جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۳شهریور ۱۳۸۶ ــ ۱۴سپتامبر ــ برخی دیگر از رویدادهای ۱۴ سپتامبر


● ۹۰۸: اعراب مسلمان تصرف سرزمین سومالی در آفریقا را تکمیل کردند. سومالی به معنای سرزمین شیر است.
● ۱۵۲۱: در این روز اعلام شد که دولت پرتغال با یافتن راههای دریایی و تصرف سرزمین دوردست و دست یافتن بر طلای گینه و صدور شکر و ادویه و سایر کالای شرق به اروپا ثروتمندترین کشور این قاره شده است.
● ۱۷۵۲: انگلستان تقویم پاپ گریگوری را پذیرفت و دوم سپتامبر را به چهاردهم این ماه تبدیل کرد.
● ۱۸۱۲: نیروهای ناپلئون بناپارت وارد مسکو شدند که از سوی ساکنان آن و ارتش روسیه آتش زده شده بود. با وجود این ناپلئون تا ماه بعد در مسکو ماند. مسکو دو روز پیش از ورود ناپلئون آتش زده شده بود تا نظامیان وی دچار مشکلات آذوقه و علیق شوند.
● ۱۹۰۱: در پی ترور «ویلیام مک کینلی» رئیس جمهور وقت آمریکا، معاون او تئودور روزولت برجایش نشست که روزنامه ها او را «هارون الروزولت ( مشابه هارون الرشید)» لقب داده بودند و سیاست خارجی او بود که امپریالیسم آمریکا را خلق کرد
● ۱۹۱۷: برجستگان روسیه با هدف پیشگیری از یک انقلاب بزرگ توده ها (بلشویکی)، نظام حکومتی آن کشور را «جمهوری» کردند، ولی این عمل مانع از وقوع انقلاب نشد.
● ۲۰۳: سوئدی در یک رفراندم، یورو را به عنوان پول ملی خود رد کردند و با این عمل، احترام به تاریخ خود و وفاداری به گذشته را ثابت کردند.
● ۲۰۰۵: در ایران بهای سکه طلا (بهار آزادی طرح جدید) به رغم افزایش درآمد ایران از نفت در چند روز اخیر به افزایش گذارده و میزان افزایش، باوجود این که نه ایام عید در پیش است و نه مراسم دیگر، چشمگیر است، با وجود این هیچیک از روزنامه های تهران در این زمینه تفسیر و خبر مشروح با ذکر دلیل ننوشته بود،چرا؟.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید