جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ضربه کرنر


ضربه کرنر
● انجام ضربه کرنر بر دو نوع است:
۱) کرنر مستقیم
۲) کرنر دو ضرب
زمانی یک ضربه کرنر بسیار خطر ناک می شود که جهت باد موافق تیم حمله کننده باشد و دروازه بان نسبت به خروج از دروازه برای دفع هوائی توپ مردد باشد . وقتی کرنر می زنید توپ را به سمت دروازه بان شلیک نکنید . شما باید توپ را دور از دسترس او و به سمت بازیکنان خودی بفرستید.
در یک مسابقه تعداد ضربات کرنر اکثرا نشانه ی برتری و تسلط یک تیم بر تیم دیگر است.
● روش استفاده از ضربه کرنر:
بازیکنان سر زن باید آماده ی دریافت توپ کرنر باشند . دیگر بازیکنان نقش جانشین برای آنها دارند . ضربه کرنر مبارزه ای هوائی میان مدافعین و مهاجمین است . در ضربه کرنر مسلما برتری با مدافعین است ، زیرا درمسیر توپ بهتر جا گیری می کنند. انجام ضربه کرنر در بازی عبارت است از : دور کردن هر چه بیشتر توپ از حریف و رساندن آن به یار خودی.
● روش مقابله با ضربه کرنر :
یک مدافع باید در کنار تیر دروازه جا بگیرد تا از ورود توپ از سمت کنار به درون دروازه جلوگیری کند . بعد از شلیک توپ ، و زمانی که دروازه بان از دروازه اش خارج می شود ، مدافعین باید مراقب هر حادثه ای بوده و او را پوشش بدهند.
دفع توپ همواره به طرفین انجام می گیرد . دروازه بان در گرفتن توپ باید با قدرت و مصمم عمل کند . کمترین درنگ از سوی دروازه بان یا مدافعین ، یا رسیدن توپ به پای حریف می تواند موجب گل شود .
در هر کدام از این موارد هوشیار باشید ، جا گیری و یار گیری شما (یا آزاد بودن حریف ) کرنر را کما بیش خطر ناک می کند . هرگز معطل نمانید تا توپ به سمت شما بیاید.
● انواع ضربات کرنر:
▪ نوع اول:مهاجم چپ ضربه را به طور مستقیم می زند ، او توپ را به نقطه ای که از قبل مشخص شده است می فرستد . یکی از بازیکنان به سمت توپ رفته و به دروازه شلیک مستقیم انجام می دهد ، یا توپ را به سمت یار دیگری منحرف می کند .
▪ نوع دوم: مهاجم راست توپ را برای بازیکن سرزن می فرستد.
▪ نوع سوم: مهاجم چپ توپ را میان نقطه پنالتی و دور ترین زاویه ی دروازه می فرستد.
● تذکرات:
انجام ضربه ی کرنر انواع مختلفی دارد که بسیاری از تیم ها در جلسات خود آنها را تمرین می کنند .
تاکتیک انجام ضربات کرنر بر اساس تیر اول یا تیر دوم دروازه است .
شلیک کننده یا توپ را به تیر دوم می فرستد با این آگاهی که یکی از یارانش در آن جا منتظر است ، یا یار خود را که در تیر اول جا گرفته است هدف گرفته تا این یکی ، ضربه ی کرنر را به یار دیگر برساند.
هنگام ضربه کرنر مدافعین برای انجام دفاع می توانند به صورت دفاع فردی یا دفاع منطقه ای عمل کنند . امتیاز دفاع منطقه ای این است که به ما امکان پیش دستی بر حریف را می دهد . دفاع فردی نیز به شرطی موثر است که مدافعین برای مقابله با موقعیت مهاجمین حریف ، از لحاظ تعداد به اندازه ی کافی بازیکن سرزن داشته باشند .
منبع : شبکه رشد


همچنین مشاهده کنید