یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

نگاهی به مقوله تقوا از نگاه باقرالعلوم(ع) سرمایه داران واقعی


نگاهی به مقوله تقوا از نگاه باقرالعلوم(ع) سرمایه داران واقعی
امامان (ع) راهنمایان انسانها به سوی سعادت حقیقی اند. در هر موضوعی باید انسانها از این اسوه های حسنه و الگوهای جامع، جهانی و جاویدان الهی پیروی و اطاعت نمایند. شهوت، غضب، هوای نفس، رفاه طلبی و وسوسه های شیطانی، انسان را از درک حقایق باز می دارد. دوری بشریت از امامان(ع) و محرومیت آنان از رهنمودهای اهل بیت(ع)، عامل اصلی گمراهی انسانها و انحرافهای اعتقادی، سیاسی و اجتماعی بشریت است. امام باقر(ع) به حسن بصری فرمودند: «فلیذهب الحسن یمیناً و شمالاً فواا ...ما یوجد العلم الا هیهنا»(۱) «حسن بصری هر کجا می خواهد، برود، به خدا سوگند جز در نزد ما دانشی پیدا نمی شود.» در حدیث دیگر فرمودند: «فلیذهب الناس حیث شائوا فوا... لیس الامر الا من هیهنا... و اشار الی بیته»(۲) «مردم هر کجا می خواهند بروند، به خدا سوگند این امر جز در اینجا (خانه امام) نیست». همچنین، امام باقر(ع) به سلمهٔ بن کهیل و حکم بن عینیه فرمودند: «به شرق و غرب جهان بروید؛ هیچ دانشی صحیح جز چیزی که از نزد ما صادر شده باشد، نمی یابید.» (۳)
بنابراین، ریشه انحرافهای دانشمندان جهان در غرب و شرق، دوری آنان از دستورهای الهی، پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) است. مقاصد و هدفهای ضد بشری دانش جهانی و مفاسد و آثار تخریبی و زیان بار آن و تفسیرهای نادرست و غلط از واقعیتها و برداشتهای نادرست عمومی، همه از بی توجهی به سخنان امامان(ع) ناشی می شود. باید جهانیان به مکتب اهل بیت(ع) روی آورند و مرجعیت علمی آنان را بپذیرند تا به کمال و رستگاری و سعادت ابدی برسند. با پیروی از هوای نفس شهوت، غضب و وسوسه های شیطانی حقایق در نگاه مردم جا به جا می گردد. یکی از این مواضع جا به جایی در موضوع سرمایه داری و بی نیازی روی داده است. در ذهنیت عموم مردم ثروت و مال و پول، سرمایه و ملاک بی نیازی است و پولداران سرمایه دار و بی پولان، نیازمند شناخته می شوند. چنین نگاهی به فقر و غنا نادرست است. امام باقر(ع) در آموزه های الهی خویش، به «جابر جعفی»، اغنیا و سرمایه داران حقیقی را معرفی نموده اند. در منطق اهل بیت(ع)، اهل «تقوا و پارسایان» سرمایه دارند و بی تقوایان نیازمند و فقیر. امام باقر(ع) به جابر جعفی فرمودند: اعلم یا جابر ان اهل التقوی هم الاغنیاء، اغنا هم اتعلیل من الدنیا فمؤونتهم یسیره، ان نسیت الخیر ذکروک و ان علمت به اعانوک، اخروا شهواتهم و لذاتهم خلفهم و قدموا طاعهٔ ربهم امامهم وا نظرو الی سبیل الخیر و الی ولایهٔ احباء ا... فاحبوهم و تولوهم و اتبعوهم»(۴). ای جابر! بدان با تقوایان، سرمایه داران و بی نیازانند، اندکی از دنیا آنان را بی نیاز ساخته است؛ پس هزینه و مخارجشان کم است. اگر خیر را فراموشی کنی، به یادت می آورند و اگر به خیر عمل کنی، یاری ات می کنند، شهوات و لذات خود را پشت سر افکندند و اطاعت پروردگارشان را در پیش روی قرار دادند و به راه خیر و ولایت دوستان خدا چشم دوختند و آنان را دوست قرار داده و به ولایت گرفتند و از آنان پیروی نمودند.
در این حدیث شریف، به انسانها هشدار می دهد سرمایه واقعی تقواست و بی تقوایی فقر است. پارسایان با داشتن سرمایه واقعی که تقوا است. از دریابان زر و زور و تزویر بی نیازند. تقوا انسان را از ذلتها، وابستگی ها، زد و بندها، محافظه کاری ها، سازش کاریها، اسراف کاری ها و تشریفات باز می دارد و بی نیاز واقعی و عزت و کرامت با اهل تقواست.
پول و ثروت انبوه، بی نیازی نیست بلکه پولداران و زراندوزان برای پاسداری از ثروت خویش و افزایش آن، نیازمند دیگرانند و پولها آنان را از دوستی «احباء ا...» که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و پارسایان پیرو آنانند باز می دارد. هزینه زندگی آنان سنگین است و خدا را فراموش می کنند و بر اثر پول دوستی، از راه خیر روی گردان شده به راه شر می روند و شهوات و لذت، رهبری آنان را برعهده دارد و خدا را نافرمانی می کنند.«پولداران» و زراندوزان و پول پرستان رویاروی «پارسایان» قرار دارند و ویژگیهای سرمایه داران و اغنیای حقیقی که اهل تقوا هستند با پولداران و سرمایه داران ظاهری متضاد است. امام باقر(ع) با بیان اوصاف پارسایان و اغنیای حقیقی، غیر مستقیم این رویارویی را نشان داده اند.
دکتر محمد رضا جواهری
پی نوشتها:
۱) کلینی رازی. الکافی، ج۱، ص ۵۱ ، شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۴۲.
۲) الکافی. ج ۱، ص ۳۹۹، صفار قمی، بصائر الدرجات، ص ۱۲.
۳) الکافی، ج ۱، ص ۳۹۹، بصائر الدرجات، ص ۹.
۴) ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص ۲۸۷
منبع : روزنامه قدس