شنبه, ۲۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 18 May, 2024
مجله ویستا
آزادی و تاریخ 'تاملاتی در دیالکتیک هگل'
تاریخ نشر : ۸۴۰۸۱۵
تیراژ : ۵۵۰۰
تعداد صفحه : ۳۲۸
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۶۲۹-۸۵-۷
رده دیویی : ۱۹۳.۶۱۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : آبادان
نویسنده : صادقی - علی
بر طبق گفتهی مترجم که 'اندیشمندان غربی را باید در چارچوب خودشان بشناسیم'، این کتاب به بررسی اندیشههای هگل با مروری بر فرهنگ غرب - که ریشه در دو جریان تاریخی متفاوت دارد. رکن اول فرهنگ غرب، تمدن بزرگ یونان است که آثار علمی و فلسفی فراوانی از خود بر جای گذاشته است و نماد آن، سقراط بود و رکن دوم فرهنگ غرب، دین مسیحیت است که نماد آن حضرت عیسی (ع) است - اختصاص دارد. بر این اساس نخست، اندیشههای غربی از عصر رنسانس تا رومانتی سیسم که شامل دورهی رنسانس، عصر روشنگری و ضد روشنگری، اندیشههای کانت، و نهضت رمانتیک مطرح گردیده و سپس نوشتارهای اولیهی هگل در دههی 1790 و نوشتههای سالهای آغازین قرن نوزدهم، قبل از نگارش کتاب 'پدیدارشناسی روان' بررسی میشود. از موضوعات دیگر کتاب، مباحثی در زمینهی پدیدارشناسی و فلسفهی تاریخ و منطق و دیالکتیک است. در کتاب آمده است: 'مفهوم دیالکتیک هگل که آوازهای ویژه دارد، بر پایهی تضاد میان 'تز' و 'آنتی تز' یا 'نهاد' و 'برابر نهاد' استوار است. به این ترتیب که هر تزی در برابر خود با یک آنتی تز یا ضد روبهروست. تز و آنتی تز در میان یکدیگر درگیر تضاد و کشمکش میشوند، که از میان این تضاد و کشمکش، پدیدهای تازه به نام 'سنتز' یا 'همنهاد' شکل میگیرد. سنتز نه تز و نه آنتی تز و نه این همانی آن دو است، بلکه در نتیجهی کنش و واکنش تز و آنتی تز به پدیدهای تازه رخ مینماید. نزد هگل، مفهوم تحول تاریخ با توجه به مفهوم دیالکتیک و پیدایش سنتز معنا مییابد و اگر در طول زمان تنها تز و آنتی تز به کشمکش و مقابله با یکدیگر بپردازد و از میان این دو سنتزی پدید نیاید، در واقع آن زمان فاقد تاریخ است و تحول تاریخ معنایی ندارد. به باور هگل دربارهی اقوام شرقی، این مساله تا اندازهای مصداق دارد و این جوامع فاقد سنتز بوده و از مرحلهای به بعد دیگر دارای تاریخ نیستند... مفهوم دیالکتیک هگلی تا اندزهی زیادی وامدار مفهوم دیالکتیک نزد افلاطون است. در دستگاه فلسفی افلاطون دیالکتیکهٔ راه و شیوهای برای دستیابی به حقیقت است. افلاطون در تمثیل معروف خط که در کتاب جمهور مطرح شده، دیالکتیک را بالاترین نوع دانش و آگاهی دانسته است، چرا که نزد افلاطون، دیالکتیک تنها راه شناخت حقایق جهان مثل است و ازدیدگاه وی دیگر گونههای دانش نمیتوانند به چنین شناختی دست یابند.'
تیراژ : ۵۵۰۰
تعداد صفحه : ۳۲۸
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۶۲۹-۸۵-۷
رده دیویی : ۱۹۳.۶۱۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : آبادان
نویسنده : صادقی - علی
بر طبق گفتهی مترجم که 'اندیشمندان غربی را باید در چارچوب خودشان بشناسیم'، این کتاب به بررسی اندیشههای هگل با مروری بر فرهنگ غرب - که ریشه در دو جریان تاریخی متفاوت دارد. رکن اول فرهنگ غرب، تمدن بزرگ یونان است که آثار علمی و فلسفی فراوانی از خود بر جای گذاشته است و نماد آن، سقراط بود و رکن دوم فرهنگ غرب، دین مسیحیت است که نماد آن حضرت عیسی (ع) است - اختصاص دارد. بر این اساس نخست، اندیشههای غربی از عصر رنسانس تا رومانتی سیسم که شامل دورهی رنسانس، عصر روشنگری و ضد روشنگری، اندیشههای کانت، و نهضت رمانتیک مطرح گردیده و سپس نوشتارهای اولیهی هگل در دههی 1790 و نوشتههای سالهای آغازین قرن نوزدهم، قبل از نگارش کتاب 'پدیدارشناسی روان' بررسی میشود. از موضوعات دیگر کتاب، مباحثی در زمینهی پدیدارشناسی و فلسفهی تاریخ و منطق و دیالکتیک است. در کتاب آمده است: 'مفهوم دیالکتیک هگل که آوازهای ویژه دارد، بر پایهی تضاد میان 'تز' و 'آنتی تز' یا 'نهاد' و 'برابر نهاد' استوار است. به این ترتیب که هر تزی در برابر خود با یک آنتی تز یا ضد روبهروست. تز و آنتی تز در میان یکدیگر درگیر تضاد و کشمکش میشوند، که از میان این تضاد و کشمکش، پدیدهای تازه به نام 'سنتز' یا 'همنهاد' شکل میگیرد. سنتز نه تز و نه آنتی تز و نه این همانی آن دو است، بلکه در نتیجهی کنش و واکنش تز و آنتی تز به پدیدهای تازه رخ مینماید. نزد هگل، مفهوم تحول تاریخ با توجه به مفهوم دیالکتیک و پیدایش سنتز معنا مییابد و اگر در طول زمان تنها تز و آنتی تز به کشمکش و مقابله با یکدیگر بپردازد و از میان این دو سنتزی پدید نیاید، در واقع آن زمان فاقد تاریخ است و تحول تاریخ معنایی ندارد. به باور هگل دربارهی اقوام شرقی، این مساله تا اندازهای مصداق دارد و این جوامع فاقد سنتز بوده و از مرحلهای به بعد دیگر دارای تاریخ نیستند... مفهوم دیالکتیک هگلی تا اندزهی زیادی وامدار مفهوم دیالکتیک نزد افلاطون است. در دستگاه فلسفی افلاطون دیالکتیکهٔ راه و شیوهای برای دستیابی به حقیقت است. افلاطون در تمثیل معروف خط که در کتاب جمهور مطرح شده، دیالکتیک را بالاترین نوع دانش و آگاهی دانسته است، چرا که نزد افلاطون، دیالکتیک تنها راه شناخت حقایق جهان مثل است و ازدیدگاه وی دیگر گونههای دانش نمیتوانند به چنین شناختی دست یابند.'
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی دولت خانواده مجلس دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور لبنان رئیسی سیدابراهیم رئیسی تعطیلی شنبه ها مجلس دوازدهم
مشهد سیل ایران هواشناسی سیل مشهد تهران بارش باران آموزش و پرورش خراسان رضوی پلیس سازمان هواشناسی باران
قیمت دلار خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان دلار قیمت خودرو قیمت طلا مالیات بازار خودرو مسکن بانک مرکزی قیمت سکه
لیلا حاتمی زری خوشکام علی حاتمی نمایشگاه کتاب سینمای ایران کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینما تلویزیون سریال دفاع مقدس زهرا خوشکام
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه روسیه آمریکا حماس چین اوکراین یمن ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور بازی لیگ برتر بارسلونا اشکان دژاگه فدراسیون فوتبال سپاهان مس رفسنجان تکواندو
هوش مصنوعی اینترنت فناوری آیفون هواپیما تلفن همراه گوگل اپل دانش بنیان سامسونگ موبایل ایلان ماسک
زنان سلامت رژیم غذایی کاهش وزن قلب سرطان مسواک پوست بارداری سلامت روان