جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی کار آیی دو روش پایش در تشخیص عفونت زخم در بخش های جراحی عمومی بیمارستان امام خمینی


بررسی کار آیی دو روش پایش در تشخیص عفونت زخم در بخش های جراحی عمومی بیمارستان امام خمینی
● زمینه و هدف:
عفونت زخم جراحی یکی از مهمترین عفونت های بیمارستانی می باشد. روش های پایش متفاوتی برای عفونت زخم جراحی مطرح شده اند. این مطالعه با هدف ارزیابی دو روش مختلف در پایش عفونت زخم جراحی انجام شد.
● روش بررسی:
این مطالعه مقطعی آینده نگر بر روی ۳۰۲۰ نفر بیمار که در طی دو سال در بخش های جراحی عمومی بیمارستان امام خمینی تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، انجام شد. تب پس از عمل، مصرف آنتی بیوتیک پس از عمل و در زمان ترخیص به عنوان دو روش پایش عفونت زخم جراحی با یک روش استاندارد طلایی ارزیابی شدند.
● یافته ها:
نتایج نشان داد که فراوانی عفونت زخم جراحی در بیماران ۲.۴% بود. حساسیت شاخص تب ۵۹.۲% و ویژگی آن۶۶.۲ % بود. در خصوص مصرف آنتی بیوتیک پس از عمل جراحی حساسیت ۸۷.۳% و ویژگی ۱۸.۶% بود. ولی در مورد تجویز آنتی بیوتیک در زمان ترخیص حساسیت۲۱.۱ % و ویژگی ۸۴.۲% بود. مصرف آنتی بیوتیک بیش از چهار روز دارای حساسیت ۸۰.۳% و ویژگی ۷۰.۲% بود.
● نتیجه گیری:
نتایج مطالعه نشان داد که شاخص مصرف آنتی بیوتیک یک شاخص مناسب برای پایش عفونت زخم جراحی در بیماران بستری در بخش های جراحی بود. البته انجام یک مطالعه آینده نگر که در آن بیماران تا یک ماه پس از عمل جراحی و پس از ترخیص از بیمارستان نیز پی گیری شوند، توصیه می گردد.
محبوبه حاجی عبدالباقی
جلیل مکارم
فاطمه عدیلی
سیده شهره علوی
مهرناز رسولی نژاد
شیرین افهمی
محمدصادق فاضلی
مسعود یونسیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید