جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مراقبت از سالمندان دیابتی


مراقبت از سالمندان دیابتی
هر فرد سالمند باید نوشته‌ای حاوی اطلاعات مربوط به بیماری فعلی، قبلی و اعمال جراحی انجام شده، داروهایی كه مصرف می‌كند یا نسبت به آنها حساسیت دارد را همیشه همراه داشته و به تمام پزشكانی كه به‌ویژه در هنگام فوریت‌های پزشكی مراجعه می‌كند (افراد مسن معمولاً به پزشكان متعددی مراجعه می‌كنند) ارائه دهد.
توجه داشته باشید كه لازم است فرد دیابتی بیماری خود را به تمام كسانی كه نزد آنها می‌رود، یادآوری كند. عوارض ناشی از دیابت از جمله فوریت‌های مربوط به بالا یا پایین بودن قند خون نزد سالمندان دیابتی مشكل‌تر است. از این رو باید مراقبت خاص از آنها به عمل آید تا از بروز این عوارض جلوگیری شود. توجه كنید كه سكته‌های قلبی در مبتلایان به دیابت ممكن است با درد زیادی همراه نباشد و حتی گاهی بدون علامت باشد، از این رو سالمندان نباید بدون نظر پزشكان متخصص قلب و عروق، ورزش‌ها و فعالیت‌های بدنی سنگین انجام دهند. اگر از فرد سالمند دیابتی زمین‌گیر شده‌ای مراقبت می‌كنید، پوست او را به ویژه در نواحی تحت فشار از آسیب‌دیدن حفظ كنید.
تمیز نگه‌داشتن تمام قسمت‌های بدن بسیار اهمیت دارد زیرا میكروب می‌تواند از راه ترك‌های كوچك پوست به داخل راه یافته و عفونت جدی ایجاد كند. افراد سالمند ممكن است به هنگام شست‌وشو به كمك احتیاج داشته باشند. امكان دارد پوست پس از شست‌وشو خیلی خشك شود كه می‌توان پس از استحمام و شست‌وشو با یك كرم ملایم و روغن مخصوص آن را چرب كرد.
یبوست می‌تواند یكی از نشانه‌های افزایش قند خون باشد زیرا افزایش ادرار موجب كم‌آب شدن بدن و جذب اضافی مایعات از روده‌ها می‌شود. با نوشیدن مایعات فراوان و كنترل قند خون می‌توان مشكل یبوست را حل كرد. عفونت‌های مجاری ادراری در زنان مسن و مبتلایان به دیابت شایع است. ممكن است بوی ناخوشایند تند ادرار توجه شما را به این عفونت‌ها جلب كند. در این موارد حتماً بیمار را برای دریافت داروی لازم نزد پزشك ببرید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید