جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۳مرداد ۱۳۸۶ ــ۴ اوت ــ اعلامیه دکتر امینی و بازگشت او به صحنه سیاست


دكتر علی امینی از رجال سیاسی قرن ۲۰ ایران كه هفتم مرداد ۱۳۵۷ اعلامیه بلند بالا و مردم پسندی صادر كرده بود از ۱۳ مرداد به صحنه سیاست باز گشت و نطق و مصاحبه و دید و بازدیدهای عمومی را پس از ۱۶ سال سكوت از سر گرفت .
دكتر امینی كه روزگاری معاون قوام السلطنه و اوایل دهه ۱۳۴۰ نخست وزیر و قبلا هم وزیر بود در اعلامیه خود كه قسمتهایی از آن در روزنامه اطلاعات مورخ هفتم مرداد چاپ شده است ، چنین آورده است:
..... ازدیاد درآمد كشور (از صدور نفت) در ده سال گذشته گرچه باعث رفاه نسبی شد ، ولی متعاقب آن فساد را هم گسترش داد و فساد برای ادامه حیات خود ؛ به فشار و تمركز قدرت نیاز داشته است.
وی اضافه كرده است : در این ده سال بر ثروت ثروتمندان افزوده شد و یك دسته ثروتمند نوخاسته هم به وجود آمد و به همین نسبت كه بر پول ثروتمندان افزوده شد ، تنگدستان (اكثریت مردم) فقیر تر شدند و بر خواستها و مطالبات آنان افزوده شد و ناله هایشان در آستانه فریاد شدن قرار گرفت. طبقه متوسطی هم كه در این ده سال وعده تولد آن داده شده بود به وجود نیامد و به جای آن بر شمار دلالان با خصلت های خاص این گروه افزوده شد و وطن به صورت بهشت واسطه ها درآمد. در چنین اوضاعی ناراضیان كه امكان بیان دردهای خود را نداشتند واكنش خویش را به صورت بی تفاوت شدن ، باری به هرجهت . عدم مشاركت و ... نشان می دادند كه این رفتار طبقه اكثریت به زیان عمومی كشور تمام شد .
دكتر امینی اعلامیه خود را چنینادامه داده بود: ..... اینك (مرداد ۱۳۵۷) كه به دلایلی فضای سیاسی تا حدی باز شده ــ گرچه كنترل دریچه اطمینان همچنان در دست همان مقامات است ؛ طبقه محروم كه سالها نفس در سینه حبس كرده بود به میدان آمده و به جای درددل می كند ــ غرشی كه همه دیوارها و سدها را به لرزه درآورده است.
امیر زاده قاجار در اعلامیه اش سپس به مشكلات جاری كشور اشاره كرده بود و این مشكلات را ؛ تورم پول ، افزایش شدید شكاف تولید و مصرف ، مهاجرت كشاورزان به شهرها ، افزایش قیمت ها مخصوصا در بخش مستغلات و... ذكر كرده بود.
آنگاه ، وی به ارائه راه حل پرداخته بود كه در صدر آنها شناخت رجال كارشناس ، شایسته و دلسوز و سپردن امور به دست آنان و مشاركت طبقه ای كه در ده سال گذشته چیزی به دست نیاورده در امور وطن بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید