شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

مقابله با درد مفاصل


مقابله با درد مفاصل
آرتریت یا التهاب و درد مفاصل بخش طبیعی فرآیند پیری است که با بالا رفتن سن بروز می کند. درباره این بیماری سایت پزشکی «ام دی» چند توصیه کارشناسانه را پیشنهاد داده است که با عمل به آنها می توانید از موهبت سلامتی بهره مند شده و در سن بالاتر نیز از زندگی لذت ببرید. به گفته پزشکان بعد از ۵۵ سالگی میزان بروز درد مفاصل در زنان بیشتر از مردان است. «درد»، شایع ترین ، نشانه آرتریت است که در همه مبتلایان دیده می شود. قرار نیست تمام زندگیتان را با درد سر کنید بنابراین هنوز هم دیر نشده، توصیه های در پی آمده را تا می توانید به کار بگیرید:
۱) پیش از هر کاری، اگر اضافه وزن دارید حتما وزنتان را کم کنید اگر چه بسیار دشوار به نظر می رسد!
۲) با نظر پزشک و یا متخصص تغذیه رژیم غذایی داشته باشید. مصرف آنتی اکسیدان و کلسیم، استخوان هایتان را تقویت می کند. ویتامین های پ و ب هم در حفاظت از استخوان ها موثرند.
۳) فعال بمانید و ورزش کنید. ورزش بهترین درمان آرتریت و توصیه پزشکان، پیاده روی، شنا و ورزش های آیروبیک آبی است .
ورزش به کاهش وزن کمک می کند، از درد می کاهد، قلب را تقویت می کند و جریان خونتان نیز بالا می رود.
۴) خودتان را سرگرم کنید. نگذارید درد مفاصل تمام زندگیتان را غصب کند، از منزل بیرون بروید و برای اوقاتتان برنامه ریزی کنید.
۵) اگر آرتریت کمی دارید به هنگام نشستن حمایت مناسبی برای پشت و کمر فراهم کنید برای مثال هنگام مطالعه دراز نکشید و روی صندلی بنشینید.
۶) از گرما و سرما توامان استفاده کنید: بالشتک های گرم، کیسه آب گرم، دوش گرم و ماساژ با پارافین ولرم سبب افزایش جریان خون شده و درد و سفتی عضلات را کم می کند.
بالشتک های سردهم برعکس التهاب ناحیه متورم را کم می کند. بسیاری از مبتلایان کیف های کوچک یخ را در دست نگه می دارند و یا روی زانو می گذارند.
۷) خوب بخوابید. خواب کافی و مناسب در شب به کاهش درد مفاصل کمک می کند بهتر است پیش از خوابیدن برای آرامش عضلات و کاهش دردتان دوش آب گرم بگیرید.
۸) زیر نظر پزشک معالج تان به درمان های جایگزین مانند طب سوزنی فکر کنید.
۹) چنانچه در پاهایتان احساس ثبات نمی کنید و احتمال افتادن شما وجود دارد از وسایل کمی مانند عصا، واکر و یا انواع دیگر وسایل کمکی استفاده کنید.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید