دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
۱۱ آذر ـ ۲ دسامبر ـ پیروزی ایرانیان در« زاد روز نور و گرمی » و تجدید حیات ایران
دوم دسامبر سال ۹۳۱ میلادی (۱۱ آذر ماه ۳۱۰ خورشیدی )مرداویز زیاری حكمران و رهبر مردم مازندران ، گرگان ، گیلان و ری كه تاریخ ازاو به نام یك ایرانی انقلابی ، یك ایراندوست بزرگ و یك عامل تجدید استقلال ایران ( رنسانسیر ) نام می برد پس از بیرون راندن عوامل و نظامیان خلیفه عباسی از كاشان ، همدان و دیگر شهرهای مركزی ایران و درهم كوبیدن آنان درنبردی در ۴۹ كیلومتری اصفهان وارد این شهر شد و آن را پایتخت همه ایران اعلام كرد.
در همین روز مرداویز در اجتماع مردم اصفهان كه برای ابراز احساسات نسبت به او گرد آمده بودند خطاب به آنان مطالب مهمی بیان داشت كه مضمون آن از این قرار است: « من و یارانم كه به خاطر گرامی میهن ، شمشیر برگرفته وجان بر كف نهاده ایم در روز تولد نور و گرمی ( روز آتش ؛ روز نهم از ماه نهم سال ایرانی ــ ۹ آذر ) كه روز خوش یمنی برای ایرانیان بوده است در نزدیكی اصفهان سپاهیان وفادار به خلیفه را بشكستیم و از ایران گریزاندیم. من از دیلمان برخاسته ام ــ از میان مردمی شكست ناپذیر. هیچكس به خاطر كارهای غیر میهنی كه تا به امروز كرده است ؛ بازخواست و مجازات نخواهد شد . ولی از امروز مجازات خیانت به میهن و همكاری با بیگانه مرگ است . من می خواهم ازاین پس جز به پارسی سخن نگویید و همه آیین ها و جشن های گذشته را كه میراث فرهنگی مان و بازمانده از نیاكان ما ن هستند به همان صورت و با رعایت اصالت هر چه تمامتر برگزار كنید ، ترس و دروغ را از خود دور سازید كه مایه همه بدبختی ها هستند . می دانید كه من یك مسلمان هستم. برگزاری آیین های ملی با اسلام مغایرت ندارد. تا این جشنها و مراسم را رعایت كنیم ایرانی باقی خواهیم ماند.« گفتار نیك ــ كردار نیك ــ پندار نیك » یك اندرز پدران مان است كه تمدن و بزرگی خود را بر پایه آن استوار داشته بودند و هرگاه كه از چارچوب آن خارج شدند آسیب دیدند . از رعایت این اندرزها كسی آسیب نخواهد دید. من همین امسال ــ ۵۸ روز دیگر ــ در همین محل جشن سده را بر پا می دارم تا یاد آور سه پندی باشد كه ذكر كردم » .
در این اجتماع ، یاران و پیروان مرداویز ازجمله برادران بویه حضور داشتند كه پس از مرگ مرداویز سراسر ایران را آزاد و بغداد را هم تصرف و خلیفه را دست نشانده خود كردند.
مردوایز كه درسال ۹۳۵ــ چهار سال پس از ورود به اصفهان ــ در همین شهر به دست نوكران غیر ایرانی اش به دلیل سختیگیری نسبت به انان در برپایی مراسم نوروز كشته شد. اصفهان در سال ۶۴۱ میلادی به دست اعراب مسلمان افتاده بود.
مرداویز جاه طلب نبود . او « ایران » را می خواست و به آن عشق می ورزید ، نه خودش را و دلیلش شریك كردن نصر سامانی ناسیونالیست ایرانی دیگردر رهبری مناطق شمال خاوری ایران بود ؛ زیرا هر دو دارای یك هدف بودند و آن آزادی و بزرگی ایران بود.
بوئیان برای جداساختن ایران و فرهنگ ملی آن ازقلمرو اعراب؛ به گسترش و ترویج شیعه پرداختند و مراسم عاشورا بر پا داشتند وحتی خلیفه سنی را مجبور ساختند كه روز عاشورا با پای برهنه در خیابانهای بغداد راه برود و در عزای حسین بن علی (ع ) سینه بزند و به همین دلیل است كه مورخان ، شیعه اثنی عشری را از ناسیونالیسم ایرانی كه در طول تاریخ بارها توان خود را نشان داده است جدا نمی دانند.
در همین روز مرداویز در اجتماع مردم اصفهان كه برای ابراز احساسات نسبت به او گرد آمده بودند خطاب به آنان مطالب مهمی بیان داشت كه مضمون آن از این قرار است: « من و یارانم كه به خاطر گرامی میهن ، شمشیر برگرفته وجان بر كف نهاده ایم در روز تولد نور و گرمی ( روز آتش ؛ روز نهم از ماه نهم سال ایرانی ــ ۹ آذر ) كه روز خوش یمنی برای ایرانیان بوده است در نزدیكی اصفهان سپاهیان وفادار به خلیفه را بشكستیم و از ایران گریزاندیم. من از دیلمان برخاسته ام ــ از میان مردمی شكست ناپذیر. هیچكس به خاطر كارهای غیر میهنی كه تا به امروز كرده است ؛ بازخواست و مجازات نخواهد شد . ولی از امروز مجازات خیانت به میهن و همكاری با بیگانه مرگ است . من می خواهم ازاین پس جز به پارسی سخن نگویید و همه آیین ها و جشن های گذشته را كه میراث فرهنگی مان و بازمانده از نیاكان ما ن هستند به همان صورت و با رعایت اصالت هر چه تمامتر برگزار كنید ، ترس و دروغ را از خود دور سازید كه مایه همه بدبختی ها هستند . می دانید كه من یك مسلمان هستم. برگزاری آیین های ملی با اسلام مغایرت ندارد. تا این جشنها و مراسم را رعایت كنیم ایرانی باقی خواهیم ماند.« گفتار نیك ــ كردار نیك ــ پندار نیك » یك اندرز پدران مان است كه تمدن و بزرگی خود را بر پایه آن استوار داشته بودند و هرگاه كه از چارچوب آن خارج شدند آسیب دیدند . از رعایت این اندرزها كسی آسیب نخواهد دید. من همین امسال ــ ۵۸ روز دیگر ــ در همین محل جشن سده را بر پا می دارم تا یاد آور سه پندی باشد كه ذكر كردم » .
در این اجتماع ، یاران و پیروان مرداویز ازجمله برادران بویه حضور داشتند كه پس از مرگ مرداویز سراسر ایران را آزاد و بغداد را هم تصرف و خلیفه را دست نشانده خود كردند.
مردوایز كه درسال ۹۳۵ــ چهار سال پس از ورود به اصفهان ــ در همین شهر به دست نوكران غیر ایرانی اش به دلیل سختیگیری نسبت به انان در برپایی مراسم نوروز كشته شد. اصفهان در سال ۶۴۱ میلادی به دست اعراب مسلمان افتاده بود.
مرداویز جاه طلب نبود . او « ایران » را می خواست و به آن عشق می ورزید ، نه خودش را و دلیلش شریك كردن نصر سامانی ناسیونالیست ایرانی دیگردر رهبری مناطق شمال خاوری ایران بود ؛ زیرا هر دو دارای یك هدف بودند و آن آزادی و بزرگی ایران بود.
بوئیان برای جداساختن ایران و فرهنگ ملی آن ازقلمرو اعراب؛ به گسترش و ترویج شیعه پرداختند و مراسم عاشورا بر پا داشتند وحتی خلیفه سنی را مجبور ساختند كه روز عاشورا با پای برهنه در خیابانهای بغداد راه برود و در عزای حسین بن علی (ع ) سینه بزند و به همین دلیل است كه مورخان ، شیعه اثنی عشری را از ناسیونالیسم ایرانی كه در طول تاریخ بارها توان خود را نشان داده است جدا نمی دانند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
آمریکا دولت مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران انتخابات افغانستان گشت ارشاد رئیس جمهور
سلامت شورای شهر تهران هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی سیل کنکور وزارت بهداشت
دلار ارز قیمت خودرو قیمت دلار مالیات خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن تورم ایران خودرو
سریال پیمان معادی تئاتر تلویزیون فیلم سینمای ایران سینما بازیگر موسیقی سریال پایتخت ازدواج
سازمان سنجش خورشید
اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه نوار غزه عراق ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس ایران فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات فناوری ناسا گوگل سامسونگ نخبگان
خواب موز بارداری دندانپزشکی آلزایمر روغن حیوانی