شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


حکایت رستگاری انسان


حکایت رستگاری انسان
● مروری بر فیلم معرفی شده برای اسكار ؛ "خیلی دور خیلی نزدیك"
فیلم "خیلی دور خیلی نزدیك " حكایت رستگاری آدمی علم زده در دنیای مدرن است كه وقتی با حقیقت مرگ روبه رو می شود،گام در سفری می گذارد كه در نهایت به شناخت و كشف زندگی دست می یابد.
منتقدان سینمایی معتقدندمیركریمی با داستانی یك خطی و سرراست فیلمش را،كه به راحتی می توانست سوژه تكراری بسیاری از آثار سینما را تداعی كند،به خوبی تعریف كرده و با ساختاری سنجیده و بی كم و كاست ،اثری عمیق و ماندگار پدید می آورد. دكتر عالم(مسعود رایگان)،شخصیتی است كه تنها دل به كارش سپرده و هر از گاهی از روی تفریح با دوستانش بر روی اسبها شرط بندی می كند.ارتباط غریبانه ای به پسرش دارد و از روی ناباوری،نیروی غیرزمینی و لطف الهی را با تمسخر می نگرد.وی تنها از درون تلسكوپ پسرش (سامان ) می تواند به فضای بیرون از خویش نگاهی بیاندازد.وی در حالی كه در مطب خود با خانواده بیمار جدی سخن می گوید و با دوستانش از طریق اینترنت بسیار روان حرف می زند.با پسرش به سردی صحبت می كند و رفتار او با منشی خود نیز با نوعی شرم و حیا همراه است.
میركریمی در خیلی دورخیلی نزدیك از همان ابتدا با سخت كوشی بسیار در طراحی فیلمنامه،انتخاب بازیگران، گزینش لوكیشن های مناسب،قاب بندی های دقیق،آكسسوار صحنه ها و ... اثری ماندگار پدید می آورد كه نه آنقدر سانتی مانتال و معناگراست كه به مرز شعار نزدیك شود و نه آنقدر سرگردان كه درونمایه خود را به فراموشی بسپارد. به همین سبب میركریمی در جدیدترین اثرش به مدد اجرایی روان و پخته مخاطب را غافلگیر می سازد.
رضا درستكار عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای كشور با بیان این مطلب درباره «خیلی دور خیلی نزدیك» گفت: چهارمین فیلم آقای میركریمی در مسیر فیلم‌های قبلی او قرار دارد؛"زیر نور ماه"،"اینجا چراغی روشن است" و" خیلی دور، خیلی نزدیك" در واقع سه‌گانه این فیلمساز را تكمیل می‌كنند.
وی اضافه كرد: میركریمی در خاستگاه اولش با فرهنگ و اعتقادات و ایمانی كه در فیلم‌هایش دارد سعی می‌كند با یك نوع فرمالیست دینی -كه در روزگار ما غالب است- مجامله و گفتمان داشته باشد و تلاش می‌كند شخصیت‌هایی را به ما معرفی می‌كند كه در قید مسایل فرمالیستی و شكل‌گرا از دین نیستند.
به گفته وی شخصیت های این فیلم توجه تماشاگران را به مسایل معنوی، بدون ایجاد شكلی خاص جلب می‌كنند.
درستكار درباره ساختار این فیلم گفت: ۵۰ دقیقه اول فیلم بسیار درخشان است و استانداردهای سینمایی بالایی دارد.
سعید ابوطالب‌ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هم گفت: به عقیده من آثاری چون زیر نور ماه و خیلی دور و خیلی نزدیك با توجه به محتوا و سوژه به كار گرفته شده، جذابیتهای فراوانی را برای مخاطب دارد. چرا كه این گونه آثار از جنس سینمای ملی ماست و از طرفی ساخت این گونه آثار اتفاق بدیعی در سینمای كشور ما به شمار می‌رود.
به گفته ابوطالب، نگرش مخاطب ایرانی درباره معنویات ستودنی است و به همین منظور ساخت آثاری با رویكرد معنوی تاثیری دو چندان بر او خواهد گذاشت.
نماینده مرم تهران در خانه ملت افزود: رضا میركریمی در آخرین فیلم خود، با بهره‌گیری از این مفاهیم و دوری جستن از سینمای غرب، اثری متفاوت را برای مخاطب خاص و عام به تصویر كشیده است. در واقع همان مسیری كه باید در سینمای ملی مورد توجه قرار گیرد
غلامرضا میرزایی، عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب به خبرگزاری فارس هم گفت:مسؤولان باید بدانند كه این نوع سینما، راه نجات سینمای ایران است. به گفته وی ساخت فیلمهایی از این دست كه در حال حاضر معناگرا نامیده می‌شوند
و می‌توانند مخاطبان بسیاری را به سوی خود جلب كنند، قدمی رو به جلو در سینما محسوب می‌شود.
میرزایی با اشاره به استقبال مردمی از «خیلی دور خیلی نزدیك» گفت: فكر می‌كنم این فیلم می‌توانست بیشتر دیده شود و ارتباط گسترده‌تری با همه اقشار برقرار كند كه متاسفانه به طور كامل چنین نشد.
این عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نخستین تاثیر مثبت و سازنده ساخت آثاری از این دست را خلق آثاری از جنس مردم با موضوعاتی معناگرا و در عین حال جذاب برای خود مردم دانست
محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی خطاب به میركریمی آورده است: بر این باورم كه فیلم «خیلی دور خیلی نزدیك» چشم‌اندازی تماشایی از جهان هستی را پیش روی مخاطبان خود ترسیم كرده است و خدا را سپاس می‌گویم كه ایرانی فهیم و هوشیار، در استقبال از چنین سینمای فاخر و جذابی اشتیاق نشان می‌دهد.
وی ادامه داده است:اطمینان دارم دریچه‌ای كه شما به دنیای تصویر گشوده‌اید، سینمای ملی ما را در نیل به جایگاه حقیقی خود، بیش از پیش یاری خواهد رساند.بار دیگر، احترام وخضوع بی‌شائبه را به پای هنر جذاب و متعهد شما نثار می‌كنم.
سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز طی پیامی با ابراز خوشنودی از گرمی و رونق بازار سینمای معناگرا و متعالی، این فیلم موفق را حائز مهمترین عناصر این نگرش و بینش سینمایی دانست و هنر و اندیشه خلاق این هنرمند متعهد كشورمان را ستود.
وی در این پیام تصریح كرد: مقوله هنر كه در قرائت متعهدانه دمیدن روح تعهد در كالبد آدمی تعبیر می‌شود در اندیشه سیال هنر وری كه ذهنش از آبشخور اندیشه و معرفت منبعث از وحی سیراب گردیده، دریچه‌ای است رو به بینشی عمیق و اداركی ژرف از راز هستی. این گونه است كه بیان و بنان چنین هنرمندی در تراوش خود آیینه‌ای می‌گردد برای انعكاس شعاع‌های روشنی بخشی مكلوتی بر دیده‌های غبار آلوده ناسوتی. در این هنگام او به مثابه صرافی زبده، گوهر معرفت را به سرانگشت صیقل بیان هنری می‌سپارد و آن را از منظری دل انگیز و شگرف عرضه می‌دارد.
محمدرضا میر تاج الدینی ‌عضو كمیسیون فرهنگی مجلس نگاه رئالیستی موجود در فیلم « خیلی دور خیلی نزدیك» را از جمله دلایل موفقیت این فیلم ذكر كرد و در این باره گفت: با توجه به این كه سازنده این فیلم قصد ساخت فیلمی تجاری را نداشته، اما با بهره‌گیری از نگاه تازه به مسائل تئوریك عقیدتی و معنوی و بیان غیر مستقیم چنین مفاهیمی با ساختاری متفاوت، به فروش قابل ملاحظه‌ای دست یافته است.
میر تاج الدینی حمایت از ساخت چنین آثاری را درجهت تقویت بنیان‌های عقیدتی جامعه ضروری دانست و گفت: « خیلی دور خیلی نزدیك» در زمره آثار دینی قرار می‌گیرد اگر چه به شكل مستقیم به آن نمی‌پردازد.
به نظر من ساخت آثاری در این زمینه باید تداوم یابد و حمایت‌های همه جانبه‌ای از سازندگان آن انجام شود.
منبع خبر فارس
منبع : سایت خبری ـ تحلیلی سینمای ما


همچنین مشاهده کنید