جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
کاهش کیفیت خدمات بانکی
اگر برای وظایف و مسوولیتهای بانکها حدود و قلمرویی متصور باشد، بدون تردید ایفای خدمات بانکی از جمله آن وظایف خواهد بود. به این معنی که شبکه بانکی برخی خدمات از قبیل دریافت و پرداخت پول از مراجعان را به عهده میگیرد و به ازای آن به دلایلی یا حقالزحمهای را مطالبه نمیکند یا مبالغی را به عنوان کارمزد دریافت میکند؛ ولی در هر صورت مردم این اطمینان را دارند که نیازهای آنان به خدمات این چنینی، سروسامان مییابد.
متاسفانه آنچه در این ارتباط در نوع شبکه بانکی ما در بخش دولتی میگذرد، بیانگر آن است که هر چند ممکن است بهازای ارائه پارهای خدمات بانکی، بظاهر از مراجعان کارمزدی دریافت نشود، اما با توجه به کندی روند امور و معطلی بسیار زیاد ارباب رجوع برای انجام یک کار ساده بانکی، میتوان استدلال کرد که بابت هزینه فرصتی که مراجعهکننده متقبل میشود و همچنین بابت تحمل ناراحتی ناشی از مشاهده نوعی بیمسوولیتی در قبال مردم که از ناحیه عمده شعب بانکی بر آنان وارد میشود، در واقع مراجعه برای دریافت خدمات بانکی به یکی از پرهزینهترین خدمات برای مردم مبدل شده است.
به عبارت دیگر، فرد برای دریافت پول خودش از طریق چک یا دفترچه پسانداز و یا پرداخت قبوض آب، برق، تلفن و... و یا ارسال وجه به مکانی دیگر و حتی برای تحویل و سپردن پول به شبکه بانکی، باید بین یک تا ۳ ربع زمان صرف کند که هزینه فرصت آن با توجه به موقعیت شغلی او قابل محاسبه است، یعنی اگر کارشناسی که برای هر ساعت کار مبلغ مثلا ۱۰ هزار تومان دریافتی دارد به بانک مراجعه کند، باید ۵۰۰۰ تومان هم هزینه فرصت محاسبه کند.
ناراحتی ناشی از گذر وقت و زمان و خرابی در عمده موارد دستگاه خودپرداز و قطع برق در این ماهها نیز هزینه اجتماعیای است که علاوه بر هزینههای ملموس باید پرداخت کند و همه اینها در حالی است که رقبایی همچون بانکهای خصوصی در عرصه هستند و فعالند.
آنچه مایه تعجب است آن که پرداختن مناسب به خدمات بانکی آن هم از سوی شبکهای که قدمت طولانی دارد، یکی از انتظارات مقدماتی و البته از مطالبات حتمی مردمی است که با پولهایشان به شبکه بانکی کشور امکان حیات دادهاند و سزاوار نیست کشوری با این قدمت در تجربه بانکداری این گونه از عهده انجام بدون دردسر سادهترین خدمات برنیاید، در حالی که تصور بر آن است که همپای فنون و روشهای بانکداری دنیا باید حرکت کند.
وقتی بانک برای مردم خدماتی را ارائه میکند، بسیار منطقی است که هزینه انجام آن خدمات را مطالبه و وصول کند. بدیهی است برای مردم نیز کاملا عقلایی است که هزینه فرصت دریافت خدمات بانکی آنان کم و کمتر شود و در مقابل کارمزد خدمات دریافتی را بپردازند.
اگر این مقوله صحیح باشد، میتوان شعب را گسترش داد، نیروی انسانی جدید و کارآمد به کار گرفت و اشتغالزایی کرد و مانع از ناکارآمدی غیرقابلتوجیه فعلی در ارائه خدمات بانکی و افت شدید آن شد و از استمرار توهین ناخواسته به مراجعان به بانکها از طریق کیفیت پایین ارائه خدمات به آنان جلوگیری کرد.
حقیقت این است که با توجه به توان بالایی که در موارد بسیاری از کارگزاران دولت مشاهده میشود، افت تاسفبار ارائه خدمات بانکی را گاهی به حساب این میگذارم که نکند عدهای این روش را انتخاب کردهاند تا روند خصوصیسازی بانکها را از طریق ایجاد ناراحتی در مردم و سوق دادن آنان به شبکه بانکی خصوصی تسریع کنند.
دکتر حسن سبحانی
منبع : روزنامه جامجم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه روسیه جنگ مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی دولت سیزدهم روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
ایران هواشناسی تهران بارش باران آتش سوزی قوه قضاییه پلیس شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت خودرو سهام عدالت بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار قیمت سکه خودرو دلار حقوق بازنشستگان سایپا بانک مرکزی ایران خودرو
سریال کتاب نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی فضای مجازی تلویزیون سینمای ایران سینما دفاع مقدس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه حماس نوار غزه چین ترکیه اوکراین انگلیس نتانیاهو ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
خواب فشار خون دیابت کبد چرب کاهش وزن بیمه