروازانه‌ای نیز برای سال ۲۰۰۵ اجرا كرد به طوری كه در این سال چند محصول جدید با كیفیت بالا از جمله دوج چارجر، دوج رم مگاكب و جیپ كامندر به بازار عرضه كرد.
گفتنی است جیپ كامندر اولین جیپی است كه سه ردیف صندلی دارد.
از طرفی خودرو كرایسلر ۳۰۰ از زمان معرفی به بازار چندین جایزه بین‌المللی را از آن خود كرد به طوریكه مجله معتبر موتور ترند آمریكا این خودرو را به عنوان خودروی سال ۲۰۰۵ برگزید.
این گروه برای اینكه بتواند از عهده تقاضاهای بالا برای خودروی كرایسلر ۳۰۰ و ۳۰۰C برآید شیفت سومی نیز در كارخانه مونتاژ خود در اونتاریو ایجاد كرد و از اواسط سال ۲۰۰۵ خودروی كرایسلر ۳۰۰C در اتریش تولید شد.
در سال ۲۰۰۴ نشان دوج گروه كرایسلر سه مدل دوج مگنوم، دوج داكوتا و دوج رم SRT-۱۰ را به بازار عرضه كرد.
مدل دوج مگنوم از قابلیتهای منحصر به فردی برخوردار بود، از موتور قدرتمندی بهره می برد و قیمت مناسبی نیز داشت.
مدل جدید دوج داكوتا كه از سپتامبر سال گذشته در اختیار فروشندگان خودرو قرار گرفت نسبت به مدل قبلی قدرتمند‌تر و جادارتر بود و در حقیقت در كلاس خود بزرگترین و قدرتمندترین پیكاپ بود.
مدل دوج رم SRT-۱۰ كه با یك موتور۳/۸ لیتری Viperv-۱۰ مجهز شده بود در حدود ۵۰۰ اسب بخار نیرو تولید می كرد.
فروش كارخانه‌ای این نشان طی سال ۲۰۰۴ در سراسر جهان به یك میلیون و ۴۷۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید كه نسبت به سال ۲۰۰۳ چهار درصد افزایش داشته است.
نشان جیپ با معرفی دو مدل جدید از محصولات خود نگاههای بسیاری را در سال ۲۰۰۴ معطوف به خود كرد. نسل سوم گرند چروكی جیپ قابلیتهای متفاوتی را در خود دارد و از امنیت بالایی نیز بهره می برد.
فروش نشان‌های كرایسلر و جیپ در خارج از آمریكای شمالی در سال گذشته عمدتا با محصولات عمده این دو نشان بود كه عبارت بودند از كرایسلر وویجر و گرند وویجر، كرایسلر RT كرویزر و كانورتیبل، جیپ چروكی ( كه در آمریكا به لیبرتی مشهور است) و جیپ گرند چروكی.
گروه كرایسلر تصمیم دارد تا سال ۲۰۰۷ افزایش چشمگیری در شمار خودروهای عرضه شده به خارج از بازارهای آمریكای شمالی ایجاد كند.
در طول این مدت، این شركت عرضه موتورهای دیزلی و مدلهای راست فرمان را نیز توسعه خواهد داد.
بیست و یك سال پس از اختراع مینی ون‌ها، گروه كرایسلر با سیستم جدید صندلیها و فضای داخل ابداعات جدیدی ارایه كرد. این تكنولوژی كه بر روی خودروهای كاروان دوج گرند و مینی ون كرایسلر تاون اند كانتری ارائه می شود به ردیف‌های دوم و سوم صندلیها اجازه می دهد تا با تلاش خیلی كمی به كف ماشین چفت شود. این سیستم همچنین وقتی صندلیها استفاده می شوند فضای ذخیره سازی بیشتری در زیر كف ایجاد می كند.
مجله پاپیولار ساینس این سیستم را بهترین سیستم جدید نامگذاری كرده است. گروه كرایسلر همچنین در سال ۲۰۰۴، سیستم MDS را بر روی موتور ۷/۵ لیتر HEMI خود نصب كرد و تكنولوژی جدیدی را بنیان نهاد.این تكنولوژی اقتصاد سوخت را تا ۲۰ درصد افزایش داد.
گروه كرایسلر همچنین در خصوص ایمنی خودروهایش نیز موفقیتهایی كسب كرده است. در حقیقت تولیدات گروه كرایسلر با شروع تولید كرایسلر پاسیفیكا در سال ۲۰۰۳ هشت امتیاز پنج ستاره برای سیستم محافظتی جلو دریافت كرد كه شامل خودروهای زیر بود: مینی ون كرایسلر و دوج، كرایسلر ۳۰۰، دوج ماگنوم و دوج داكوتا.
طی چهار سال گذشته گروه كرایسلر موفقیتهای خوبی در خصوص ارتقای كیفیت و بازدهی تولیدات خود به دست آورده است.
این گروه تصمیم دارد تا سال ۲۰۰۷ در كیفیت و بازدهی خودرو سرآمد باشد.
هزینه‌های گروه كرایسلر در زمینه تحقیق و توسعه در سال ۲۰۰۴ به یك میلیارد و ۵۷۰ میلیون یورو ( دو میلیارد و ۱۲۵ میلیون دلار) رسید كه نسبت به سال ۲۰۰۳ با هزینه‌ای بالغ بر یك میلیارد و ۶۸۹ میلیون یورو كاهش نشان می دهد.
این گروه در سال ۲۰۰۴ در حدود ۸۴ هزار و ۳۷۵ كارمند داشت كه نسبت به سال ۲۰۰۳ با ۹۳ هزار و ۶۲ نفر كارمند كاهش ۹ هزار نفری داشته است.
از مجموع فروش گروه كرایسلر، دو میلیون و ۲۸۷ هزار دستگاه در آمریكا، ۲۱۲ هزار دستگاه در كانادا، ۱۱۰ هزار دستگاه در مكزیك و ۱۷۰ هزار دستگاه دیگر نیز در دیگر بازارهای جهان به فروش رفته است.
● آخرین عملكرد غول
با اینكه در سال جاری میلادی اكثر خودروسازان از عملكردی نه چندان مطلوب خبر می دادند، گروه خودروسازی دایمر كرایسلر در گزارشی از عملكرد مالی در سه ماهه چهارم سال گذشته از افزایش درآمد و سود در نشان كرایسلر خبر داد.
درحالی كه آمارهای منتشره از سوی دایملر كرایسلر نشان دهنده افزایش فروش شركت كرایسلر بوده است، فروش برند مرسدس و اسمارت با كاهش روبرو بوده است.
گروه دایملر كرایسلر در سه ماه منتهی به ۳۱ دسامبر سال ۲۰۰۵ سودی بالغ بر ۹۶۶ میلیون یورو یا ۹۵ یورو سنت (۱۳/۱ دلار) در هر سهم كسب كرد و این در حالیست كه سود این گروه در مدت مشابه سال ۲۰۰۴، ۵۲۶ میلیون یورو یا ۵۲ یورو سنت در هر سهم بوده است.
درآمدهای این گروه با ۱۰ درصد افزایش از ۳۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو به ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو افزایش یافت و در همین حال سود عملیاتی این گروه از ۷۸۵ میلیون یورو به یك میلیارد و ۵۰ میلیون یورو رسید.
گروه خودروسازی دایملر كرایسلر در كل سال گذشته از درآمدهایی بالغ بر ۱۴۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو سودی برابر با دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو كسب كرد كه این میزان در سال ۲۰۰۴ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو سود از ۱۴۲ میلیارد یورو درآمد بوده است.
سود عملیاتی سالانه دایملر كرایسلر در سال گذشته با نزدیك به ۱۰ درصد كاهش از پنج میلیارد و ۷۵۰ میلیون یورو در سال ۲۰۰۴ به پنج میلیارد و ۱۹۰ میلیون یورو رسید.
در همین حال گروه خودروسازی كرایسلر تنها خودروساز آمریكایی بوده است كه توانست در سال گذشته از فعالیت خود در شمال آمریكا سود كسب كند.
سود كرایسلر كه یكی از نشانه‌های معتبر گروه دایملر كرایسلر است در سال ۲۰۰۵ میلادی به یك میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید كه نسبت به یك سال گذشته‌اش از شش درصد افزایش برخوردار بود و در همین راستا این شركت در گزارشی اعلام كرد كه تصمیم دارد برگه‌های تسهیم سودی به مبلغ میانگین ۶۵۰ دلار به كارمندان ساعتی خود بدهد.

امین آزاد
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید