سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

استان بوشهر


استان بوشهر
براساس آخرین تقسیمات سیاسی كشور استان بوشهر مشتمل بر ۸ شهرستان ۱۷ بخش، ۱۳ شهر، ۳۶ دهستان و ۷۰۶ آبادی دارای سكنه است. شهرستانهای استان بوشهر عبارتند از بوشهر، تنگستان، دشستانم، دشتی، دیر دیلم كنگان و گناوه.
● دیدنیهای استان
این جزیره یا به قول جلال آل احمد در یتیم خلیج فارس در نزدیكی بندر بوشهر واقع گردیده و دارای قدمت طولانی است. از آثار توریستی این جزیره می توان از كلیسای مربوط به دوران ساسانیان و صومعه مربوط به همین دوران كه دارای شصت حجره می باشد یاد كرد.
▪ عمارت ملك
این عمارت ملك مجموعه ساختمانی متعلق به یك قرن پیش با زیربنای ۴ هزار متر مربع است. از جمله دیگر آثار باستانی استان بوشهر می توان از خانه رئیسعلی دلواری كاخ كوروش در برازجان دژبرازجان بندرسی نیز- نیز آب انبار قوام قبر ژنرال انگلیسی گور دختر كوشك اردشیر گورستان ژنرالها (قبرستان امپریالیسم) كلیسای مقدس سیراف ریشهر و بافت قدیم بوشهر نام برد.
▪ سواحل استان بوشهر
سواحل استان بوشهر از لحاظ ساختاری به دو نوع متمایز و جالب ماسه ای و صخرهه ای تقسیم می شود. بخش سواحل صخره ای به دیل ساختما آهكی و انجام عمل فرسایش های آبی چشم اندازهای بسیار زیبا و دیدنی ایجاد كرده است. از آب های نزدیك سواحل می توان برای شنا قایقرانی كرجی رانی و اسكی روی آب استفاده كرد.
▪ قبر ژنرال انگلیسی
قبر ژنرال انگلیسی در خیابان امام خمینی بوشهر قرار گرفته است. این قبر به شكل ابلیسك در داخل فضای گلخانه شهرداری ساخته شده است. منشاأ این تیپ قبرها مصری است. قاعده ابلیسك كه در وسط باغچه قرار گرفته مربع است كه وسط چهار ضلع آن از میانه به طرف داخل فرورفتگی دارد.
▪ كوشك اردشیر
این بنا بسیار به كاخ اردشیر در فیروز آباد است. و از سنگ های ه چندان هموار كه با ساروج به یكدیگر چسبیده اند ساخته شده است. زیر بنای كوشك به صورت صلیب است و بنا دارای اتاق های گهواره ای شكل است.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
همچنین صنایع دستی این استان را توربافی قالی بافی، گبه بافی، گلیم بافی، نمد بافی، عبا بافی، كوزه گری یا سفالگری، حصیر بافی،گیوه دوزی، كلاه حصیری، زنبیل، سبد بافی تونیزه بافی، دولچه مشك و صنعت كشتی سازی (قایق سازی) تشكیل می دهند. معروفترین سوغات استان بوشهر شامل خرما مسقطی، ماهی و میگو است.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید