پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

نیازهایی که در اوقات فراغت تأمین می شود


نیازهایی که در اوقات فراغت تأمین می شود
امروزه یکی از معیارها، مشخصه ها و میزان درجه توسعه یافتگی جوامع در چگونگی استفاده از اوقات فراغت است. به ویژه آن که کشوری مانند ایران دارای جمعیت جوان کثیر باشد. اوقات فراغت علاوه بر شکوفایی برخی استعدادها، نیازهایی را ارضا می کند که به اختصار بدان ها اشاره می کنیم:
۱) انسان ها همه نیاز به استراحت و رفع خستگی دارند و پیوستگی در انجام کارها و نبود زمان کافی برای فراغت و استراحت موجب نزول کیفیت کار و نیز پرخاشگری فرد فعال می گردد. ولی باید به کودکان و نوجوانان آموخت که زمان استراحت زمان بطالت نیست بلکه زمانی است که فرد به تمدد اعصاب می پردازد و حاصل آن افزایش بازده است. بدن و ذهن آدمی پس از مدتی کار خود به خود نیازمند استراحت است و به طور طبیعی بدان می پردازد. پس می تواند اوقات فراغت چنین نیازی را رفع کند.
۲) پس از انجام کار در طی ایامی خاص آدمی نیاز دارد تا اوقاتی را صرف تفریح کند. نقل می کنند که علی(ع) در روزهای جمعه به بیرون از شهر مدینه و به قصد تفریح می رفتند. پس الگوهای دینی جایگاهی برای تفریحات در زندگانی پر بار خود در نظر گرفته بودند. به هر حال باید ترتیبی اتخاذ کرد که در ایام سال کودکان و نوجوانان از تفریحات سالم برخوردار شوند. در مراکز مشاوره یکی از مشکلاتی که خانم ها و کودکان و نوجوانان آنها را مطرح می کنند این است که پدر با داشتن امکانات مالی از بردن آنها به سفر و تفریح امتناع می کند چون مشغله های دیگر دارد.
۳) نیاز دیگری که دراوقات فراغت رفع می شود نیاز کودکان و نوجوانان به سرگرمی و انجام کارهای متنوع است. بخشی از درگیرهای درون منزل که میان کودکان رخ می دهد به این دلیل است که آنها بیکارند و وسیله ای برای سرگرمی ندارند. لذا دیده می شود که یکی برای دیگری ادا در می آورد و او نیز در عوض وی را می زند. اما وقتی هر دو دارای سرگرمی باشند فرصت کمتری برای ایجاد مزاحمت و درگیری با یکدیگر دارند.
مسئله تنوع نیز امری مهم است. پس تنوع در گذراندن اوقات فراغت باعث ایجاد تنوع در زندگی و مانع پدید آمدن افسردگی می شود. آن چه افسرده ها از آن گله مندند نداشتن تنوع در زندگی و یکنواخت شدن آن است. پس با راهنمایی فرزندان به انجام فعالیت های متنوع زمینه علاقه مندی آنان را به زندگانی فراهم آوریم.
۴) امروزه توجه به فرهنگ و تغییرات اجتماعی امری حائز اهمیت است و با توجه به توسعه و پیشرفت فناوری اطلاعات می توان در جهت تأمین چنین نیازی اقدامات مؤثر به عمل آورد. پس غنی کردن اوقات فراغت از طریق تماشای فیلم های فرهنگی می تواند پاسخ گوی نیازهای مزبور باشد. شایان ذکر است که بازدید از آثار تاریخی که معمولا در اوقات فراغت صورت می گیرد زمینه آشنایی بیشتر با سوابق فرهنگی را فراهم می آورد. عوامل فرهنگی خانواده برفرآیند پیش رفت تحصیلی فرزندان مؤثر است. وقتی فرزندان از خانواده هایی به مدرسه می آیند که از غنای فرهنگی بیشتری برخوردارند با محیط مدرسه سنخیت بیشتری احساس می کنند و خود را با آن هماهنگ تر می یابند. چنین دانش آموزانی با معلمان خود بهتر ارتباط برقرار می کنند مفاهیم و مقاصد معلمان را بهتر درک می کنند و لذا پیشرفت بیشتری دارند.
منبع : روزنامه کیهان