جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ترکیبات و خواص غذایی- دارویی فندق


بی‌شك شما هم فندق رابه صورت تازه با لباس قشنگش و یا خشك همراه با تخمه و پسته دیده و تناول كرده‌اید! آیا می‌دانید فندق چیست؟ و چه خواصی دارد؟
فندق نقش اصلی را در آجیل چهار مغز دارد با همه كوچكی سرشار از موادغذایی است.
مواد درونی آن عبارتند از: پروتئین، چربی، كلسیم، فسفر، آهن، موادقندی، سدیم، پتاسیم، ویتامین، نیاسین و ویتامین‌های A، D. به طور كلی هر صد گرم مغز فندق، ۶۳۴ كالری انرژی غذایی دارد.
▪ خواص فندق:
لابد با توجه به مواد درونی فندق تا حدودی به خواص آن آگاهی یافته‌اید. از آنجا كه در آن مقدار زیادی فسفر وجودد ارد، برای رشد مغز بسیار مفید است و قوه تفكر و تمركز را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است كودكان را به خوردن آن تشویق كنید. با وجود این كه فندق دارای مقداری مواد قندی است، اما برای بیماران مبتلا به مرض قند هیچ ضرری ندارد. طبع آن گرم و خشك است و سبب تقویت روده‌ها می‌شود و سموم بدن را دفع می‌كند. ضمناً برای كاهش فشارخون هم مفید است و افرادی كه به افزایش فشارخون مبتلا هستند بهتر است فندق را میل كنند تا از خواص آن بهره مند شوند.
روی مغز فندق غشاء بسیار نازكی وجود دارد كه ضداسهال است، در ضمن این غشاء نازك بسیار دیرهضم است. برای جلوگیری از مضرات فندق بهتر است آن را با شكر، عسل و یا انجیر میل كنید. اگر از ریزش مو رنج می‌برید از آرد فندق و روغن زیتون خمیر مناسبی تهیه و روی پوست سر، ماساژ دهید. فندق را در حد معقول مورد استفاده قرار دهید و از خواص زیاد آن بهره بگیرید.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید