دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
کانتینر و چگونگی ظهور و رشد کانتینر و حمل کانتینری
روند سریع رشد و توسعه حمل کانتینری و نقش کانتینر بهعنوان مطمئنترین وسیلهٔ انتقال کالا، طی سالهای اخیر تحول وسیعی در امر حمل و نقل کالا بهویژه در دریا پدید آورده است.
حمل و نقل کالا بهوسیله کانتینر علاوه برراحتی، موجب کاهش تشریفات اداری و گمرکی و نیز افزایش سرعت در تخلیه و بارگیری کالا میشود. بنابراین آشنائی صاحبان کالا، سازندگان و فروشندگان کالا، فورواردرها و بهطور کلی همه دستاندرکاران سیستمهای حمل و نقل دریائی و زمینی با این پدیده در عرضهٔ مبادلات تجاری جهان امری ضروریست.
(کانتینر) به معنای لغوی شیئی است که در برگیرنده چیز یا اشیائی باشد. لیکن معنی و مفهوم آن از دیدگاه سازمن بینالمللی استاندارد (ISO) به شرح زیر است:
۱) کانتینر وسیلهای است که خصوصیت استفاده مجدد داشته باشد.
۲) داشتن راحی مخصوص، جهت ساده شدن حمل کالا توسط یک یا چند طریق حمل و نقل بدون استفاده از وسایل واسطه برای بارگیری مجدد.
۳) تجهیز به ابزارهائی که جابهجائی را سرعت بخشد، بهخصوص جابهجائی از یک وسیله حمل و نقل به وسیلهای دیگر.
۴) طراحی شده به نحوی که پر و خالی کردن آن به سرعت انجام پذیرد.
● ورود کانتینر به ایران، مقرراتورود و خروج
گرچه استفاده از کانتینر در ایران در دهههای گذشته، رشد بسیار کندی داشته و تنه در چند سال اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است، ولی ظهور نخستین کانتینرها در بنادر ایران به بیش از چند دهه بیشتر بر میگردد. هرچند درآن زمانها در ایران ترمینالهای کانتینری وجود نداشت با وجود این سهولت حمل کانتینر با توجه به تنگناهای اساسی در حمل کالاهای وارداتی به کشور استفاده از کانتینر در حمل و نقل جادهای، دریائی و ریلی کشور شروع شد.
بسیاری از کانتینرهائی که پیش از انقلاب اسلامی وارد ایران میشد به دلیل نبودن کالای صادراتی کافی و سیستم جمعآوری و عودت در ایران باقی ماند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از آنها در گوشه و کنار شهرها و جادهها به کارهای نامربوط با حمل و نقل به کار گرفته شد. هنوز هم در گوشه و کنار شهر، کانتینرهای متعددی به صورت نانوائی و عرضهٔ محصولات کشاورزی وجود دارد، که ظاهراً تنها نقطهٔ آشنائی مردم با این پدیدهٔ مدرن بستهبندی جهان است.
همزمانبا ورود تدریجی کانتینر به قلمرو حمل و نقل ایران، مقررات تازهای به تصویب رسید تا ورود و خروج کانتینر را قانونمند کرده و استفاده از این وسیله را تسهیل کند.
قانون امور گمرکی در مادهٔ ۹ ورود و خروج انواع کانتینرها را مجاز دانسته است. در این ماده گفته شده که محفظههائی که برای سهولت حمل و نقل کالای وارداتی بهنام کانتینر یا نظایر آن مورد استفاده قرار میگیرد و معمولاً پس از تخلیه به خارج برگشت داده میشود بهعنوان ورود موقت پذیرفته میشود.
در تبصرهٔ مادهٔ ۱۴۸ آئیننامهٔ اجرائی قانون امور گمرکی نیز مقررات ورود و خروج کانتینر به کشور تعیین شده است [۵۸].
۵۸ ـ مجله بندر و دریا
حمل و نقل کالا بهوسیله کانتینر علاوه برراحتی، موجب کاهش تشریفات اداری و گمرکی و نیز افزایش سرعت در تخلیه و بارگیری کالا میشود. بنابراین آشنائی صاحبان کالا، سازندگان و فروشندگان کالا، فورواردرها و بهطور کلی همه دستاندرکاران سیستمهای حمل و نقل دریائی و زمینی با این پدیده در عرضهٔ مبادلات تجاری جهان امری ضروریست.
(کانتینر) به معنای لغوی شیئی است که در برگیرنده چیز یا اشیائی باشد. لیکن معنی و مفهوم آن از دیدگاه سازمن بینالمللی استاندارد (ISO) به شرح زیر است:
۱) کانتینر وسیلهای است که خصوصیت استفاده مجدد داشته باشد.
۲) داشتن راحی مخصوص، جهت ساده شدن حمل کالا توسط یک یا چند طریق حمل و نقل بدون استفاده از وسایل واسطه برای بارگیری مجدد.
۳) تجهیز به ابزارهائی که جابهجائی را سرعت بخشد، بهخصوص جابهجائی از یک وسیله حمل و نقل به وسیلهای دیگر.
۴) طراحی شده به نحوی که پر و خالی کردن آن به سرعت انجام پذیرد.
● ورود کانتینر به ایران، مقرراتورود و خروج
گرچه استفاده از کانتینر در ایران در دهههای گذشته، رشد بسیار کندی داشته و تنه در چند سال اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است، ولی ظهور نخستین کانتینرها در بنادر ایران به بیش از چند دهه بیشتر بر میگردد. هرچند درآن زمانها در ایران ترمینالهای کانتینری وجود نداشت با وجود این سهولت حمل کانتینر با توجه به تنگناهای اساسی در حمل کالاهای وارداتی به کشور استفاده از کانتینر در حمل و نقل جادهای، دریائی و ریلی کشور شروع شد.
بسیاری از کانتینرهائی که پیش از انقلاب اسلامی وارد ایران میشد به دلیل نبودن کالای صادراتی کافی و سیستم جمعآوری و عودت در ایران باقی ماند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از آنها در گوشه و کنار شهرها و جادهها به کارهای نامربوط با حمل و نقل به کار گرفته شد. هنوز هم در گوشه و کنار شهر، کانتینرهای متعددی به صورت نانوائی و عرضهٔ محصولات کشاورزی وجود دارد، که ظاهراً تنها نقطهٔ آشنائی مردم با این پدیدهٔ مدرن بستهبندی جهان است.
همزمانبا ورود تدریجی کانتینر به قلمرو حمل و نقل ایران، مقررات تازهای به تصویب رسید تا ورود و خروج کانتینر را قانونمند کرده و استفاده از این وسیله را تسهیل کند.
قانون امور گمرکی در مادهٔ ۹ ورود و خروج انواع کانتینرها را مجاز دانسته است. در این ماده گفته شده که محفظههائی که برای سهولت حمل و نقل کالای وارداتی بهنام کانتینر یا نظایر آن مورد استفاده قرار میگیرد و معمولاً پس از تخلیه به خارج برگشت داده میشود بهعنوان ورود موقت پذیرفته میشود.
در تبصرهٔ مادهٔ ۱۴۸ آئیننامهٔ اجرائی قانون امور گمرکی نیز مقررات ورود و خروج کانتینر به کشور تعیین شده است [۵۸].
۵۸ ـ مجله بندر و دریا
منبع : مطالب ارسال شده
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
خلیج فارس ایران مجلس شورای اسلامی آمریکا مجلس دولت شورای نگهبان حجاب بودجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران مجلس یازدهم
شهرداری تهران هواشناسی تهران فضای مجازی قتل شهرداری شورای شهر پلیس شورای شهر تهران سیل وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
ایران خودرو قیمت دلار خودرو قیمت خودرو دلار بازار خودرو مالیات بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن تورم
تلویزیون سریال رسانه تئاتر سینمای ایران موسیقی فیلم بازیگر رسانه ملی سینما کتاب قرآن کریم
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه اوکراین نوار غزه ترکیه عراق طوفان الاقصی
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی تراکتور لیگ برتر جام حذفی آلومینیوم اراک باشگاه پرسپولیس
اپل همراه اول امارات ایلان ماسک گوگل تبلیغات ایرانسل آیفون فناوری سامسونگ ناسا
مواد غذایی سازمان غذا و دارو خواب دیابت سلامت روان بارداری مالاریا دندانپزشکی