دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

خانه عروسک - A Doll's House


خانه عروسک - A Doll's House
سال تولید : ۱۹۷۳
کشور تولیدکننده : انگلستان و فرانسه
محصول : جوزف لوزی
کارگردان : لوزی
فیلمنامه‌نویس : دیوید مرسر، برمبنای نمایش‌نامه‌ای نوشته هنریک ایبسن.
فیلمبردار : گری فیشر.
آهنگساز(موسیقی متن) : میشل لوگران
هنرپیشگان : جین فاندا، دیوید وارنر، تروِر هوارد، دلفین سیریگ، ادوارد فاکس، آنا وینگ، پی‌یر اودری و الن هولم.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۶ دقیقه.


«نورا» (فاندا) پس از خداحافظی با دوست دوران کودکی‌اش، «کریستین» (سیریگ) دهکده را به قصد ازدواج با وکیل جوان، «توروالد هلمر» (وارنر) و زندگی در شهری بزرگ‌تر ترک می‌کند. در همین زمان «کریستین» نیز نامزدی‌اش با «نیلز کراگستاد» (فاکس) را به خاطر ازدواج با مردی پول‌دارتر به هم می‌زند. یک سال بعد، پدر «نورا» می‌میرد، درست زمانی که «توروالد» به شدت بیمار است و دوست خانوادگی‌شان، «دکتر رَنک» (هوارد) برای سلامت او، یک سال اقامت در ایتالیا را تجویز می‌کند. «نورا» پول سفر را از «کراگستاد» قرض می‌گیرد و امضای پدرش را پای سندهای مالی تضمینی جعل می‌کند. هفت سال بعد، «توروالد» مدیر یک بانک محلی شده است که در آن «کراگستاد» (اکنون بیوه‌ای با دو فرزند که موقعیت کاری‌اش به خاطر رسوائی‌های مالی در طی این چند سال خراب شده است) به‌عنوان کارمند جزء مشغول کار است. او از «توروالد» تقاضای ترفیع می‌کند اما برخورد توهین‌آمیزش باعث اخراجش می‌شود. ادر این بین «کریستین» که حالا بیوه‌ای بی‌فرزند است، در جست‌وجوی کار وارد شهر می‌شود. «نورا»، «توروالد» را ترغیب می‌کند تا شغل «کراگستاد» را به او بدهد. «کراگستاد»، «نورا» را به صحبت با «توروالد» و آشکار کردن قضیه جعل امضا و از هم پاشیدن خانواده‌اش تهدید می‌کند. «نورا» ماجرا را با «کریستین» در میان می‌گذارد؛ او توصیه می‌کند که «نورا» واقعیت را به «توروالد» بگوید. «نورا» برای کمک نزد «دکتر رَنک» می‌رود اما وقتی او علاقه‌اش را به «نورا» ابراز می‌کند، منصرف می‌شود. در اینجا «نورا» متوجه می‌شود که «کراگستاد» نامه‌ای به «توروالد» نوشته و تمام واقعیت را گفته است. «نورا» در کمال ناامیدی از «کریستین» می‌خواهد که پادرمیانی کند و با «کراگستاد» حرف بزند. آن دو یکدیگر را می‌بینند و متوجه می‌شوند که هنوز به هم علاقه دارند. «کراگستاد» قبول می‌کند که از این کارش دست به «توروالد» بگوید. «نورا» امتناع می‌کند و تصمیم به خودکشی می‌گیرد. وقتی «توروالد» نامه را باز می‌کند، به شدت به «نورا» حمله می‌کند و او را به‌عنوان همسر و مادری ناشایست مورد سرزنش قرار می‌دهد و می‌گوید که می‌توانند به‌طور ظاهری ازدواج‌شان را حفظ کنند. نامه دوم «کرانگستاد» با تمامی سندهای مالی می‌رسد و «توروالد» مشعوف از این ماجرا به «نورا» می‌گوید که او را بخشیده است. اما «نورا» در اینجا متوجه می‌شود که شأن انسانی‌اش در این سال‌های خدمت به مردی که دوستش نداشته، پایمال شده است. او تصمیم می‌گیرد خودش زندگی را کشف کند، پس «توروالد» را ترک می‌کند.
* نسخه سینمائی لوزی از نمایش‌نامه پرآوازه ایبسن، با انتخاب فاندا به‌عنوان بازیگر نقش «نورا» به‌دلیل سیاسی شدن او در این دوران، در یک سطح به اثری سیاسی بدل شده است و قرابت میان «نورا»ی زیبا و منفعل که شوهرش را ترک می‌کند تا زنی مستقل شود با فاندائی که روژه وادیم را ترک می‌کند که از یک عروسک به یک زن مبارز سیاسی تبدیل شود، کتمان‌ناپذیر است. از سطحی دیگر، فیلم در روند آثار دیگر لوزی که بنیان خانواده را زیر سؤال می‌برد و زنان را اسیر سنن نشان می‌دهد قرار می‌گیرد. با وجود آنکه قدرت لوزی در کارگردانی در فیلم قابل تشخیص است اما خانه عروسک از نظر کار بیشتر به یک تآتر تلویزیونی شبیه است تا فیلم سینمائی. در همین سال نسخه دیگری از این داستان با همین نام به کارگردانی پاتریک گارلند و همکاری آنتونی هاپکینز، کلربلوم و دنهولم الیوت ساخته می‌شود.


همچنین مشاهده کنید