پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

شماره هایی که بی دلیل قطع می شود


شماره هایی که بی دلیل قطع می شود
طی روزهای اخیر اخباری در زمینه یک‌طرفه یا قطع شدن سیم‌کارت برخی از مشترکان همراه اول با وجود پرداخت وجه قبض در زمان مقرر و از طریق بانک‌های عامل معرفی شده منتشر شده و این موضوع باعث اعتراض این مشترکان شده است.
این اقدام نه تنها باعث دردسر این مشترکین شده است و آنها را در این مورد ناچار به پرداخت هزینه وصل مجدد سیم‌کارت کرده است، بلکه بی‌اعتمادی کاربران را نیز در پی داشته است.به گفته یکی از کاربران با وجود واریز مبلغ به بانک ملت طی مدت مقرر سیم‌کارت‌ یک‌طرفه شده و او نه تنها ناچار است هزینه وصل مجدد سیم‌کارت را بپردازد، بلکه بابت مراجعه به امور مشترکین و انجام عملیات معمول برای وصل مجدد سیم‌کارت‌ دچار دردسر نیز شده است.
یکی دیگر از مشترکین که دچار این مشکل شده است، می‌گوید: برای واریز مبلغ صورتحساب به بانک تجارت مراجعه کرده است، ولی سیم‌کارت او یک‌طرفه شده است. امور مشترکین نیز در پاسخ به وی گفته است، چون در روز پایانی موعد مقرر به بانک‌ تجارت مراجعه کرده است، دچار این مشکل شده است و او باید مبلغ صورتحساب را به بانک ملت واریز می‌کرده است.
یکی دیگر از مشترکین می‌گوید: تعداد زیادی از مشترکین دچار این مشکل شده‌اند، اگر مخابرات برای وصل مجدد سیم‌کارت از هر کاربر دوهزار تومان کارمزد دریافت کند، درآمد زیادی نصیبش می‌شود و در این جریان تنها کاربر است که بدون هیچ گناهی محکوم می‌شود.
کارشناسان معتقدند تاخیر برخی از بانک‌ها در اعلام وصولی پرداخت‌ها نیز علت اصلی بروز این مشکل است و به مشترکین توصیه کرده‌اند که برای تسریع در امور و عدم اتلاف وقت با کارت‌های بانکی و از طریق سایت اینترنتی همراه اول اقدام به پرداخت قبوض خود کنند.اما با توجه به کیفیت نامطلوب خدمات ارائه شده شرکت‌های اینترنتی، کاربران تمایل چندانی به پرداخت قبوض از طریق اینترنت ندارند.
اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که با وجود اشتباه شرکت ارتباطات سیار، چرا همیشه این مشترک تلفن همراه است که مقصر شناخته می‌شود و باید بهای این اشتباه را بپردازد. در صورتی که مبلغ قبض را در موعد مقرر پرداخت کرده است!
● یک سیستم صورتحساب‌گیر قدیمی
پورخصالیان، کارشناس حوزه ارتباطات سیار در این زمینه می‌گوید: مشکلات مربوط به این حوزه ناشی از عدم وجود یک سیستم جامع و کامل صورتحساب‌گیری است.
به گفته وی در حال حاضر تجهیزات کافی برای صورتحساب‌گیری حدود ۲۹میلیون شماره تلفن‌همراه وجود ندارد و در شرایطی که هر ماه حدود یک‌میلیون شماره به شبکه اضافه می‌شود، سیستم صورتحساب‌گیری رایج همان سیستمی است که چندین سال قبل برای صورتحساب‌گیری ۵ تا ۶میلیون مشترک به کار گرفته می‌شد.
به گفته وی مسوولان باید در این زمینه تدبیری بیندیشند و برای پرداخت قبوض روش‌های آسان و مقرون به صرفه را ابداع کنند.
● هزینه سی میلیارد تومانی روی دست شرکت ارتباطات سیار
از زمانی که شرکت ارتباطات سیار راه‌اندازی سیستم صورتحساب‌گیری الکترونیکی را از طریق مناقصه به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صاایران واگذار کرد، تاکنون حدود سه سال می‌گذرد، اما این شرکت با وجود دریافت مبلغ سی‌میلیارد تومان از ارتباطات سیار هنوز اقدام اساسی در این زمینه انجام نداده است. به گفته پورخصالیان کارشناس این حوزه، شرکت ارتباطات سیار از حدود سه سال پیش تاکنون در انتظار راه‌اندازی این سیستم هستند و به همین دلیل است که حل مشکل مشترکان را به‌زمان راه‌اندازی سیستم جدید صورتحساب موکول کرده‌اند.
وی افزود به صورت کلی ارزش این مناقصه در‌حال‌حاضر بالغ بر صد میلیارد تومان است و در صورتی که شرکت زیرمجموعه صا‌ایران از راه‌اندازی سیستم منصرف شود و برای پرداخت سی‌میلیارد تومان اقدام کند این شرکت ارتباطات سیار است که متضرر می‌شود؛ چرا که سی‌میلیارد تومان پرداختی به این شرکت در‌حال‌حاضر ارزش چندانی ندارد.
پورخصالیان افزود: قرار بر این بوده است سیستم صورتحساب‌گیری الکترونیکی یک سیستم جامع، کامل و کاملا الکترونیکی باشد و خط پایانی باشد برای مشکلات این حوزه، اما این امر تاکنون تحقق نیافته است.
● مقصر کیست؟
شرکت ارتباطات سیار، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و ... از ارگان‌هایی هستند که حدود سه سال است در انتظار راه‌اندازی سیستم صورتحساب‌گیری هستند، ولی تاکنون نتیجه‌ای دریافت نکرده‌اند.
به گفته این کارشناس در چنین شرایطی است که مشترکان تقصیر را به گردن شرکت ارتباطات سیار انداخته و این شرکت را مقصر محض می‌دانند، در حالی‌که این‌طور نیست.به‌گفته پورخصالیان در یک سوی این قضیه شرکت ارتباطات سیار قراردارد و در سوی دیگر بانک مرکزی.
وی معتقد است، بانک مرکزی مسوول یکپارچه‌سازی سیستم‌های بانکی است و سیستم‌های عابر بانک و تلفن‌بانک و ... توسط این بانک استاندارد‌سازی می‌شوند.وی افزود: بانک مرکزی اتاق تهاتری ارتباطات الکترونیکی است.
اتاق تهاتری تراکنش‌های بانکی است و در واقع سیستم‌های نرم‌افزاری، برنامه‌ها و ... توسط این بانک کنترل و استانداردسازی می‌شود.‌پس بانک مرکزی نیز به اندازه شرکت ارتباطات سیار مقصر است. این کارشناس معتقد است اگر این دو ارگان به وظایف خود درست عمل کنند، نباید هیچ مشکلی در این زمینه پیش آید.
● پاسخ بانک مرکزی
مهران شریفی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در این زمینه می‌گوید: بانک مرکزی مشکلی در این زمینه ندارد و مشکلات این حوزه مربوط به فایل‌های شرکت ارتباطات زیرساخت است.
عدم ارسال فایل‌های ارسالی به بانک‌های تحت فرمت‌های از پیش تعیین شده به بانک یکی دیگر از مشکلاتی است که شریفی به آن اشاره کرد.
وی افزود: بانک مرکزی اعلام کرده است، فایل‌های ارسالی به این بانک از طریق شرکت ارتباطات سیار باید تحت وب باشد، اما این شرکت فایل‌ها را گاه تحت ویندوز ارائه می‌کند. وی ناهماهنگی بین بانک مرکزی و شرکت ارتباطات سیار را دلیل اصلی بروز این مشکلات می‌داند. وی افزود: طی گزارش‌های ارسالی تاکنون موردی به بانک مرکزی گزارش نشده است که مشترک قبض خود را پرداخت کرده باشد و خط وی قطع شده باشد.
● نظام ناهماهنگ پرداخت‌های بانکی قبوض
کارشناسان بر این باورند که شرکت‌های ارتباطات سیار در تمام دنیا نسبت به صورتحساب‌گیری‌ها با عدم شفافیت مواجه هستند. به گفته آنها همه قانونگذاران در سراسر جهان در پی این هستند که اپراتورهای تلفن‌همراه را موظف به شفاف‌سازی در این عرصه کنند. پورخصالیان دراین باره می‌گوید: در اروپا نیز چنین مشکلاتی وجود دارد با این تفاوت که در کشورهای اروپایی قانون‌گذار برای دریافت صورتحساب‌ها به صورت الکترونیکی به صورت متمرکز عمل می‌کنند، مردم به حقوق خود واقف هستند و در صورت بروز مشکل از طریق نهادهای مدنی به رفع مشکل خود می‌پردازند.
در حالی که در کشور ما این گونه نیست.به گفته وی در کشور ما مشترکان به حقوق خود واقف نیستند و در صورت آگاهی در این زمینه؛ نهادی به طور جدی در این زمینه اقدام نمی‌کند.
همچنین مقررات‌گذار نیز سابقه خوبی در زمینه‌ها ندارد و تمام این مسائل در کنار هم بی‌اعتمادی و بدبینی مشترک را به بانک‌ها و شرکت ارتباطات سیار تشدید می‌کند.این کارشناس افزود: تنها راه حل این مشکل راه‌اندازی یک سیستم صورت‌حساب‌گیری جامع و پیشرفته است.
همچنین باید در زمینه حقوق مشترکین نیز اطلاع‌رسانی شود.
● پاسخ شرکت ارتباطات سیار: سکوت
برای یافتن پاسخ سوالمان در مورد مشکل به وجود آمده برای کاربران همراه اول بارها و بارها با روابط عمومی این شرکت و مدیر آن تماس گرفتیم اما پاسخی جز سکوت و وعده‌های مکرر برای دادن پاسخ نشنیدیم و اکنون پس از گذشت چند روز و در پی تماس‌های مکرر این وعده‌ها هنوز محقق نشده است.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze