یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
تاریخچه میادین میوه و تربار تهران
بازارها و میدانهای میوه و تربار برای نخستین بار در سال ۱۳۵۸ و بر اساس مصوبه شورای انقلاب در تهران، احداث گردیدند.
درست یک سال پس از وقوع انقلاب اسلامی و در چهاردهم بهمن ۱۳۵۸ سازمانی تحت عنوان سازمان میادین میوه و تربار و فرآوردههای کشاورزی زیرنظر و تحت مدیریت شهرداری تهران ایجاد شد و نخستین اقدام این سازمان تاسیس اولین میدان میوه و تربار به نام میدان جلال آلاحمد بود که در منطقه بزرگراه جلالآلاحمد حدفاصل کردستان و کارگرشمالی، افتتاح شد و در سال ۱۳۵۹ میدانهای میوه و تربار صادقیه، آزادی و در سال ۱۳۶۰ میدان لواسانی، در سال ۱۳۶۲ میدان پیروزی (در حاشیه بزرگراه اسبدوانی) راهاندازی شده و مورد استقبال شهروندان قرار گرفتند.
ازسال ۶۲ تا ۶۸ هیچ میدان دیگری به زنجیره این حوزههای اقتصادی ملحق نشد، تا آنکه درمهرماه سال ۶۸ بازارچه میوه وتربار زرگنده و ۴ سال بعد بازار روز ابوذر درسال ۱۳۷۲ مورد بهرهبرداری قرارگرفت.
استقبال قابل توجه شهروندان تهرانی از توسعه بازارچهها و میدانهای تره و بار درگوشه و کنار تهران موجب شد تا مسئولان شهرداری تهران این تقاضای عمومی شهروندان را جدی بگیرند و موانع شناخته شده و دست و پاگیر احداث این گونه نیازهای شهری را برطرف نموده و لایحهای قانونی برای احداث این گونه بازارها ومیادین عرضه کنند تا ازآن پس بتوانند توسعه این گونه اماکن را شدت بیشتری دهند.
در پی تصویب لایحه مربوطه و تعیین ضوابط وآیین نامههای مربوط به نحوه واگذاری اماکن، غرفهها و میدانهای تربار به مردم، تعداد میدانها و بازارهای تهران که تا سال ۱۳۷۰ فقط ۲۸ واحد بود ظرف سه سال (تاپایان سال ۱۳۷۳) به ۴۴ واحد افزایش یافت.
درآن روزها گفته میشد که شهرداری تهران در راستای توسعه کمی وکیفی بازارهای محلی و سیاستهای مبارزه با گرانفروشی این برنامهها را در دست اجرا داردوپس ازآن نیز ۱۲ میدان بزرگ تربار و ۸۴ بازارتحت پوشش آنها تاسیس نمود.
ظرف این سالها میدانهای آزادگان، آزادی، بعثت، بهمن، پیروزی، جلال آل احمد، شهید لواسانی، صادقیه، هروی، شهران، تهرانسر و شهیدغیبی و میدان اصلی تخلیه و توزیع میوه و فرآوردههای کشاورزی درسطح تهران احداث شدند که هریک از این میدانها چند بازارچه فعال را به عنوان زیرمجموعه در اختیار دارند و مایحتاج آنها را تامین میکنند.
در حال حاضر بزرگترین میدان میوه و تربار(بعد از میدان مرکزی) میدان پیروزی است که بیشترین مراجعه کننده را دارد و ۶ بازارچه تحت پوشش آن است و کوچکترین میدان، شهران است که با ۹ بازارچه تحت پوشش بیشتر فروش را از لحاظ تناژ در دست دارد.
تاسیس بازارچههای تهران نیز به عنوان بازارهای تابع میدانها با احداث بازار زرگنده واقع درمنطقه قلهک تهران درسال ۱۳۶۸ شروع شد و در دوره اول یعنی در فاصله زمانی سالهای ۷۰ تا ۸۳ تعداد ۶۴ بازارچه و در دوره دوم یعنی سالهای ۸۴ تا ۸۵ تعداد ۱۴ بازار به زنجیره بازارچههای تحت پوشش میادین پیوست.
احداث این بازارچهها نیز مسئولان شهرداری و سازمان میادین و میوه و تربار را برآن داشت که بازارهای محلهای موقت نیز به عنوان بازارچههای قابل دسترستر برای عموم بسازند که شکل وقیافه آنها نیزکم کم به بازارهای کیوسکی تبدیل ودارای سازههای کیوسک دائمی شدند اما پس از دورهای اینگونه بازارچههای موقت جمعآوری شدند.
منبع : روزنامه اطلاعات
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
دولت سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی امام خمینی جنگ
آتش سوزی تهران وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران پلیس سیل کنکور هواشناسی فضای مجازی سلامت زنان
خودرو دلار بازار سرمایه قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن تورم ایران خودرو
مهران مدیری سریال سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت کیومرث پوراحمد فیلم ترانه علیدوستی کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه جنگ غزه رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی سپاهان آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا سامسونگ فناوری اپل بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل