پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
امامان گنجینه داران علوم الهی
در سلسله مقالات «در آستان امامان» پیرامون امامشناسی بر اساس مكتب اهل بیت ( علیهم السلام) با الهام از زیارت بلند جامعه سخن میگفتیم . از ویژگیهایی كه امامان ( علیهم السلام) را در این زیارت با آن میستاییم آن است كه این انوار تابناك الهی گنجینههای علماند (خزان العلم). در این مقاله پیرامون این ویژگی بحثخواهیم كرد .
● خزان العلم
از ویژگیهای برجسته امامان در زیارتهای گوناگون و كلمات خود معصومین (ع) آن است كه آنان «خزانالعلم» اند .
«خزان» بر وزن رمان جمع خازن به معنای گنجینهدار است . معنای عمومی «علم» نیز آگاهی است، لیكن باید دانست كه این علمی كه امامان «خزینه دار» آنند چه علمی است .
مناسب است پیش از بیان تفسیر این علم، بخشی از روایاتی كه این ویژگی را برای امامان ( علیهم السلام) ذكر كرده، بیاوریم:
۱) امام باقر (ع) فرموده:
«نحن خزان علم الله و نحن تراجمهٔ وحی الله; (۱) ما خزانه دارعلم خداییم، ما مترجمان وحی الهی هستیم .»
۲) امام صادق ( علیه السلام) نیز فرموده:
«نحن شجرهٔ العلم و نحن اهل بیت النبی ( صلی الله علیه و آله و سلم) و فی دارنا مهبط جبرئیل و نحن خزان علم الله و نحن معادن وحی الله و من تبعنا نجی و من تخلف عنا هلك حقا علی الله عزوجل; (۲) ما درخت دانشیم و ما اهل بیت پیامبریم، خانه ما محل فرود جبرئیل بوده است . ما گنجینهداران علوم خداوندیم، ما معدنهای وحی خداوندیم، هر كس از ما تبعیت كند، نجات مییابد و هر كس از «امر» ما تخلف كند نابود میشود . این سنتخداوندی است» .
۳) امام سجاد ( علیه السلام) هم فرموده: «ما ینقم الناس منا فنحن والله شجرهٔ النبوهٔ و بیت الرحمهٔ و معدن العلم و مختلف الملائكهٔ; (۳) چرا مردم فضیلت ما را انكار میكنند؟ به خدا قسم، ما از درخت نبوتیم، خانه رحمت و كانون علم و محل آمد و رفت فرشتگانیم .»
این تنها نمونهای از دهها روایتی است كه به این مضمون از اهلبیت (علیهمالسلام) رسیده است . بنابراین «علم» در این روایات به طور مطلق و بدون هیچ قیدی ذكر شده است . لذا باید این جمله را با توجه به اطلاق آن تفسیر كرد .
● علم خداوند
بیتردید، ذات مقدس ربوبی، عالم علی الاطلاق جهان هستی است، او از نهان و آشكار با خبر است و علم ذات مقدسش علم حضوری است . علم حضوری عبارت است از:
حضور معلوم نزد عالم، همانند علم انسان به خودش و علم ذات مقدس ربوبی به موجودات . بنابراین گنجینه علوم جهان هستی است .
● انواع علم غیب
در روایتی از امام باقر ( علیه السلام) دو گونه علم برای ذات مقدس خداوند ذكر شده است:
«ان لله تعالی علما خاصا و علما عاما; خداوند دو نوع علم دارد: یكی علم مخصوص و علم عام .
«فاما العلم الخاص فالعلم الذی لم یطلع علیه ملائكته المقربین و انبیائه المرسلین; علم خاص او علمی است كه حتی ملائكه مقرب درگاهش و انبیاء - كه فرستاده او به سوی بندگانند - از آن بیاطلاعاند .»
«و اما علمه العام فانه علمه الذی اطلع علیه ملائكته المقربین و ابنیائه المرسلین و قد وقع الینا من رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم) ; اما علم عامش همان علمی است كه ملائكه مقرب و پیامبران مرسل از آن مطلعاند و همان علم از ناحیه پیامبر اكرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) به ما رسیده است .» (۴)
آیاتی كه بر اختصاص حصر عالم غیب به خداوند دلالت دارند بیانگر علم خاصاند; مثلا:
۱) «و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الا هو; (۵) و خزانههای غیب نزد اوست و جز او كسی نمیداند .»
۲) «قل لا یعلم من فی السموات والارض الغیب الا الله; (۶) بگو آنان كه در آسمانها و زمیناند غیب را نمیدانند، جز خدا .»
۳) «قل انما العلم عندالله . . . ; (۷) بگو همانا علم نزد خداوند است .»
۴) «فقل انما الغیب لله; (۸) پس بگو آگاهی از غیب اختصاص به خداوند دارد .»
و آیات دیگری كه در این مورداند . (۹)
علاوه بر آن كه این آیات میتواند اشاره به همان علم خاص باشد، بر حصر علم غیب - اصالهٔ و ذاتا - به خداوند دلالت دارند، مالك حقیقی اوست و او به هر كس كه بخواهد تعلیم میدهد . زمام این علم هم به دست اوست و از مالكیت و سلطنت او خارج نمیشود، بلكه هرگاه بخواهد از صاحب آن باز میستاند .
نوع دوم - كه در مقابل علم اختصاصی است - علمی است كه خداوند به برگزیدگان خود عنایت میكند:
«عالم الغیب فلایظهر علی غیبه احدا الا من ارتضی من رسول; (۱۰) خداوند به غیب آگاه است و احدی را، جز كسانی كه میپسندد از پیامبران بر غیب خود اطلاع نمیدهد .»
در آیه دیگر آمده:
«و ما كان الله لیطلعكم علی الغیب ولكن الله یجتبی من رسله من یشاء; (۱۱) همواره خداوند شما را به غیب آگاه نمیساخته ولی از پیامبران كسانی را كه بخواهد انتخاب میكند .»
براین اساس است كه پذیرش آگاهی معصومان از غیب به اذن خداوند از بدیهیترین و مستدلترین عقائد پیروان اهل بیت است .
نمونه عینی این علم غیب، آگاهیهای پیامبران و امامان ( علیهم السلام) از غیب استبه عنوان نمونه:
الف) پیشگویی حضرت نوح از این كه امتش دیگر هدایت نشده و اگر بمانند فاجر و كافر میپرورند . (۱۲)
ب) آگاهی حضرت ابراهیم از ملكوت آسمانها و زمین . (۱۳)
ج) اطلاع حضرت یعقوب از آینده یوسف . (۱۴)
د) آگاهی حضرت یوسف از آینده هم بندیهای خود در زندان . (۱۵)
ه) پیشگویی حضرت صالح كه در صورت پی كردن ناقه، بیشتر از سه روز زنده نخواهند ماند . (۱۶)
۶) آگاهی حضرت سلیمان از نطق حیوانات كه از مصادیق بارز علم غیب است .
۷) اطلاع حضرت عیسی از آنچه خوردهاند و در خانه ذخیره نمودهاند . (۱۷)
۸) خبرهای غیبی و پیشگوییهای آینده كه به زبان پیامبر اكرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) بیان شده است (۱۸) ، مانند:
۱) انسانها قادر نیستند تا همانند قرآن بیاورند . (۱۹)
۲) غلبه رومیان بر ایران باستانی . (۲۰)
۳) خداوند پیامبرش را حفظ خواهد كرد . (۲۱)
۴) اخبار از تحركات و شیطنتهای منافقان . (۲۲)
۵) قرآن تحریف نخواهد شد . (۲۳)
۶) اسلام سرانجام دین حاكم بر جهان خواهد گشت (۲۴) و موارد دیگر . (۲۵)
اینها نمونه هایی از آگاهیهای غیبیای است كه قرآن كریم نسبتبه پیامبران ذكر میكند .
البته اخبار عینی پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان بسیار فراوان است كه در این زمینه سه جلد كتاب با عنوان «الاحادیث الغیبیهٔ» (۲۶) نوشته شده است .
● تفسیر خزان العلم
با این ترتیب، تفسیر «خزان العلم» روشن شد . بنابراین، كه امامان خزینه دار علم ذات مقدس ربوبیاند . لذا خدواند كلید علم غیب (به استثنای علم اختصاصی) را به دست اهل بیت ( علیهم السلام) داده است . بنابراین نیازی نیست كه این علم را به علومی كه در كتب الهیه بر زبان انبیا جاری شده یا حتی تنها به علومی كه در شب قدر بر آنها نازل میشود . لیكن چند نكته قابل تذكر است:
۱) آگاهی انتخابی:
این آگاهی، انتخابی و اختیاری است، یعنی هرگاه اراده كنند آگاه میشوند .
امام صادق ( علیه السلام) در این باره میفرماید:
«ان الامام اذا شاء ان یعلم علم; (۲۷) امام هرگاه بخواهد بداند، میداند .»
در روایت دیگری آمده است كه عمار ساباطی گوید:
از امام صادق ( علیه السلام) پرسیدم: عن الامام یعلم الغیب; آیا امام علم غیب دارد؟
حضرت فرمود:
نه; «ولكن اذا اراد ان یعلم الشیء اعلمه الله ذلك; (۲۸) لیكن وقتی اراده كرد چیزی را بداند خداوند از آن آگاهش میسازد .»
به این ترتیب به این سؤال هم پاسخ داده میشود كه آیا امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) در «لیلهٔالمبیت» میدانست كه زنده میماند یا نه؟ یعنی نمیخواستبداند وگرنه قطعا میدانست! او جای پیامبر خوابید تا جانش را فدای پیامبر كند و تنها سؤالی كه از پیامبر گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم) پرسید این بود كه آیا شما سالم میمانید یا نه؟ كه پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) هم فرمود: آری . (۲۹)
البته پاسخهای دیگری هم برای این سؤال وجود دارد كه در جای خود ذكر شده است .
۲) علم افاضی:
وقتی پذیرفتیم كه این علم، مستقل نیست، بلكه باید از ناحیه ذات مقدسش افاضه گردد، چه بسا در موردی خداوند صلاح نداند كه این علم را به پیامبری عنایت كند; مثلا از سویی میبینیم كه حضرت یعقوب آنقدر در فراق یوسف گریه میكند كه قرآن میگوید:
«و ابیضت عیناه من الحزن; (۳۰) دو چشمان او از اندوه سفید شد .» بیتردید اگر حضرت یعقوب از سرنوشت فرزندش مطلع بود آنقدر گریه نمیكرد . از سوی دیگر میبینیم كه از فاصله چند صد كیلومتری بوی یوسف به مشامش میرسد:
«انی لاجد ریح یوسف لولا ان تفندون; (۳۱) من بوی یوسف را احساس میكنم اگر مرا به نادانی و كم عقلی نسبت ندهید .»
چه بسا خداوند برای رشد و ارتقاء معنوی حضرت یعقوب صلاح ندید كه او را از سرنوشت فرزندش مطلع سازد .
ولی در پایان ماجرا، این علم را به او عنایت كرد .
گهی بر طارم اعلا نشینم
گهی من زیر پای خود نبینم
۳) علم غیب در خدمت هدایت انسانها:
از سیره پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان ( علیهم السلام) استفاده میشود كه از امكانات خدادادی - چه علم غیب و چه ولایت تكوینیو - . . . در مسیر هدایت انسانها استفاده كردهاند، یعنی اگر در موردی میدیدند كه استفاده از این امكانات، سبب هدایتگری میشود از آن بهره میگرفتند، اما هیچگاه از آن استفاده شخصی نكردند . سختی، زندان و شهادت را به جان خریدند و از قدرتهای الهی خود استفاده نكردند تا دیگران هدایتشوند .
در حادثه جانگداز عاشورا اگر سیدالشهداء اراده میكرد به اذن خداوند آب زیر پای حضرت میجوشید! ولی او نخواست از قدرت الهیاش استفاده كند:
«بودند دیو و دد همه سیراب و میمكید
خاتم زقحط آب سلیمان كربلا!»
پیامبران و امامان نیز همانند دیگران زندگی میكردند . به فرمایش امام صادق ( علیه السلام): «یصح و یمرض» ، امام صحت مییابد و مریض میشود و «یاكل و یشرب» ، میخورد و مینوشد . . . و «و یفرح و یحزن» ، شادان و غمگین میشود و «و یضحك و یبكی» ، میخندد و گریه میكند . (۳۲) چنان كه قرآن در مورد پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده:
«قل انما انا بشر مثلكم . . . ; (۳۳) بگو من نیز بشری همانند شما هستم .»
تذكر سه نكته فوق به این خاطر است كه شناخت امامان، بسیار مهم و حساس است كه باید به شدت مراقب دو خطر بود: یكی غلو كه امامان را در حد خدایی یا پیامبری قرار ندهیم و دوم عدم شناخت و آگاهی از شخصیت واقعی امامان .
بنابراین آنها بشرند، اما نه بشر معمولی، بلكه برگزیده و منتخب حضرت حق!
«در جهانی همه شور و همه شر ها علی بشر كیف بشر (۳۴) »
امید است كه خداوند توفیق معرفتشایسته امامان ( علیهم السلام) به همه ما عنایت فرماید . آمین یا رب العالمین .
۱ . اصول كافی، ج۱ ص۱۹۲، ح۳ .
۲ . امالی صدوق، ص۲۵۲ .
۳ . اصول كافی، ج۱، ص۲۲۱، ح۱ .
۴ . التوحید، ص۱۳۸، ح۱۴ .
۵ . انعام، ۵۹ .
۶ . نمل، ۶۵ .
۷ . احقاف، ۲۳ .
۸ . یونس، ۲۰ .
۹ . در رابطه با علم غیب خداوند ونیز علم غیب پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان ر . ك معالم النبوهٔ فی القرآن الكریم (جلد سوم مفاهیم القرآن)
۱۰ . سوره ص، آیه۲۶ .
۱۱ . آل عمران، ۱۷۹ .
۱۲ . نوح، ۲۸- ۲۷ .
۱۳ . انعام، ۷۵ .
۱۴ . یوسف آیات ۶- ۴ .
۱۵ . همانص ۴۱- ۳۶ .
۱۶ . هود، آیات ۶۵- ۶۴ .
۱۷ . نمل، ۱۶، ۱۸- ۱۹ .
۱۸ . آل عمران، ۴۹ .
۱۹ . تحریم۱۳ .
۲۰ . بقره ۲۴- ۲۳; اسراء ۸۸ .
۲۱ . روم، آیات ۶- ۱ .
۲۲ . مائده، ۶۷ .
۲۳ . توبه، ۸۳ و ۴۲ و ۹۵; فتح ۱۱ و ۱۵ و . . .
۲۴ . حجر، ۹ .
۲۵ . توبه ۳۲ و ۳۳; صف ۸ و ۹ .
۲۶ . در این زمینه ر . ك مفاهیم القرآن ج۳ (معالم النبوهٔ فی القرآن الكریم) از ص۳۸۷ تا ۴۲۸ .
۲۷ . اصول كافی، ج۱، ص۲۵۸ .
۲۸ . همان .
۲۹ . ر . ك موسوعهٔ الامام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیهالسلام).
۳۰ . یوسف، ۸۴ .
۳۱ . همان، ۹۴ .
۳۲ . الخصال، ص۵۲۸ .
۳۳ . كهف، ۱۱۰ .
۳۴ . در رابطه با علوم اهل بیت ( علیه السلام) ر . ك اهل البیت فی الكتاب والسنهٔ، «القسم الرابع علم اهل البیت» از ص ۲۳۱- ۱۷۷ .
حجهٔالاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی
۲ . امالی صدوق، ص۲۵۲ .
۳ . اصول كافی، ج۱، ص۲۲۱، ح۱ .
۴ . التوحید، ص۱۳۸، ح۱۴ .
۵ . انعام، ۵۹ .
۶ . نمل، ۶۵ .
۷ . احقاف، ۲۳ .
۸ . یونس، ۲۰ .
۹ . در رابطه با علم غیب خداوند ونیز علم غیب پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان ر . ك معالم النبوهٔ فی القرآن الكریم (جلد سوم مفاهیم القرآن)
۱۰ . سوره ص، آیه۲۶ .
۱۱ . آل عمران، ۱۷۹ .
۱۲ . نوح، ۲۸- ۲۷ .
۱۳ . انعام، ۷۵ .
۱۴ . یوسف آیات ۶- ۴ .
۱۵ . همانص ۴۱- ۳۶ .
۱۶ . هود، آیات ۶۵- ۶۴ .
۱۷ . نمل، ۱۶، ۱۸- ۱۹ .
۱۸ . آل عمران، ۴۹ .
۱۹ . تحریم۱۳ .
۲۰ . بقره ۲۴- ۲۳; اسراء ۸۸ .
۲۱ . روم، آیات ۶- ۱ .
۲۲ . مائده، ۶۷ .
۲۳ . توبه، ۸۳ و ۴۲ و ۹۵; فتح ۱۱ و ۱۵ و . . .
۲۴ . حجر، ۹ .
۲۵ . توبه ۳۲ و ۳۳; صف ۸ و ۹ .
۲۶ . در این زمینه ر . ك مفاهیم القرآن ج۳ (معالم النبوهٔ فی القرآن الكریم) از ص۳۸۷ تا ۴۲۸ .
۲۷ . اصول كافی، ج۱، ص۲۵۸ .
۲۸ . همان .
۲۹ . ر . ك موسوعهٔ الامام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیهالسلام).
۳۰ . یوسف، ۸۴ .
۳۱ . همان، ۹۴ .
۳۲ . الخصال، ص۵۲۸ .
۳۳ . كهف، ۱۱۰ .
۳۴ . در رابطه با علوم اهل بیت ( علیه السلام) ر . ك اهل البیت فی الكتاب والسنهٔ، «القسم الرابع علم اهل البیت» از ص ۲۳۱- ۱۷۷ .
حجهٔالاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی
منبع : ماهنامه پاسدار اسلام
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه هلال احمر تهران پلیس روز معلم سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه نوار غزه چین انگلیس ترکیه اوکراین نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه