جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

نفس عمیق


نفس عمیق
پرویز شهبازی یک آدم دوجنسیتی است و در این فیلم هم به دنبال این بوده که نوعی رابطه همجنس بازی را بین کامران و منصور (دوشخصیت اصلی پسر) نشان دهد!!
در مجموع بعضی ها خیلی تحت تاثیر فیلم قرار گرفته بودند و می گفتند که آن را بیش از ۱۲ بار نگاه کرده اند و هر دفعه هم نکته جدیدی را از فیلم کشف کرده اند .
نفس عمیق در زمانی ساخته شد که موج فیلمهای تین ایجری و جوان پسند به راه افتاده بود و اوج گرفته بود . نس عمیق در مقایسه با آن فیلم ها یک سر و گردن بالاتر قرار می گیرد . جوانهایش جعلی و مصنوعی نیستند و همانهایی هستند که هر روز در اطرافمان می بینیم . پرسه زدن های بی هدف کامران و منصور در کوچه و خیابان و بی تفاوتی آنها در برابر اتفاقات پیرامونشان خیلی برایمان ملموس و باور پذیر است . نفس عمیق آیینه تمام نمای یک جامعه بی در و پیکر است .
جامعه ای که در آن دروغ می گویی (دروغ کامران و آیدا به پلیس درباره نامزد بودن) و دروغ می‌شنوی .دیگران موبایلت را می دزدند و تو مجبوری موبایل دیگران را بدزدی . تلفن سکه تو را قورت می دهد و تو شیشه آن را می شکنی و ..
فیلم نمایانگر عقده های سرکوب شده یک نسل عصیان زده است . جوانانی که روی ماشین خط می اندازند و آیینه ماشین ها را می شکنند و در عین حال مظلوم و مهربان اند (توجه کنید به سکانس برگزداندن کلید به صاحبخانه و مخالفت دو جوان با خاموش کردن چراغ های محل در هنگام پخش مسابقات کشتی)
فیلم دو تا نمای چشم نواز داشت . لحظه ای که دو جوان مسافر خانه را ترک می کنند ، دوربین از داخل مسافر خانه سه فضای متفاوت مسافر خانه خیابان شلوغ و زمین فوتبال راه آهن را نشان می دهد و دو جوان را که در عرض خیابان در حال حرکت اند .
همچنین نمایی که دو جوان دارند به یک توله سگ غذا می دهند و در سک نمای دور نور پردازی به گونه ای است که عناصر صحنه تاریک و به کلی از فضای پشتشان متمایز می شوند .
با این حال روایت نفس عمیق چند ضعف اساسی داشت که به باور پذیری آن خدشه وارد می ساخت : آیدا که شخصیت یک دانشجوی روشنفکر را ایفا می کرد اما خیلی سریع عاشق پسری شد که هیچ وجه مشترکی با خودش نداشت و در نهایت ساده لوحی او را به داخل خانه دوستش راه داد و موهایش را به او نشان داد و ... همچنین تصویر پلیس مهربان و بی آزار و مظلوم فیلم هم خیلی غیر واقعی بود .
منبع : فیلم نگار