شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


راهنمای خرید عید


راهنمای خرید عید
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تعطیلات عید نوروز بازار خرید هم داغ می‏شود؛ کیف، کفش، لباس و همین‏طور میوه و آجیل و شیرینی از اقلامی هستند که در روزهای پایانی سال، بازارشان گرم می‏شود...
خیلی‏ها معتقدند بهتر است خرید عید را زودتر و با تمرکز و دقت بیشتری انجام داد و این کار را تا روزهای پایانی سال که خیابان ها شلوغ و پرتردد می‌شوند و وقت کافی وجود ندارد، به تعویق نینداخت. پرونده این هفته به موضوع «خرید» اختصاص دارد و خواندنش را به همه افرادی که قصد خرید دارند، توصیه می‏کنیم.
● ۸ قدم به سوی خرید
۱) اول از همه باید تلاش کنید تا خرید‌تان به روزهای پایانی سال موکول نشود (البته برای خرید میوه و شیرینی چاره دیگری ندارید) اما می‌توانید سایر خرید‌ها را از چند هفته قبل به تدریج انجام دهید.
۲) در صورت امکان، ساعات اولیه روز را به خرید اختصاص دهید؛ چون هم خیابان‌ها و مراکز خرید خلوت‌ترند، هم فروشندگان صبر و حوصله بیشتری دارند. در نتیجه می‌توانید اجناس مورد نیازتان را راحت‌تر تهیه کنید و مهم‌تر از همه اینکه گیر افتادن در گره‌های کور ترافیکی، اعصاب‌تان را خرد نمی‌کند.
۳) برای خرید شب عید مراکز خرید مناسب و معتبر را در نظر بگیرید و به فروشگاه‌های بی‌نام و نشان و غیرمعتبر اطمینان نکنید.
۴) اگر فرصت و بودجه شما برای خرید محدود است، با برنامه‌ریزی به خرید بروید. لیستی از احتیاجات‌تان را تهیه کنید و بعد بر اساس اولویت‌ها راهی بازار شوید.
۵) حساب جیب‌تان را داشته باشید و عاقلانه خرید کنید.
۶) هنگام خرید دقت کنید تا اجناس کم‌دوام را به خانه نبرید.
۷) چشم و هم چشمی‌ را کنار بگذارید و فقط آنچه را که واقعا نیاز دارید، بخرید.
۸) با عجله به خرید نروید و همیشه برای خرید‌هایتان زمان بندی داشته باشید. اول کالاهایی را بخرید که انتخاب آنها به زمان بیشتری نیاز دارد و بعد برای اجناس جزیی‌تر وقت بگذارید.
● خرید هدیه
شروع سال نو بهانه‌ای است تا به کسانی که دوستشان دارید هدیه بدهید و البته این کار گاهی آسان و گاهی بسیار دشوار است. یکی از هدایای رایج عطر و اودکلن است. در خرید عطر و اودکلن هیچ‌گاه به زیبایی شیشه توجه نکنید و بیشتر بوی آن را در نظر بگیرید. هنگام خرید عطر، بینی شما به سرعت اشباع می‌شود؛ بنابراین بعد از امتحان چند رایحه کمی‌قهوه بو کنید یا چند لحظه به شامه‌تان استراحت دهید تا بتوانید رایحه عطر را درست تشخیص دهید.
خرید کتاب یا اشتراک مجلات هم هدیه نوروزی مناسبی است. اگر هم دلتان می‌خواهد هدیه شما نقدی باشد، بد نیست بدانید که در برخی از بانک‌ها، کارت‌های اعتباری هدیه موجود است که هدیه نقدی خوبی به‌شمار می‌رود. به هر حال مهم‌ترین نکته این است که سعی کنید هدیه را با توجه به علایق اشخاص بخرید و جنبه کاربردی بودن آن را هم مدنظر قرار دهید.
● خرید؛ در طول تاریخ
آن قدیم‌ها، کالاها و مایحتاج را به وسیله پول خریداری نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردند. آن‌وقت‌ها مردم قسمتی از دارایی خود را برای به دست آوردن یک کالا یا یک خدمت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرداختند که به آن معامله پایاپای گفته می‏شد. از ۹ هزار تا ۶ هزار سال قبل از میلاد مسیح، مردم به این طریق مایحتاج خود را تهیه می‏کرده‏اند. در این میان احشام یا گاو و گوسفند و دیگر چهارپایان به عنوان یک کالای با ارزش و شاخص معاملات پایاپای شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده است. بعد از آن محصولات کشاورزی بیشترین تبادل را داشته‌اند. به طور مثال یک کیلوگرم موز در برابر یک کیلوگرم سیب مبادله می‏شده است.
▪ خرید و فروش به وسیله صدف: ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد، چینی‌ها اولین کسانی بودند که به وسیله صدف کالاهای یکدیگر را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خریدند. آنها صدف را تقریبا به شکل پول‏های امروزی صرف خرید آنچه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواستند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردند.
▪ فلز جایگزین صدف: ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد در انتهای عصر سنگ، چینی‌ها با شناختن فلز، آن را جایگزین صدف در خرید و فروش کردند. آنها فلزات را به شکل دوایر نامنظمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که وسط آنها را سوراخ می‏کردند در آورده و سپس در معاملات استفاده می‏کردند.
▪ نقره رونمایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود: ۵۰۰ سال قبل از میلاد، با فلز نقره اولین سکه‌ها ضرب شد و این فلز تا به امروز همچنان پرارزش و کارآمد است. لیدیایی‏ها (ترک‌های امروزی) اولین بار سکه‌های نقره را رواج دادند و پس از آن به وسیله یونانی‏ها، ایرانی‏ها، مقدونی‏ها و رومی‏ها استفاده از سکه‌های نقره‌ای توسعه یافت و خرید و فروش به وسیله سکه‏های برنز، نقره و طلا دارای نظام مشخصی شد.
چینی‌ها با چرم آمدند: ۱۱۸ سال قبل از میلاد، چینی‏ها دوباره با یک ابتکار تازه به میدان آمدند. این بار آنها چیز تازه‏ای را به دنیا نشان دادند: «چرم». چینی‏ها اولین بار چرم را به جای سکه به کار بردند. در حقیقت آنها تمام معاملات خود را با چرم‏هایی از پوست روشن آهو انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دادند.
▪ اسکناس‏های کاغذی: از قرن نهم تا پانزدهم میلادی اولین بار کاغذ همانند اسکناس در بین چینی‌ها به کار رفت اما این کار پس از مدتی به افزایش تورم و زیاد شدن اسکناس‌های کاغذی در چین منجر شد؛ به طوری که امپراتور چین در سال ۱۴۵۵ میلادی دستور جمع‌آوری تمام اسکناس‌های کاغذی را داد.
▪ طلا، استاندارد جهانی: در سال ۱۸۱۶ میلادی، انگلستان طلا را برای اولین بار به وسیله سنجش عیار آن ارزش‌گذاری نمود. آنها با این کار و همچنین مشخص کردن واحد وزن (اونس) برای مقدار مشخصی از طلا، جریان خاصی از ارزش پول و سرمایه را شکل دادند که به جلوگیری از تورم ناشی از چاپ اسکناس و توزیع زیاد پول در جامعه منجر شد. ایالات متحده آمریکا نیز در سال ۱۹۰۰ میلادی میزان طلای موجود در کشورش را استانداردی برای مبادلات پولی قرار داد.
● راهنمای خرید کفش
خرید یک جفت کفش شاید کار ساده و آسانی به نظر برسد. لابد با خودتان می‌گویید به فروشگاه می‌روید و از میان انواع کفش در رنگ و طرح و مدل‌های گوناگون هر کدام که بیشتر خوشتان آمد و به دلتان نشست، انتخاب می‌کنید و می‌خرید. اما موضوع به همین آسانی هم نیست. برای خرید یک جفت کفش مناسب باید به نکات دیگری هم توجه کرد. کفش‌ها بیش از سایر لباس‌ها و پوشش‌ها در راحتی، شادابی و سلامت شما موثرند. بنابراین ارزش دارد که کمی ‌بیشتر وقت صرف کنید و این کار را جدی بگیرید.
● ۱۰ بندکفش
۱) اندازه پاهایتان را بدانید: پیش از خرید کفش با دقت به پاهایتان نگاه کنید. به فرم و شکل پا، پهنای پنجه، قوس کف پا و برآمدگی پاهایتان دقت کنید. هنگام خرید، کفشی را انتخاب کنید که مناسب شکل و فرم پاهایتان باشد و بیشترین هماهنگی و تطابق را با پایتان داشته باشد.
۲) برای پای بزرگ‌تر کفش بخرید: در بعضی افراد اندازه هر دو پا کاملا یک اندازه نیست و ممکن است یکی از پاها بزرگ‌تر از دیگری باشد. برای پای بزرگ‌تر کفش بخرید و اگر لازم بود برای پای کوچک‌تر از کفی استفاده کنید.
۳) صبح خرید نروید: بعد از ظهر و ساعات پایانی روز بهترین زمان برای خرید کفش است. اندازه پاها در طول روز تغییر می‌کند. اندازه پاها در پایان روز و بعد از چند ساعت راه رفتن و ایستادن، اندازه بزرگ‌تری نسبت به ساعات اولیه روز دارد.
۴) کفش تنگ نخرید: کفشی بخرید که از همان ابتدا اندازه پایتان باشد و در آن احساس راحتی کنید. به این امید که کفش بعدها جا باز می‌کند، کفش تنگ نخرید.
۵) اول کفش را بپوشید، بعد بخرید: ممکن است اندازه پاها تغییر کند. هر بار خودتان به خرید بروید. کفش را در مغازه بپوشید و امتحان کنید و تنها به دلیل اینکه کفشی اندازه کفش قبلی‌تان است، آن را نخرید.
۶) هنگام خرید حتما جوراب بپوشید: اگر هنگام خرید کفش جوراب نپوشید، ممکن است با پوشیدن جوراب کفش برایتان تنگ باشد. بعد از انتخاب کفش مناسب، هر دو لنگه کفش را بپوشید و چند قدم راه بروید.
۷) به پنجه کفش دقت کنید: پنجه کفش نباید باریک و تیز باشد. انگشت‌ها باید راحت بوده و روی هم قرار نگیرند. دقت کنید انگشت شست به‌اندازه کافی جا داشته باشد و راحت بتواند حرکت کند. کفش نباید آن‌قدر گشاد باشد که پاشنه پا هنگام راه رفتن از کفش بیرون بیاید.
۸) کفشی با رویه مناسب بخرید: جنس رویه کفش باید نرم و قابل انعطاف باشد. کفش‌های چرمی ‌مناسب‌ترین جنس رویه هستند. کفش‌هایی با رویه پلاستیکی موجب تعریق و بوی بد پا می‌شوند.
۹) به کف کفش هم توجه داشته باشید: قسمت بیرونی و خارجی کفی کفش که با سطح زمین تماس دارد باید از جنس محکم و بادوام بوده و سطح آن هم صاف و لیز نباشد. قسمت داخلی کفی باید نرم باشد تا پا در آن احساس راحتی کند.
۱۰) کفش‌های پاشنه بلند و بدون پاشنه نخرید: کفش‌های پاشنه کوتاه آسیب کمتری به پاها می‌رسانند اما کفش‌های بدون پاشنه با کفی تخت هم مناسب نیستند. بهتر است پاشنه کفش کمتر از سه و بیشتر از پنج سانتی‌متر نباشد. بررسی‏ها نشان داده است در مقایسه با کفش‌های پاشنه کوتاه، کفشی با پاشنه‌ای حدود ۵/۲ سانتی‌متر ۲۲ درصد، کفشی با پاشنه پنج سانتی‌متر ۵۷ درصد و کفشی که پاشنه هشت سانتی‌متری دارد، ۷۶ درصد به دیسک‌های بین مهره‌ای و زانو بیشتر فشار وارد می‌کند. به علاوه، کفش‌های پاشنه بلند عضلات پشت ساق پاها را فشرده و منقبض می‌کند و عملیات خون‌رسانی در این عضلات را مختل می‌کند.
● راهنمای خرید آجیل
آجیل یکی از خوراکی‏های پرطرفداری است که همیشه در لیست خرید عید جای دارد. آجیل، کلسترول خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کم می‌کند. همچنین منبع پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. در عین حال آجیل‌ها پرکالری هستند و هر گرم آنها ? کالری انرژی غذایی تولید می‌کند. از نظر ارزش تغذیه‌ای، یک نعلبکی آجیل دارای تقریبا ??? کالری انرژی است. در تهیه انواع آجیل‌ از مقادیر زیادی نمک استفاده می‌شود و بنابراین مصرف بی‌رویه آن، ممکن است عوارضی را به خصوص برای بیماران قلبی‌عروقی، افراد مبتلا به فشار خون و بیماران کلیوی به همراه داشته باشد. هنگام خرید آجیل این نکات را به خاطر داشته باشید:
۱) تا حد امکان آجیل عید خود را از فروشگاه‌های معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌کنند، بخرید. از خرید گذری یا خرید از دستفروشان خودداری کنید.
۲) هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید. آجیل تازه نباید هیچ‌گونه بوی بدی داشته باشد. بوی ماندگی، بوی تند و یا بوی ترشیدگی نشانه ناسالم بودن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آجیل است.
۳) رنگ آجیل را با دست‌تان کنترل کنید. اگر دست‌تان رنگی شد احتمال دارد آجیل‌ها را با رنگ‌های غیرمجاز یا خوراکی رنگ کرده باشند و باید از خرید آن خودداری کنید.
۴) از خرید پسته‌هایی که زیادی خندان هستند، خودداری کنید؛ زیرا فروشندگان آنها را در ظرف‌های آب جوش می‌ریزند و سپس ناگهان در آب سرد قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند تا در اثر شوک حرارتی سر بازکنند و خندان شوند البته این شوک حرارتی، کیفیت پسته را نیز پایین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد.
۵) از مضرات نمک هم که اطلاع دارید. پس بهتر است تا حد امکان آجیل‌های شور را انتخاب نکنید.
۶) در خرید مغز گردو باید خیلی دقت کنید که کهنه نباشد. روغن فراوان موجود در مغز گردو، در اثر کهنگی، تغییر حالت داده و طعم نامطبوع پیدا می‌کند.
۷) نکته بسیار مهم دیگر این است ‌که آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند. واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه‌های بهداشتی، ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، ملزم به‌اندازه‌گیری آفلاتوکسین روی محصولاتشان هستند اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار که به صورت باز و فله‌ای عرضه می‌شود، این اندازه‌گیری‌ها صورت نمی‌گیرد و محصولات تولیدی قابل ردیابی نیستند.
۸) اگر آجیل‌ نوروزی‌تان زیاد آمد و ‌خواستید آن را برای استفاده‌‌های بعدی کنار بگذارید، سعی کنید آجیل را با پوست درون ظرف‌های دربسته و در محلی خشک و خنک قرار بدهید.
● راهنمای خرید شیرینی عید
یکی از اقلام همیشگی خرید نوروز شیرینی است. شیرینی عید به طور معمول باید دارای دو ویژگی اصلی باشد: یکی اینکه ماندگاری طولانی‌ داشته باشد چون لازم است دو تا سه هفته سالم و تازه باقی بماند (به همین دلیل است که مردم برای خرید شیرینی عیدشان بیشتر سراغ شیرینی‌های خشک می‌روند و تولید شیرینی خشک در قنادی‌ها به ۷۵ درصد کل تولیدات شیرینی‌شان می‌رسد) و دومین ویژگی شیرینی مناسب برای عید، ارزانی و سبکی آن است؛ چون تعداد زیادی مهمان در عید نوروز به یک خانه رفت و آمد می‌کنند و صرفه با شیرینی‌های سبک و کوچک است که با خرید یک کیلوگرم از آنها بتوان از تعداد بیشتری مهمان پذیرایی کرد.
● پیشنهادهایی برای خرید شیرینی عید
برای خرید شیرینی عید اول تصمیم بگیرید چه نوع شیرینی را دوست دارید و به ذایقه مهمانانتان هم خوش می‌آید. از طرف دیگر، باید بدانید که چه شیرینی‌هایی در بازار موجود است و مهم‌تر از همه بودجه‌ای که برای خرید شیرینی عید در نظر گرفته‌اید، چه قدر است. به طور کلی می‌توانید شیرینی‌های عیدتان را از یکی از گروه‌های زیر و یا مخلوطی از‌ آنها انتخاب کنید:
۱) شیرینی‌های سنتی: باقلوا، قطاب، پشمک، لوزپسته، لوزبادام، لوزنارگیل، کیک یزدی، نان برنجی، نان نارگیلی، حاجی بادام، سوهان آردی، سوهان عسلی، سوهان خانی، نان نخودچی، پا درازی، کلمپه، باسلوق، زبان، پاپیونی، نان خرمایی کرمانشاهی و کلوچه خرمایی
۲) شیرینی‌های فانتزی: گل محمدی (دانمارکی)، ناپلئونی، تارت‌ها، پای‌سیب و مافین‌شکلاتی
۳) شکلات‌ها و آبنبات‌ها: شکلات‌های فله‌ای و یا تخته‌ای، استاندارد و قابل اطمینان نیستند. اگر می‌خواهید شکلات و آبنبات را برای عید بخرید، به سراغ انواع بسته‌بندی شده بروید که علامت استاندارد و پروانه ساخت داشته باشند. مارک‌های معتبر و شناخته شده شکلات و آبنبات بهترین انتخاب‌ها هستند. به عقیده کارشناسان تغذیه شکلات‏های مغزدار به دلیل حجم کمتر شکلات و وجود مغزها و دانه‏های روغنی انتخاب مناسب‏تری هستند.
▪ نگهداری شیرینی‌
گاهی وقتی برای عیددیدنی می‌روید، شیرینی‌های خشک یا تر روی میز پذیرایی ساعت‌ها به حال خود رها می‌شوند و گرد و غبار و یا حتی حشرات روی آنها می‌نشیند و شیرینی‌ها را آلوده می‌کند. برای رفع این مشکل، ورقه‌های شفاف پلاستیکی در بازار است که می‌توانید چند متر بخرید و روی شیرینی‌ها را با آ‌ن بپوشید. با این کار هم شیرینی‏ها تمیز و تازه‏تر می‏مانند و هم ظرف شیرینی زیباتر به نظر می‏رسد.
● راهنمای خرید لباس
می‌گویند یکی از عواملی که در قضاوت‏های اولیه دیگران درباره ما تاثیرگذار است، لباسی است که به تن داریم؛ به طور مثال اگر لباس‏ ورزشی بپوشیم، ممکن است در نظر دیگران شخص ورزشکاری به نظر بیاییم.
لباسی که می‌پوشیم، می‌تواند طرف مقابل ما را متوجه نقاط مثبت یا منفی شخصیت‏مان کند. به علاوه، چنانچه لباس مناسبی به تن داشته باشیم، می‌توانیم با اطمینان خاطر و اعتماد به نفس بیشتری با دیگران ارتباط برقرار کنیم. لباس‌های نو و مناسب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند آرامش روانی به ما بدهند. همچنین برازنده بودن لباس دارای اهمیت زیادی است. برازندگی یعنی اینکه لباسی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشید با حالت چهره، فرم بدن و شأن و شخصیت شما هم‌خوانی داشته باشد. هنگام خرید لباس به این نکات توجه داشته باشید:
▪ کیفیت پارچه: کیفیت پارچه و دوخت آن باید طوری باشد که لباس، مدت زمان معقولی عمر کند. پیش از خرید، به بافت و مرغوبیت پارچه لباس‌ توجه کنید. یکی از نشانه‌های پارچه خوب این است که هر دو روی آن از یک کیفیت واحد برخوردار است. هر چه بافت پارچه نرم‌ و در عین حال مقاوم باشد، ارزش آن هم بالاتر است. پارچه‏هایی که دارای درصدی مواد پلاستیکی هستند اگر چه عمر طولانی تری دارند اما با پوست سازگاری خوبی نداشته و به خصوص در آب و هوای گرم باعث تعریق زیاد و عرقسوز شدن پوست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. برخی پارچه‏ها نیز بعد از یک بار شستن ممکن است کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کوتاه تر شوند که باید در این مورد از فروشنده سوال کنید.
▪ اندازه و رنگ لباس: اگر می‌خواهید لباسی که انتخاب می‌کنید، دوام زیادی داشته‌ باشد، دور لباس‌های چسبان و تنگ را خط بکشید. البته لباس نباید خیلی هم بزرگ‌تر از سایز معمول شما باشد. به رنگ لباس هم دقت کنید که از نوع ثابت باشد تا مبادا با چند بار شستشو بی‌رنگ شود. پارچه لباس هم باید به گونه‌ای باشد که آب نرود و یا سریع چروک نشود.
▪ لباسی برای دیابتی‏ها: توصیه می‌شود بیماران دیابتی از لباس‌هایی با جنس نرم و لطیف استفاده کنند. بهتر است در البسه این دسته از بیماران، از دکمه و قلاب کمتر استفاده شده باشد تا فشار حاصل از آن باعث آسیب‌ رساندن به پوست نشود. همچنین کسانی که دچار حساسیت‌های پوستی هستند باید حتی‌الامکان از لباس‌های نخی و راحت استفاده کنند. لباس‌های تنگ و چسبان نیز حساسیت‌های پوستی را تشدید می‌کنند.
▪ لباسی برای لاغرها: اگراندامی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بلندتر و باریک‌تر از حد متعارف دارید و می‌خواهید لاغری‌تان زیاد به نظر نیاید، از لباس‌هایی استفاده کنید که چسبان نیستند و به صورت آزاد روی بدنتان حرکت می‌کنند. بهتر است جنس لباس‌تان پنبه‌ای یا نخی و بافت آن ریز ‌باشد.
▪ لباس برای چاق‏ها: اگر چاق هستید، از لباس‌های تک رنگ و تیره استفاده کنید تا شما را لاغر‌تر نشان دهد. کت‌ها و ژاکت‌های بلند و آنهایی که تا روی ران قرار می‌گیرند، برای چنین اندامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مناسب‌تر است. اگر می‌خواهید لباسی طرح‌دار انتخاب کنید، بهتر است طرح‌های ریز را انتخاب کنید. از پوشیدن لباس‌های تنگ اجتناب کنید.
▪ لباس برای افراد کوتاه قد: اگر کوتاه قد و لاغرید، بهتر است محور انتخاب لباس‌های خود را بر مبنای یک رنگ روشن و یا ترکیبی از چند رنگ روشن نزدیک به هم، قرار دهید. پارچه‌هایی که دارای طرح‌های عمودی هستند، می‌توانند گزینه‌های خوبی برای بلندتر کردن قد شما باشند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید