سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا


مواظب باشیداز آن طرف بام نیفتید.


مواظب باشیداز آن طرف بام نیفتید.
مواظب باشیداز آن طرف بام نیفتید.
نمایشگاه کیش با همه شکوه با گلایه ها وسخن های همیشه پنهان خانواده فرش خاتمه یافت.همیشه که نه ولی گاهی اوقات در بعضی مسائل وزمینه ها این مشکل همیشگی هست ،اینکه خواسته وناخواسته از آن طرف سکه بی خبر هستیم.
معمولا" این روال جا افتاده که با برپایی نمایشگاههای این چنینی خودمان را از واقعیتها واتفاقاتی که رخ می دهد غافل می کنیم.روالی که ظاهرا" خوب ولی در باطن حرفهایی بس نا تمام دارد.
نمایشگاه کیش هم یکی از این جریانهاست .که فعلا" کاری به نحوه وچگونه برپایی آن نداریم.
رکود بازار فرش در چند سال اخیر ضربه ای سخت رابه خانواده فرش دستباف ایران زده است .
مطلبی که قابل مشاهده است در نمایشگاهها ومخصوصا" نمایشگاه کیش جریان شیرتوشیرهست .فرش هایی که از دل این آب وخاک هستند به نام برخی کشورهای همجوار برای خود ایرانیها به نمایش گذاشته می شوند.
واینجاست که معلوم نیست نمایشگاه برای چه وبرا کی هست.
در بحث جایگاه در سطح جهانی با کمی تامل خواهیم فهمید که که کشورهای عربی وهمجوار با اینکه واقعا" صنعتی قابل توجه در عرصه فرش دستباف ندارند در بازارهای جهانی بالاتر از ما قرار می گیرند.
فکر کنم عنوان مطلب رو اکنون فهمیده باشید که انقدر سرمان سرگرم ظاهر ماجرا میکنیم که مسئله های مهمتر فراموش می شوند اگرماجرای فرش دستباف رو به عنوان یک ترازو مشاهد ه کنیم متوجه خواهیم شد که دو کفه ترازو متابقطی با هم ندارند واینجا کفه پایین همان خانواده همیشه مظلوم فرش هست که قرار گرفته است.
آن چیزی که می شود به بهانه برپایی نمایشگاه بین المللی فرش دستباف کیش به میان آورد چند مسئله را شامل می شود.
یکی از این مسائل مهم امرآموزش , تبلیغات واطلاع رسانیست که که جامعه فرش دستباف ما مثل نان شب به آن نیاز دارد که می توان گفت متاسفانه نبود این امر در واقع برخی را یک سروگردن بیشتر از فرش دستباف ایران قرار داده است.
کسانی که تو امر تجارت فرش دستباف فعالیت می کنند همیشه به نکته هایی از جمله نبود شناخت کافی مردم در کشورهای اروپایی ,آسیایی وآمریکایی از عواملی همچون کیفیت , وتفاوت بین رنگهای گیاهی و شیمیایی اشاره می کنند .اگر کمی دقت داشته باشیم متوجه خواهیم شد که برخی کشورها از جمله هند و پاکستان این مسئله را به عنوان نقطه ضعف تلقی نموده واز آن به نفع خود بهره می برند.
اینکه چگونه فرش نفیس دستباف ایران را با دیگر فرشهای دستباف تشخیص دهیم سوالی است که همواره در حاشیه همچین نمایشگاههایی پرسیده می شود.وپاسخ به این قبیل سوالها جای فراهم آوردن ویا تاسیس کارگاه های آموزشی را درنقاطی از جهان را می طلبد.
نکته قابل توجه دیگر .رسیدگی وسرمایه گذاری در امر تبلیغات گسترده است که تاکنون خبری از آن نیست.
همین مسئله باعث شده است که کورکورانه پیکره ی فرش دستباف ایران خدشه دار شود.
در همه جای دنیا سلیقه ها برای جذب فرش های دستباف یکسان نیستند .ومیشه به راحتی فهمید که شناسایی بازارهای هدف از دیگر برنامه ها برای رونق صادرات فرش دستباف ایران باید در نظر گرفته شود.که باز هم متاسفانه برنامه چندان قابل قبولی در این زمینه صورت نگرفته شده است.
مجتبی وحیددوست
آذرباجیانغربی
ارومیه