شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

پوستی شاداب با تغذیه ای سالم


پوستی شاداب با تغذیه ای سالم
این روزها درمان­های پوستی و مراجعه به مطب­های متخصصان پوست و زیبایی زمان و هزینه قابل‌توجهی از افراد جامعه (‌به وی‍ژه بانوان) را به خود اختصاص داده ­است.
به نظر می‌رسد سلامت و شادابی پوست یکی از دغدغه­های افراد در جامعه است، بنابراین توصیه­های تغذیه­ای که باعث سلامت و شادابی طبیعی پوست می‌شود موضوعی قابل استفاده است. صرف‌نظر از مسائل ژنتیکی، تغذیه از عوامل مستقیم و مؤثر بر شادابی پوست بدن است. به عنوان مثال هر یک از ویتامین‌‌ها روی پوست و سلامتی و طراوت و شادابی آن اثر خاصی دارند و هر یک به نسبتی مشخص، روی پوست اثر گذاشته و بسته به مقدار این اثر، پوست احتیاج دارد تا کمبودهایش را از طریق گیاهان دارنده آن تامین کند.
بنابراین کمبود این مواد باعث آسیب به پوست (به صورت بیماری‌های پوستی) و تسریع روند پیری پوست می­شود. در کشورهای پیشرفته، کمبود شدید ویتامین‌ها نادر است؛ ولی کمبود خفیف آن، هنوز هم به مقدار زیادی دیده می‌شود. این مسأله به معنای مصرف مقادیر بسیار زیاد این مواد نیست، چرا که مصرف زیاد این مواد فواید بیشتری ندارد و مصرف بعضی از آنها باعث مسمومیت می­شود. از جمله ویتامین­هایی که فواید زیادی برای سلامت پوست دارند، می‌توان به ویتامین­های A,B۱,B۲,B۶, C, D,E F, H اشاره کرد.
● ویتامین A (‌همان ویتامین معروف هویج!)
این ویتامین برای رشد و نمو بدن، برای پوست، مو، ناخن­ها، دندان­ها و حفظ قدرت بینایی ضروری است. ویتامین A در جگر، قلوه، زرده تخم‌مرغ، شیر و انواع سبزی­های دارای برگ سبز مثل اسفناج و سبزی­های زرد و نارنجی مثل هویج (در یک هویج بزرگ به مقدار ۵۰۰۰ واحد یافت می‌شود.) و برگ‌های سبز‌تر مثل کاهو یافت می­شود.
● ویتامین‌هایB
گروهی از ویتامین‌ها هستند که باشماره‌گذاری از هم خانواده‌های خود تفکیک می‌شوند. اما به‌طور کلی ویتامینB باعث پایین آوردن میزان اسیدهای چرب می‌شود. ویتامین B ضد چربی مو و برای نرمی ‌رگ‌های خونی ضدسلولیت و ضد آکنه است. منبع مهم آن در خمیر ترش (مایه خمیر است.)
▪ ویتامین B۱ یکی از ویتامین‌های حیاتی و ضروری است و برای ماهیچه، پوست و مو مفید است. در جوانه گندم، تخم آفتابگردان، اسفناج، هویج، جوانه گندم و زرده تخم‌مرغ و جگر مرغ، سبوس برنج و سیب‌زمینی یافت می‌شود.
مشکلات پوستی از قبیل آکنه (مخصوصاً آکنه روزاسه)، ورم پوست، اگزما و زخم‌ها با مصرف ویتامین B۲ بهبود می‌یابد.
▪ ویتامین B۲ را در شیر خشک، گردو، عسل، اسفناج، سفیده تخم‌مرغ، خربزه و بلوط می‌توان پیدا کرد. نیاز روزانه ۳ میلی‌گرم است.
▪ ویتامین B۵ ضد خشکی بیش از اندازه و پوسته پوسته شدن پوست است و بهبودی زخم را مخصوصاً بعد از جراحی، تسریع می‌کند. بهترین منابع ویتامین B۵ عبارتند از: نان غلات و حبوبات، قارچ، کبد، لوبیای خشک و نخود، آواکادو، ماهی، مرغ، آجیل (فندق، گردو)، بادام زمینی، گل‌کلم، شیر و پنیر، سیب‌زمینی، پرتقال، موز و تخم‌مرغ.
▪ ویتامین B۶ برای از بین بردن خشکی مو و برای مغز مفید است همچنین کمبود آن باعث التهاب (قرمزی، ورم، درد)، دهان، ترک و خشک شدن لب‌ها، آن را در جوانه گندم به راحتی می‌توان یافت. مرغ، ماهی، کلیه، کبد، تخم‌مرغ و گوشت خوک غنی‌ترین منابع غذایی ویتامین B۶ هستند.
موارد زیر نیز منابع خوبی برای این ویتامین هستند:
سبوس گندم، غلات، سیب زمینی، موز و جو دوسر. ویتامین ب-۶ در غذاهای فریز شده یا فرآورده‌های غذایی (مانند گوشت) از بین می‌رود.
● ویتامین C
برای رشد و ترمیم بافت‌ها در همه قسمت‌های بدن ضروری است. این ویتامین برای تشکیل کلاژن (یک پروتئین مهم در تشکیل پوست، بافت ترمیم یافته، تاندون، رباط‌ها و عروق خونی است) لازم است. ویتامین C نیز در آب، محلول است و در میوه‌ها و سبزیجات تازه وجود دارد.
این ویتامین اثر مهم ضد اکسیدکنندگی دارد و سبب تولید کلاژن می‌شود. این ویتامین به مواد آرایشی- بهداشتی اضافه می‌شود زیرا خاصیت ضد اکسیدکنندگی آن سبب رفع لکه‌های پوست و جلوگیری از پیری زودرس می‌شود و از طرف دیگر تولید ویتامینE را افزایش می‌دهد.
این ویتامین سبب کاهش قرمزی پوست ناشی از آفتاب و نیز کاهش عوارض آفتاب سوختگی می‌شود. اثر ضد‌التهابی این ویتامین تأثیر مفیدی در درمان بیماری‌هایی چون اگزما و پسوریازیس دارد. ویتامین C برای نوسازی سلول، ضدآلرژی و دافع سموم بدن است.
می‌توان آن را در بسیاری از میوه‌جات و سبزیجات پیدا کرد. مواد غذایی که غنی از ویتامین C هستند شامل آب پرتقال، فلفل سبز، هندوانه، خربزه، گریب‌فروت، گرمک، توت‌فرنگی، انبه، گل‌کلم، آب گوجه‌فرنگی، کلم فندقی، گل‌کلم، ‌کاهو. ویتامین «C» همچنین در برگ‌های سبز
پخته شده یا خام (کلم، اسفناج)، گوجه‌فرنگی تازه و سیب‌زمینی، کدو تنبل، تمشک و آناناس. ویتامین C به نور، هوا و گرما حساس است. خوردن سبزیجات خام و یا مختصری پخته شده جذب ویتامین C شما را افزایش می‌دهد.
● ویتامین D
ضد ترک است و برای رفع چین و چروک‌های پوست و سفید شدن مو، جوش‌های صورت و خشکی پوست ویتامین D توصیه می‌شود. همچنین ویتامین D به جذب کلسیم. فسفر کمک می‌کند و استخوان‌ها، دندان‌ها و بافت‌های کبد شما احتیاج زیادی به این ویتامین دارند.
غذاهایی که شامل ویتامین «D» هستند عبارتند از: روغن ماهی، سالمون آزاد ماهی، تونا (ماهی بزرگ)، شیر مقوی، نرم تن، قارچ، حبوبات مقوی، زرده تخم‌مرغ همچنین نور خورشید منبع طبیعی برای ویتامین «D» است.
● ویتامین E
ضد ریزش مو، مؤثر در درمان بیشتر بیماری‌های پوستی، کند کردن پدیده پیری سلول‌ها و بافت‌ها و همچنین باعث بهبود سریع‌تر زخم‌ها می‌شود. غذاهایی که شامل میزان قابل‌توجهی از ویتامین «E» هستند عبارت است از: آجیل (شامل بادام، فندق و گردو)، تخم آفتابگردان، روغن ذرت، مارگارین، مایونز، روغن سبزیجات فشرده شده خنک،‌ شامل ذرت، گل آفتابگردان، سویا، دانه پنبه، کانولا، و سبوس گندم (غنی‌ترین منبع)، اسفناج و کلم پیچ، سیب‌زمینی.
● ویتامین H
ضد عفونت جلدی پوست است. کمبود این ویتامین باعث پیدایش لکه‌های قرمز رنگ و گاه خاکستری در روی پوست می‌شود. منابع حیاتی ویتامین H زرده تخم‌مرغ، پوست برنج و مغزها است.
با برنامه‌ریزی درست برای تغذیه سالم علاوه بر حفظ سلامت عمو­می ‌بدن، از بسیاری از درمان‌های جانبی و اغلب غیرطبیعی برای زیبایی پوست بی‌نیاز خواهیم شد.
مریم صابونی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید