جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مشهد و ۶۰۰هزار گردشگر


مشهد و ۶۰۰هزار گردشگر
امام غریب مدت‌هاست كه مسافران بسیاری دارد. مدت‌هاست كه شیعیان امام علی(ع) به دیدارش می‌روند و دوباره بیعت می‌كنند و این دوباره آمدن‌ها و دوباره زیارت كردن‌ها جدا از همه مسائل معنوی و عاطفی‌اش، فرصت تازه‌ای برای گردشگری ایران است.
مشهد مقدس آرام‌آرام می‌رود تا مقصد گردشگری ۲۵۰ میلیون شیعه سراسر جهان شود كه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از سر صبر و حوصله تعداد آنها را شماره و حساب كرده اگر سالی چند تا از آنها وارد ایران شوند چه میزان ارزآوری اتفاق می‌افتد، اما با وجود اینكه به طور میانگین ۶۰۰ هزار زائر خارجی برای زیارت به مشهد مقدس می‌روند، هنوز هیچ سیاست مدونی برای ساماندهی و هدف‌بخشی به این تعداد زائر وجود ندارد. زوار می‌آیند می‌روند و هیچ برنامه‌ای برای منفعت دوطرفه تنظیم نمی‌شود. حداقل می‌توان از دولت عربستان یاد گرفت كه با آگاهی از فرهنگ سوغات خریدن میان ایرانیان، خوب توانسته برآورده شدن این فرهنگ را حتی با استفاده از اجناس درجه ۳ چینی تامین كند. همه ساله تعدادی از مسلمان كشورهای عربی، پاكستان و افغانستان و حتی مسلمانان آسیای میانه به مشهد می‌آیند اما تنها مقصد آنها حرم امام رضا(ع) بوده و سراغ دیگر اماكن دیدنی این شهر نمی‌روند.
ناگفته نماند برخی از زائران خارجی مشهد منفعتی كه نمی رسانند هیچ، ضرر هم می زنند. مثل خیلی از زائران عراقی كه گوشه خیابان را محل اطراق می كنند و دستشان جز به ضرورت در جیب نمی رود و اگر بتوانند برای همیشه در حاشیه مشهد سكنی می گزینند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید