چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا


مفهوم و روش‌های اندازه گیری همردیفی در مطالعات اقتضایی مدیریت


مفهوم و روش‌های اندازه گیری همردیفی در مطالعات اقتضایی مدیریت
با وجود اهمیت مفهوم همردیفی برای نظریه پردازی در حوزه مدیریت و سازمان، طراحی مدل ها و سازه های لازم برای اندازه گیری همردیفی میان عناصر سازمانی همواره با مشکل مواجه بوده است. این مقاله ضمن مرور مفهوم همردیفی به عنوان یک اصطلاح جامع در مطالعات اقتضایی، سه دسته بندی عمده از این مفهوم را معرفی می کند. در هر یک از این دسته بندی ها، نگرش های مختلف نسبت به همردیفی، روش صورت بندی مسیله و اندازه گیری همردیفی در هر نگرش، و نیز مسایل خاص در مطالعات مربوط به آن ها مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. در انتها چهارچوبی جامع از نگرش های مختلف نسبت به همردیفی با استفاده از سه نوع دسته بندی مورد بحث پیشنهاد شده است.
علی نقی مشایخی
محمد ابویی اردکان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی