یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 19 May, 2024
مجله ویستا
اینترنتِ بیضرر برای مدارس
● یك راهنمای سریع برای یافتن راه حلی كه مناسبِ مدرسهی شما باشد...
هر مدرسهای باید خودش تصمیم بگیرد با مقولهی اینترنت بیضرر چطور كنار بیاید. متداولترین راهبردهای امنی كه برای آن دسته از مدارس كه دسترسی به اینترنت را برای دانشآموزان و كارمندان خود فراهم آوردهاند، به این شرح است:
۱) اعمال روشهای مدیریت كلاس یا آزمایشگاه تا معلمان از صفحهی نمایشِ كامپیوتر دانشآموزان چشم بر ندارند.
۲) تدوین "شیوهنامهی كاربرد مجاز"، كه اغلب دانشآموزان و والدین آنها توافقی را به امضاء برسانند مبنی بر آنكه دانشآموزان میفهمند منظور از كاربرد مجاز اینترنت در مدرسه چیست و متعهد شوند كه از مقررات مدرسه در این مورد تبعیت نمایند.
۳) نصب كردن یك نرمافزار فیلتركننده تا بر سایتهایی كه هركس با استفاده از كامپیوترهای مدرسه میتواند بازدید كند، نظارت كرده و یا آنها را محدود نماید.
هریك از این شیوهها، مزایا و معایب خود را دارند. این راهنمای فوری در مورد سیر و سیاحت بیضرر در اینترنت، به شما كمك میكند تا تصمیم درستی برای مدرسهی خود بگیرید.
● راهنمای نرمافزارهای فیلتر كنندهی اینترنت
نگرانی مدارس و والدین درمورد سیر و سیاحت بیضرر در اینترنت، به بازار تولید نرمافزارهایی دامن زده است كه به كاربران اینترنت امكان میدهند بر نوع محتوایی كه روی كامپیوترهای خود دریافت میكنند، اعمال نظارت نمایند. تمامی این راهحلهای فیلتركننده، دسترسی به یك سری از سایتها را قدغن میكنند. آن هم بر اساس فهرستی كه به روش دستی تهیه و روزآمد میشود؛ فهرستی به نام ممنوعه. این نرمافزارها به طور مرتب، پا به پای رشدِ سایتهای ممنوعه پیش میروند و آنها را به فهرست سایتهای ممنوعه اضافه میكنند.
این راه حل به درد مدارسی میخورد كه میخواهند شبكهی داخلی خود را تحت نظر قراردهند، اما اگر مدارس از طریق یك شبكهی بزرگتر به هم متصل باشند، باید فكر دیگری كرد، زیرا نصب و پیكربندی هر نرمافزار روی تكتكِ كامپیوترها در چنین شبكههای بزرگی عاقلانه به نظر نمیرسد.
● نرمافزارهای فیلتركننده
هریك از این نرمافزارها، كهمیتوانید آنها را از روی بَرعكس ۹۵ نصب كنید، میتوانند نوعی راه حل در غربالكردنِ مطالب و محتوای دریافتی از اینترنت باشند:
Child Control ۲۰۰۵ v۷.۲۰۱.۰.۰
Child Protector v۲.۲
Cyber Snoop ۴.۰
CYBERsitter ۹.۵.۵.۱۶
Naomi ۲.۵.۱۵
هر كدام از این نرمافزارها دارای قابلیتها و امكانات و محدودیتهایی هستند كه بسته به شرایط و اوضاع و احوال هر مدرسهای ، باید یكی از آنها را انتخاب كرده و مسؤولیت فیلتركردن و زیر نظر گرفتنِ فعالیتهای اینترنتی را به آن سپرد.
● شیوهنامهی كاربرد مجاز
هر مدرسهای كه قصد دارد دسترسی به اینترنت را به كارگاههای آموزشی خود اضافه كند، باید از والدینِ دانشآموزاناش بخواهد كه برگهی موافقت خود را با این موضوع امضاء نمایند.
بهعلاوه، چنین مدارسی باید از دانشآموزان نیز تقاضا كنند كه تعهدنامهی مربوط به رعایت ضوابط و تبعیت از مقررات استفاده از اینترنت را امضاء كنند.
این دو برگهی امضاء شده- به همراه ذكر این مطلب كه اینترنت چیست و چطور در مدرسه از آن استفاده خواهد شد- "شیوهنامهی كاربرد مجاز" نامیده میشود.
● چرا به شیوهنامهی كاربرد مجاز نیاز دارید؟
شاید بزرگترین نگرانی والدین و معلمین در مورد دسترسی به اینترنت این باشد كه احتمال دارد دانشآموزان به مطالبی بربخورند كه فاقد ارزش آموزشی بوده و یا غیرشرعی و مستهجن باشند. تدوین آییننامه و ضوابط اینترنتی مدارس، به والدین و دانشآموزان میفهماند كه دسترسی به اینترنت یك امتیاز و مزیّت است، نه یك حق.
آنچه كه بیشتر از همه اهمیت دارد این است كه سیاست و ضوابط خود را درمورد استفادهی معقول و مناسب از اینترنت در اختیار كلیهی اعضای انجمن اولیاء و مربیان قراردهید تا به این وسیله در معرض افكار عمومی قرار گرفته و در این میان، دانشآموزانتان نیز حسابِ كار دستشان بیاید!
پانوشت:
«كنسرسیوم جهانی وِب۱» در سال ۱۹۹۴ تأسیس گردید تا استاندارد و پروتكلهایی را در جهت ساده كردن توسعهی وِب وضع نماید. یكی از فعالیتهای این كنسرسیوم، توسعهی پیكس۲(سكویی برای انتخاب محتوای اینترنت) است، یك مجموعه از استاندارهای فنی برای برچسب زدن صفحات وِب تا كاربران اینترنت بتوانند روی مطالبی كه دریافت میكنند، نظارت داشته باشند. هر مدرسی كه با مقولهی اینترنت در مدارس درگیر باشد، باید از سایت این كنسرسیوم در www.w۳c.com بازدید كرده و از نزدیك با كارشان آشنا شود.
۱ World Wide Web Consortium (W۳C)
۲ PICS (Platform for Internet Content Selection)
«كنسرسیوم جهانی وِب۱» در سال ۱۹۹۴ تأسیس گردید تا استاندارد و پروتكلهایی را در جهت ساده كردن توسعهی وِب وضع نماید. یكی از فعالیتهای این كنسرسیوم، توسعهی پیكس۲(سكویی برای انتخاب محتوای اینترنت) است، یك مجموعه از استاندارهای فنی برای برچسب زدن صفحات وِب تا كاربران اینترنت بتوانند روی مطالبی كه دریافت میكنند، نظارت داشته باشند. هر مدرسی كه با مقولهی اینترنت در مدارس درگیر باشد، باید از سایت این كنسرسیوم در www.w۳c.com بازدید كرده و از نزدیك با كارشان آشنا شود.
۱ World Wide Web Consortium (W۳C)
۲ PICS (Platform for Internet Content Selection)
منبع : ماهنامه کامپیوتر
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران فضای مجازی دولت مجلس سید ابراهیم رئیسی دولت سیزدهم رئیس جمهور مجلس شورای اسلامی لبنان رئیسی سیدابراهیم رئیسی تعطیلی شنبه ها
مشهد سیل سیل مشهد هواشناسی بارش باران آموزش و پرورش خراسان رضوی امتحانات نهایی باران پلیس سازمان هواشناسی خانواده
خودرو قیمت دلار حقوق بازنشستگان بازنشستگان دلار قیمت خودرو قیمت طلا مالیات ایران خودرو بازار خودرو مسکن ترکیه
لیلا حاتمی جشنواره کن زری خوشکام علی حاتمی سینمای ایران نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سینما سریال موسیقی
مغز ایلان ماسک
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین روسیه جنگ غزه حماس چین اوکراین یمن حزب الله لبنان طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر بازی تراکتور اشکان دژاگه فدراسیون فوتبال بارسلونا سپاهان مس رفسنجان تکواندو
اینترنت آیفون فناوری هواپیما گوگل اپل سامسونگ موبایل دانش بنیان
زنان استرس کاهش وزن رژیم غذایی سرطان قلب سلامت روان بارداری ویتامین