شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
عکاسی انتزاعی
موضوعاتی تخیلی در برخی آثار دیده میشود که ظرفیت هنری بالایی میآفرینند. در میان این گونه آثار، میتوان به عکسهایی اشاره کرد که توان شعری همراه دارند. شعر- عکس از موضوعات ترکیبی جذاب و تازهایست که پرداختن به آن فرصت و علاقهی زیادی میطلبد. برای این گونه عکاسی باید به اندازهی عکاسی با شعر و ادبیات هم آشنا بود. اگر هر کدام از این عناصر (شعر و عکس) ضعیف باشد از تأثیر دیگری نیز کاسته خواهد شد.
غالبا عکسبرداری با موضوع ادبی در فضاهای شعری ساده صورت میگیرد و دلیل آن ترکیب سخت و دشوار نشانههای شعریست. یا به عبارتی، برآوردن تصویری از واژههای ادبی انرژی زیادی میطلبد. دلیل آن متفاوت بودن نشان تصویری با نشان واژهایست. «درخت» توانایی تصویر شدناش چندان دشوار نیست. اشیا که به احساس درمیآیند توانایی تصویری خوبی دارند. اما، واژههایی که از ذهن تراویدهاند قابلیتهای تصویری متفاوتی میآفرینند. فرآیند تصویر ذهنی با واژهی ذهنی متفاوت است، گرچه ساختار یک سانی دارند. آشنایی با این ساختار قطعا توانایی هنرمند را خواهد افزود.
از جمله کسانی که روی شعر- عکس کار کردهاند افشین شاهرودیست. علاوه بر این، طرحهایی هم روی آثار عکاسیاش دارد که توانایی اثر را بالاتر میبرد. از بین آثار ترکیبی او به موردی اشاره میکنم که مورد سخن من است.
در این عکس او، دو مورد بر اثر افزوده شده است:
شعر و طراحی. اما این دو مورد هرگز چیزی بر مفهوم اثر نمیافزاید. اگر این دو مورد را از عکس کنار بگذاریم چه چیزی را از دست میدهیم؟ آیا مفهوم آن آسیب میبیند؟ به نظر من چیزی از دست نمیرود.
شعر او سرشار از احساسی عاطفیست. سوگواری او برای «پنجاه کبوتر کشته» احساسی عاطفی تولید میکند: فضاهای تکراری از سهراب سپهری. نشانهای مرتبط با هم در این اثر شاهرودی فضای انتزاعی در خود ندارد. عکس به قدر کافی از نشانهای متداول بهره برده است و احساس عاطفی متداول نیز بر آن افزوده شده است. در نهایت، چیزی که فضایی از ذهن و ذوق تماشاگر یا خواننده را به وجود آورد از دست رفته است. شعر میتواند نشانهای عکس را به قدرت جادویی واژه بدل کند و این نیز توان اثر را افزون کند. شاهرودی فضای محدودی از خواستهای خود را بر روی اثر میآفریند. واژههای او توضیح واضحات است.
هایکو بیان سادهی پدیدارهاست. اما فتو هایکو گاهی فریب این سادگی فضای احساسی را میخورد. روند تبدیل واژه به نشانهای بصری در فتوهایکو این مشکل را پدید میآورد. این اثر ایلاچینسکی را اگر با عنوان «راز بینظمی» نگاه کنیم ژرفای اثر بیشتر میشود. وقتی زیر این اثر نوشته شود «اسطورهی بینظمی»، ما با انبوهی از بیانهای گوناگون بشری رو به رو خواهیم بود. این گونه زیر نویسی برای عکس، در واقع توضیح آن نیست. بیانیست که بر توانایی واژه استوار است. جادوی واژه سطح دو بعدی اثر را به جهانی بیکران از دریافتهای ذهنی پیوند میدهد. میتوان پرسید، آیا این عنوان هیچ پیوندی با اثر دارد؟ نشانهای این پیوند کداماند؟ اگر این پیوند برقرار نباشد خواننده موضوع را از دست خواهد داد. صرف این که عنوان ژرفای بلندی از اندیشهی انسانی را در خود دارد بر توانایی اثر نخواهد افزود. اما خط برش سیاه و سفید اشارهی نزدیک نظم و بینظمیست. اما مصداق دقیق نظم و بینظمی میسر نیست. سطح سیاه در حکم نظم و شکسته در حکم بینظمی، صرفا از یک سادهانگاری سرچشمه میگیرد. این تضاد درونی اثر با زیر نویسی میسر میشود.
سادگی عکس در مورد اخیر، در پرتو واژههای به کار رفته فضایی پیچیده از روابط ذهنی ایجاد میکند. در نظر نخست، عکس چیز زیادی برای بیان ندارد. واژهای بر روی آن غلتیده و رفتار دو بعدی عکس را تغییر میدهد. این است که، آثار انتزاعی پیچیده نیستند، بل که بسیار سادهاند. پیچیده کردن اثر تنها با نشانهای بیشمار امکان پذیر است. و ساده کردن اثر تنها با ذهنی سرشار ممکن میشود. در مورد ترکیب واژه و عکس بیشتر سخن خواهم گفت.
خلیل غلامی
گروه نویسندگان و عکاسان
http://tabrizfoto.blogfa.com
گروه نویسندگان و عکاسان
http://tabrizfoto.blogfa.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت بنیامین نتانیاهو انتخابات عراق دانشگاه تهران مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی
سیل آتش سوزی مترو شهرداری تهران سازمان هواشناسی آموزش و پرورش هلال احمر قوه قضاییه پلیس معلم فضای مجازی زلزله
تورم خودرو مسکن قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو قیمت سکه ایران خودرو حقوق بازنشستگان بانک مرکزی
مهران غفوریان رضا عطاران ساواک تلویزیون موسیقی عمو پورنگ سریال شهاب حسینی صداوسیما مسعود اسکویی سینمای ایران دفاع مقدس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه اوکراین انگلیس
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان آتیلا حجازی باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی آیفون صاعقه موبایل گوگل ناسا عکاسی تلفن همراه مدیران خودرو
کبد چرب فشار خون چای دیابت