سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

کلام امام حسین (ع) خطاب به مردی از اهل کوفه


کلام امام حسین (ع) خطاب به مردی از اهل کوفه
((امـا واللّه یـا اخـا اهل الكوفهٔ ! لو لقیتك بالمدینهٔ لاریتك اثر جبرئیل من دارناونزوله بالوحی علی جدی ))[۱] . سـیـدالـشـهدا(ع) در مسیر حركت به طرف كربلا, در ((ثعلبیه )) با شخصی برخورد كردند واز او سؤال فرمودند كه : ((اهل كدام شهر هستی ))؟
گفت : ((از كوفه )). حـضـرت فـرمـود: ((ای بـرادر كـوفی ! به خدا سوگند! اگر تورا در مدینه ملاقات می كردم , آثار جـبرئیل ونزول وحی بر جدم رسول اللّه (ص )را در خانه هایمان به تونشان می دادم ای برادر كوفی ! مردم از چشمه علم ما سیراب می شوند, آن وقت آنان می دانند وما نمی دانیم ؟
چنین نیست )). در این ملاقات ومكالمه , نكاتی قابل توجه است : اول اینكه : خانه پیامبر(ص ) دارای آداب واحكام مخصوص است : اولا: (لا تدخلوا بیوت النبی الا ان یؤذن لكم )[۲] . ثانیا:(لا ترفعوا اصواتكم فوق صوت النبی )[۳] . ثالثا:(فی بیوت اذن اللّه ان ترفع ویذكر فیها اسمه )[۴] . از رسـول خـدا(ص ) سـؤال شـد این كدام خانه است كه خداوند اراده فرموده تعظیم شود؟
۴فرمود: ((خانه انبیاست )). ((فقام ابوبكر فقال : یا رسول اللّه ! هذا البیت منها یعنی بیت علی وفاطمهٔ ؟۴
قال : نعم من افاضلها)). ((ابـو بـكـر بـرخاست وگفت : آیا این خانه علی وفاطمه (ع) هم از همان خانه هااست ؟۴
پیامبر(ص ) فرمود: آری از برترین آنهاست ))[۵] . آن وقـت مـراد از ((بـیـت )) یـا بیت معنوی منظوراست كه از خانواده های اصیل ونجیب , تعبیر به ((بـیـت )) می كنند ویا مراد همان منازل مسكونی وحجره امیرالمؤمنین (ع) وفاطمه (س )است ویا مراد اعم می باشد.
● ابو بصیر با حال جنابت در خانه امام صادق (ع)
اكـنون با توجه به نزول آیه ((مباهله وتطهیر)) استفاده می كنیم كه خانه ائمه (ع) درحفظ حرمت وقـداسـت هـمانند خانه پیامبر(ص )است , لذا وقتی ((ابو بصیر)) می بیندعده ای قصد شرفیابی به محضر مبارك امام صادق (ع)را دارند واز طرفی هم جنب است وتا بخواهد غسل كند, فیض حضوررا دست می دهد, با همان حالت جنابت به خدمت حضرت می رسد, مورد مؤاخذه قرار می گیرد كه : ((یا ابا بصیر! اما علمت ان بیوت الانبیا واولاد الانبیا لا یدخلها الجنب ))[۶] . ((مگر نمی دانی كه جنب نباید وارد خانه انبیا واولاد انبیا بشود)).
● حدیث امام باقر(ع)
امـام پـنجم (ع) می فرماید: ((بیت علی وفاطمهٔ (ع) من حجرهٔ رسول اللّه (ص )وسقف بیتهم عرش رب العالمین والملائكهٔ تنزل علیهم بالوحی صباحا ومسا و ما من بیت من بیوت الائمهٔ منا الا و فیه معراج الملائكهٔ لقول اللّه تنزل الملائكهٔ والروح فیهاباذن ربهم ))[۷] . ((خـانه امیرالمؤمنین وفاطمه (ع) از حجره پیامبر(ص )است وسقف خانه های آنان عرش الهی است ومـلائكـه صـبـح وشـام بـا وحـی بـر آنـان فـرود می آیند وهر خانه ای ازخانه های ائمه (ع) معراج ملائكه است , زیرا خداوند می فرماید: ((تنزل الملائكهٔ والروح )). قتاده دست وپای خودرا گم می كند. خـانـه ائمه (ع) آنچنان عظمتی دارد كه وقتی ((قتادهٔ بن دعامه بصری ))[۸] به خدمت امام باقر(ع) می رسد, عرض می كند:
((لـقـد جـلست بین یدی الفقها وقدام ابن عباس فما اضطرب قلبی قدام احد منهم كما اضطرب قدامك فقال (ع) اتدری این انت , بین یدی بیوت اذن اللّه ان ترفع ))[۹] . ((همانا در مقابل فقها وابن عباس نشستم ولی هیچگاه در حضور آنان قلبم مضطرب نشد آن طور كـه در مقابل شما مضطرب می شود امام باقر(ع) فرمود: آیامی دانی كجا نشسته ای ؟
تو در خانه ای نشسته ای كه خداوند اراده فرموده آنها تعظیم شوند)). دوم ایـنـكـه : علم ائمه (ع)است كه تمام علوم از این خاندان سرچشمه گرفته است ودر زندگانی ائمه (ع) موارد زیادی از پیشگویهای آنان نسبت به گذشته وآینده به چشم می خورد. ((عـمـار یـاسـر)) مـی گوید: ((در مراجعت از یكی از غزوات , همراه امیرالمؤمنین (ع) بودم كه به زمینی برخورد كردیم كه مملو از مورچه بود, عرض كردم آیا كسی هست كه تعداد این مورچه هارا بداند؟
حضرت فرمود: ((نعم یا عمار! انا اعرف رجلا یعلم عدده وكم فیه ذكر و فیه انثی ))؟
((آری من می شناسم فردی را كه هم تعداد اینهارا بداند وهم نر وماده اینهارا)). عمار گفت : ((آن شخص كیست ))؟
حـضـرت فرمود: ((مگر سوره یس را نخوانده ای كه می فرماید: (وكل شی احصیناه فی امام مبین ,) تـعـداد وشـماره هر چیزی را در نزد امام مبین قرار دادیم , اناذلك الامام المبین , ان امام مبین كه تعداد همه مخلوقات وموجودات را می داند, من هستم ))[۱۰] .
● جنب به محضر امام (ع) وارد نمی شود
امـام سـجـاد(ع) مـی فـرماید: ((مرد عربی كه وصف امام حسین (ع)را از دور شنیده بود, وقتی به مـدیـنه آمد, می خواست به خیال خودش حضرت را امتحان كند, لذا وقتی كه جنب بود, به محضر امام حسین (ع) رسید, حضرت فرمود: ((اما تستحی یا اعرابی ان تدخل الی امامك وانت جنب ؟
! فقال الاعرابی قد بلغت حاجتی مما جئت فیه فخرج من عنده فاغتسل ))[۱۱] . ((آیـا حیا نمی كنی كه با حال جنابت بر امام خود وارد می شوی ؟
مرد عرب گفت :به مقصودی كه داشتم رسیدم , آنگاه برای غسل كردن از محضر امام (ع) خارج شد)).
پی‌نوشتها:
۱) كافی , ۱/۳۹۸, ح۳ , باب مستقی العلم من بیت ال محمد(ص ).
۲) احزاب /۵۳.
۳) حجرات /۲.
۴) نور/۳۶.
۵) مجمع البیان , ۷/۱۴۴.
۶) كشف الغمه , ۲/۱۶۹.
۷) بحار, ۲۵/۹۷, سفینه , ((بیت )).
۸) ((قـتادهٔ بن دعامهٔ بصری )) در سنه ۶۱ اعمی متولد شد در سنه ۱۱۷ در واسط عراق , در اثر طـاعـون ,مـرده اسـت وی از حـافـظـه بـسـیاری قوی بر خوردار بوده واز نظر اعتقادی , مسلك ((قـدری ))داشـتـه اسـت واز محدثین قوی اهل سنت ونسبت به امیرالمؤمنین (ع) علاقه ومحبت داشته است ,چون وقتی از خالد بن عبداللّه قسری امیر مكه , درباره علی (ع) مذمتی را شنید, از نزد او بـرخـاسـت وسـه مـرتـبـه گـفت : ((زندیق ورب الكعبهٔ , به خدای كعبه سوگند كه خالد بن عبداللّه زندیق است ))!, سفینه ((قتد)) (تهذیب التهذیب , ۸/۳۰۶).
۹) سفینه ((قتد)) بحار, ۴۶/۳۵۷.
۱۰) بحار, ۴۰/۷۶.
۱۱) بحار, ۴۴/۱۸۱.
منبع : بلاغ


همچنین مشاهده کنید