یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

مامان آدم‌کش - SERIAL MOM


مامان آدم‌کش - SERIAL MOM
سال تولید : ۱۹۹۴
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : جان فیدلر و مارک تارلوو
کارگردان : جان واترز
فیلمنامه‌نویس : جان واترز
فیلمبردار : بابی استیونز
آهنگساز(موسیقی متن) : بازیل پولدوریس
هنرپیشگان : کاتلین ترنر، سام واترستن، ریکی لیک، ماتیو لیلارد، اسکات وسلی مورگان، والت مک‌فرسن، جاستین والین، پاتریشا داناک، لونی هورسی، مینک استول و تریسی لوردز
نوع فیلم : رنگی، ۹۳ دقیقه


ـ بالتیمور. ̎بورلی ساتفین̎ (ترنر)، همسر وفادار ̎یوجین̎ دندان‌پزشک (واترستن) و مادر دلسوز دختر دانشجویش، ̎میستی̎ (لیک) و پسر دبیرستانی‌اش، ̎چیپ̎ (لیلارد) است. اما از وقتی همسایه‌اش ̎داتی هینکل̎ (استول) جای پارک او را در جلوی مجتمع تجاری، اشغال کرده، مدام به او زنگ می‌زند و بد بی‌راه می‌گوید. یکی از معلم‌های ̎چیپ̎ که نگران تأثیر فیلم‌های ترسناک بر روی شاگردش است، ̎بورلی̎ را به مدرسه دعوت می‌کند ولی ̎بورلی̎ از انتقادهای مرد خوشش نمی‌آید و او را می‌کشد؛ و بعد وقتی می‌فهمد که ̎کارل̎ (هورسی)، محبوب دخترش، به او خیانت کرده، ̎کارل̎ را هم به قتل می‌رساند. پلیس به ̎بورلی̎ مظنون شده ولی مدرکی علیه‌اش ندارد. وقتی ̎یوجین̎ مجبور می‌شود تعطیلات آخر هفته را نیز اضافه‌کاری کند، ̎بورلی̎ با کشتن مریضی که خوب از دندان‌های خود مراقبت نکرده و نیز با سر به نیست کردن همسر فضول آن مریض، واکنش نشان می‌دهد. پلیس سعی می‌کند او را در یک کلیسا دستگیر کند. اما ̎بورلی̎ به کمک ̎چیپ̎ و محبوبه‌اش، ̎بردی̎ (داناک) فرار می‌کند و در فروشگاه ویدئوئی که ̎چیپ̎ در آنجا کار می‌کند، پنهان می‌شود. وقتی ̎بورلی̎ پی می‌برد که یکی از مشتری‌ها، پس از دیدن فیلم، نوارش را به سر جای اولش برنگردانده، او را می‌کشد و به تعقیب ̎اسکاتی̎ (والین)، یکی از دوستان ̎چیپ̎ که شاهد قتل بوده، می‌پردازد. ̎بورلی̎ که در یک سالن کنسرت ̎اسکات̎ را گیر انداخته، او را به بهانهٔ نبستن کمربند ایمنی به آتش می‌کشد و همان‌جا نیز دستگیر می‌شود. ̎بورلی̎ در دادگاه، هیأت منصفه را مجاب می‌کند و بیگناه شناخته شده و آزاد می‌شود؛ ولی بلافاصله یکی از اعضاء هیأت منصفه را که، کفش سفید پوشیده به قتل می‌رساند.
ـ ترکیبی سرزنده و پر ضرب از فیلم‌های کمدی و ترسناک. شنیع‌ترین جنایت‌ها طوری به نمایش در می‌آیند که انگار تلافی‌جوئی‌هائی تفریح‌آمیز هستند و اشاره‌های اجتماعی دربارهٔ تبدیل شدن قاتل سنگدل به قهرمان ملی، به مدد تبلیغات، تکان دهنده‌اند. این هجویهٔ زندگی خانوادگی ̎دوست داشتنی̎ امریکائی، ساختهٔ واترز، متخصص قدیمی دست انداختن فرهنگ ̎پاپ̎ است و دورهٔ کاری ترنر را در نقشی حیرت‌انگیز احیا می‌کند. صحنهٔ پایانی دادگاه، که در آن ترنر یکی یکی شهود را با روش‌های مختلف بر ملا کردن نقطه‌های ضعف خصوصی و اخلاقی‌شان از میدان به در می‌کند، معرکه است.


همچنین مشاهده کنید