پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

سلاطین مامبو - THE MAMBO KINGS


سلاطین مامبو - THE MAMBO KINGS
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : برادران وارنر
کارگردان : آرن گلیمچر
فیلمنامه‌نویس : سینتیا سایدر، بر مبنای رمانی نوشتهٔ اسکار هی خوئلوس
فیلمبردار : میکائیل بالهاوس
آهنگساز(موسیقی متن) : رابرت کرافت و کارلوس فرانستی
هنرپیشگان : آرماند آسانته، آنتونیو باندارس، کتی موریارتی، ماروشکا دتمرس، پابلو کالوگرو، تالیسا سوتو، لاسارو پرس، اسکات کوئن، پیتر مک نامارا، دسی آرناز جونیر، تیتو پوئنته، سلیا کروس
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۴ دقیقه


ـ هاوانا، سال ۱۹۵۲ ̎نستور کاستیلو̎ (باندراس). نوازندهٔ ترومپت و برادرش، ̎سزار̎ (آسانته)، خوانندهٔ مامبو، در کلوب‌های شبانه کار می‌کنند. صاحب یک کلوب که خیال دارد با ̎ماریا ریورا ̎ (سوتو)، محبوبهٔ ̎نستور̎ ازدواج کند. آنان را اخراج می‌کند. ̎ماریا ̎ که نگران شده ̎سزار̎ و ̎نستور̎ را ترغیب می‌کند که از کشور خارج شوند و به نیویورک بروند. آنان به خانهٔ پسرعمویشان، ̎پابلو̎ (پرس) نقل مکان می‌کنند و دیری نمی‌گذرد که با اجرای برنامه‌هائی فی‌البداهه، مورد استقبال قرار می‌گیرند. دو برادر خیلی زود گروهی به نام ̎سلاطین مامبو̎ تشکیل می‌دهند و ̎دزی آرناز̎ ( آرناز جونیر) یک ستارهٔ معروف تلویزیونی ـ که کوبائی الاصل است ـ از آنان دعوت می‌کند تا در برنامهٔ ̎من لوسی را دوست دارم̎ ظاهر شوند. کنسرت‌های گروه رفته رفته تیتر اول روزنامه‌ها می‌شود ولی یک شب موقع بازگشت به خانه، ̎نستور̎ در تصادف اتوموبیل کشته می‌شود. اما ̎سزار̎ بر پیمانی که با برادرش بسته وفادار می‌ماند و کلوب شبانه‌ای می‌خرد و در همان شب افتتاحیه، ترانه‌ای را می‌خواند که ̎نستور̎ به یاد ̎ماریا ̎ سروده بوده است.
ـ سلاطین مامبو بر مبنای رمان دوم ـ و برندهٔ جایزهٔ بولیتسر هی خوئلوس ـ نخستین فیلم دلال هنری سابق، گلیمچر، است که تهیه کنندهٔ فیلم‌هائی مثل گوریل‌ها در مه (مایکل آپتد، ۱۹۸۸) نیز بوده است. ̎گالری پیس̎ او مدت‌ها از مهم‌ترین گالری‌های نیویورک بود و در این فیلم می‌توان اعتماد به نفس او را در چارچوبی از نوع دیگر مشاهده کرد. آسانته و باندراس (در نخستین نقش انگلیسی زبان خود) در گروه سلاطین مامبو به خوبی جا افتاده‌اند، امثال پوئنته و کروس نقش جوانی‌های خودشان را بازی می‌کنند و آرناز جونیر، نقش پدرش را ایفا می‌کند. اینجا به خوبی مقطع فرهنگی مشخص مد نظر هی خوئلوس به چنگ آمده است. موسیقی نقش برجستهٔ خود را در سراسر فیلم حفظ می‌کند و گلیمچر در برگردان سینمائی این دست مایهٔ پرشور قابلیت خود را نشان می‌دهد. ترانهٔ جدید و شنیدنی ̎ماریای زیبای روح من̎ اختصاصاً برای فیلم نوشته شده است (کار گلیمچر و رابرت کرافت)