یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
دوران جامعه شناسی هنر
جامعه شناسی دانشی است که طی چند سال گذشته تلاش هایی در باب شناساندن ابعاد مختلف آن در زبان فارسی صورت گرفته است و عبدالحسین نیک گهر و نشر آگه را نیز باید از پشگامان این توجه دانست.
مترجم در مقدمه ای می نویسد؛ «جامعه شناسی هنر دانشی میان رشته ای است که با تاریخ فرهنگی، زیبایی شناسی، تاریخ هنر، انسان شناسی، روان شناسی اجتماعی، جامعه شناسی انتقادی، جامعه شناسی پیمایشی، ... مرزهای مشترک و نامشخص دارد. این کتاب، نخستین درسنامه جامعه شناسی هنر به زبان فارسی است که درونمایه آن را نه «هنر و جامعه»، نه «هنر در جامعه»، بلکه «هنر به مثابه جامعه» تشکیل می دهد.
کتاب پس از مرور رویکردهای متفاوت به موضوع هنر، ازجمله رویکرد زیبایی شناختی، تاریخی و انتقادی و بیان دستاوردهای هریک از آنها و نقد عالمانه مدل های تحلیلی گذشته، که برخلاف متعارف «شفافیت شان با بهره وری واقعی شان نسبت معکوس دارد»، رویکردهای امروزی را که کمتربار ایدئولوژیکی دارند و نیز کمتر معروف حضور متخصصان هستند، معرفی می کند.
نویسنده، با بررسی نظام مند مطالعات چهل سال اخیر درباره جامعه شناسی هنر در اروپا و آمریکا، بدون آنکه هر آینه مرعوب نام های بزرگ، چون میشل فوکو یا پیر بوردیو گردد که سهم شان در پیشبرد جامعه شناسی هنر مشکور است، با نقدی عفیفانه کاستی های جامعه شناسی سلطه فرهنگی (بوردیو) را مطرح می کند و در پایان چالش های کنونی جامعه شناسی را در رویارویی با مسئله هنر، به عنوان ناب ترین عرصه کنش اجتماعی (میان تولیدکننده، میانجی و مصرف کننده هنر) به زبانی دقیق و روشن تر توضیح داده و چشم اندازهای تحقیقات ممکن در جامعه شناسی هنر را نشان می دهد.
ناتالی هینیک، جامعه شناس «مرکز ملی تحقیقات علمی» (CNRS) فرانسه بیش از ده ها اثر معتبر در زمینه جامعه شناسی هنر دارد، ازجمله شکوه وان گوگ، از نقاشی به هنرمند، جامعه شناسی نوربرت الیاس، سیمای زن در ادبیات داستانی غرب و...».
نویسنده در این باب می نویسد؛ «یافته های تحقیقی که چند سال پیش در ایتالیا صورت گرفته است، نشان می دهد که فقط ۵ درصد از تولید جامعه شناختی به موضوع جامعه شناسی هنر اختصاص دارد.
چنین گزاره ای دو نکته را تداعی می کند که بی واسطه ما را در متن مشکلی که جامعه شناسی هنر با آن روبه رو است، قرار می دهد؛ از طرفی، معیارهای تعیین حدود جامعه شناختی هنر مبهم اند، به نحوی که نمی توان به آسانی بر سر آنچه که از جامعه شناسی هنر است یا نیست به توافق رسید؛ از طرف دیگر، اهمیتش را به هیچ عنوان نمی توان با وزن کمی اش سنجید، زیرا جامعه شناسی هنر برای جامعه شناسی عمومی مسائلی را مطرح می کند که حدود آنها هنوز برایش مشخص نشده اند.
اگر تعیین حدود جامعه شناسی هنر دشوار است، برای آن است که این رشته هم با رشته های که به طور سنتی به موضوع هنر می پردازند (تاریخ هنر، نقد هنر، زیبایی شناسی) ارتباط تنگاتنگی دارد و هم با رشته هایی که با جامعه شناسی در ارتباطند.
ناتالی هینیک
ترجمه؛ عبدالحسین نیک گهر
ناشر؛ آگه
چاپ اول؛ ۱۳۸۴
۲۲۰۰ نسخه
۱۶۵ صفحه
ترجمه؛ عبدالحسین نیک گهر
ناشر؛ آگه
چاپ اول؛ ۱۳۸۴
۲۲۰۰ نسخه
۱۶۵ صفحه
منبع : روزنامه کارگزاران
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران جنگ رئیسی افغانستان گشت ارشاد
تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس دستگیری وزارت بهداشت سیل قتل سلامت کنکور سازمان هواشناسی تصادف
قیمت دلار مالیات خودرو قیمت خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو
زنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد خزاعی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران فیلم سریال پایتخت سینما موسیقی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه آمریکا روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی سپاهان جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس رئال مادرید
فناوری همراه اول تبلیغات گوگل اپل سامسونگ ناسا آیفون بنیاد ملی نخبگان ربات
خواب بارداری دندانپزشکی میوه مالاریا