شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


۲۵ ویژگی مدیران آموزشی بهره ور


۲۵ ویژگی مدیران آموزشی بهره ور
به ۲۵ ویژگی مدیران بهره ور، كه در پی می آید، توجه كنید. اگر از این ۲۵ ویژگی، بیش از ۱۸ ویژگی در شما موجود باشد، بدون شك مدیر موفقی هستید. در غیر این صورت، نیاز به تجدید نظر در شیوه مدیریتی خود دارید. این ویژگی ها چنین اند:
۱- فرهنگ سازمانی، فرهنگ ملی و فرهنگ جهانی را به خوبی می شناسد و برای رسیدن به توسعه فرهنگی با دانایی عمل می كند.
۲- به تمام زوایای كار و محیط پیرامون خود نگاه سیستمی و شبكه ای دارد.
۳- كاركنان را به خطر كردن هوشمندانه و آگاهانه تشویق می كند.
۴- به نیازهای انسانی كاركنان توجه دارد و به ارزش های والای انسانی ارج می نهد.
۵- كاركنان را به كاربرد طیف های گوناگون دانش(خرد، معرفت) تشویق می كند.
۶- به هم افزایی(سینژری) در فكر و عمل، اعتقاد قلبی دارد.
۷- زمینه های اصلاح نگرش ها، گسترش مهارت ها و افزایش دانش خود و كاركنانش را فراهم می آورد.
۸- صلاحیت های حرفه ای و فنی دارد.(در خصوص حرفه خود، شانه به شانه آخرین فنون حركت می كند.)
۹- در پی اصلاحات است و می داند اصلاحات را از كجا آغاز و در كجا متوقف كند.
۱۰- مستمراً در پی شكوفایی استعدادهای خود وكاركنانش است.
۱۱- برای روشن ماندن موتور سازمانش، همواره خود انگیخته و پرانگیزه عمل می كند و كاركنان را انگیزه مند می سازد.
۱۲- پیش قدم، خودآغازگر، خود پیش برنده، خودناظر و خود ارزشیاب است و دیگران را نیز به این امر دعوت می كند.
۱۳- رویارویی با مشكلات را دوست دارد و می خواهد قابلیت های خود و كاركنانش را در این زمینه ها بیازماید.
۱۴- هدف گرا، فرآیند گرا، پیشرفت گرا و توفیق گراست.
۱۵- چشم انداز مشاركتی دارد و افكارش را با كاركنان در میان می گذارد و از اندیشه های خوب آنان برای ارتقای سازمان بهره می جوید.
۱۶- موازنه های معقولی بین استعدادها و انتظارات، قابلیت ها، امكانات و... برقرار می كند.
۱۷- مدیریت اختلاف را به معنای واقعی می شناسد و برای كاهش مشاجرات از طریق مذاكره و تعامل عمل می كند.
۱۸- كارها را به نحو اثربخش واگذار می كند(وظایف و مسئولیت ها و اختیارات مناسب را به طور صحیح، منطقی و به روشنی تعریف می كند.)
۱۹- برای رفع موانع، تنگناها، محدودیت ها، خلأها و نارسایی ها، بی وقفه می كوشد و فرصت ها و تهدیدها را به خوبی می شناسد.
۲۰- تدابیر پیشگیرانه و تصحیح كننده را به خوبی تنظیم و اعمال می كند.
۲۱- پیوسته بر پیشرفت كار طراحی، برنامه های عملیاتی، بودجه ها و هزینه ها نظارت دارد و به هدایت مستمر، نظارت مستمر و ارزشیابی مستمر كلیه امور می پردازد.
۲۲- نوآوری و خلاقیت را در تمام سطوح كاركنان تشخیص می دهد و زمینه های پرورش و گسترش این خلاقیت ها را فراهم می آورد.
۲۳- بحران ها را می شناسد و در اوقات بحرانی، با شاخص ها و پیچیدگی های معلوم و نامعلوم، با قاطعیت و مهارت برخورد می كند.
۲۴- در برنامه ریزی های راهبردی سازمان، كار گروهی و بازخورد گرفتن از بدنه را یك اصل می داند.
۲۵- به فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) و توسعه معقول و متناسب آن در سازمان معتقد است.

مهشید باستانی پور مقدم
منبع : روزنامه همشهری