جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۱ آبان ـ ۱۲ نوامبر ـ فرهنگ مدنی


۱۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ كتاب «سیویك كالچر ــ فرهنگ مدنی» تالیف پروفسور گابریل آلموند و سیدنی وربا كه محتوای آن در جهان به صورت یك فرضیه سیاسی شناخته شده و اصول و تعاریف آن رسمیت یافته است انتشار یافت كه در باره تكامل دمكراسی و رفتار سیاسی بشر است. در این تالیف مهم، نفوذ افكار ارسطو به خوبی دیده می شود.
طبق این فرضیه، دمكراسی واقعی بدون درك كامل آن از سوی مردم و مشاركت وسیع و دلسوزانه در آن به وجود نخواهد آمد. بنابراین، مردمی كه از فرهنگ مدنی بر خوردار نباشند «دمكراسی واقعی» نخواهند داشت. باید مردم به دمكراسی وفادار و اصحاب دمكراسی اعتماد مردم را به كارایی چنین نظامی جلب كنند، و تا این دو اصل تحقق نیابد؛ مردم داوطلبانه آماده دفاع از دمكراسی خود نخواهند بود.
طبق این فرضیه ؛ فرصت طلبان سوءاستفاده گر، چاپلوسان و آزمندان سه دشمن اصلی رسیدن مردم به یك «فرهنگ مدنی» هستند.
این دو استاد مردم را سه دسته كرده اند : یك دسته كسانی هستند كه از دمكراسی و امور حكومت بی اطلاعند و در نتیجه مشاركت واقعی و صادقانه در آن ندارند؛ دسته دیگر اطلاع دارند ولی به دلیل بدبینی و یا بی اعتمادی، در امور سیاسی جامعه خود غیر فعال هستند و دسته سوم كه هم آگاهند و هم فعال.
وقتی كه دسته اول به حد اقل خود برسد و دسته دوم نیز فعال شود، جامعه دارای«فرهنگ مدنی» خواهد شد كه البته رسیدن به این هدف آسان نیست و بدون داشتن آموزش وپرورش خوب (مدرسه و رسانه) نیل به آن امكان پذیر نخواهد بود.
طبق این فرضیه، مراجعه به صندوقهای رای گیری در روز انتخابات ـ بعضا به اصرارـ برای رسیدن به فرهنگ مدنی كافی نیست و جامعه ای از فرهنگ مدنی برخوردار خواهد بود كه در آن، آستین بالا زدن و ازمنافع عمومی دفاع كردن عادت و یك امر طبیعی مردم شود مثلا نخریدن از فروشگاهی كه گرانفروشی می كند و معرفی آن، شكایت از كارمند خاطی دولت ، مخالفت با انتخاب مجدد نماینده ای كه خوب كار نكرده و....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید