جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه میزان خونریزی به دنبال روش برش الکتریکی با حلقه (LEEP) در فاز فولیکولار یا لوتئال سیکل قاعدگی بیمارستان میرزا کوچک خان، ۸۳-۱۳۸۲


مقایسه میزان خونریزی به دنبال روش برش الکتریکی با حلقه (LEEP) در فاز فولیکولار یا لوتئال سیکل قاعدگی بیمارستان میرزا کوچک خان، ۸۳-۱۳۸۲
● مقدمه:
این مطالعه به منظور مقایسه میزان خونریزی حین درمان و پس از درمان نئوپلازی داخل اپی تلیالی سرویکس با روش برش الکتریکی با حلقه Loop Elecrtosurgical Excision Procedure (LEEP) در فاز فولیکالاریااوتئال سیکل قاعدگی طراحی شد.
● مواد و روشها:
مطالعه به روش آزمون بالینی کنترل شده Randomized Clinical Troal (RCT) جهت مقایسه خونریزی اولیه و ثانویه در بیماران درمان شده در ۳۳ زن در با روش برش الکتریکی با حلقه (LEEP) در ۳۳ زن در فاز فولیکولار و ۳۳ زن در فاز لوتئال سیکل قاعدگی انجام شد. دو گروه تفاوتی در میانی سن، درجه نئوپلازی داخل اپی تلیالی سرویکس، عمق برش، پاریتی و طول دوره خونریزی قاعدگی نداشتند. خونریزی حین عمل و پس از عمل به صورت Objective و subjective ارزیابی شد.
● یافته ها:
زنانی که در فاز لوتئال سیکل قاعدگی درمان شدند به صورت معنی دار خونریزی پس از عمل بیشتری را نسبت به بیمارانی که در فاز فولیکولار درمان شده بودند تجربه کردند که بوسیله افت هماتوکریت و گزارش فرد ارزیابی شد. (P<۰.۰۰۱) خونریزی حین عمل در بیمارانی که در فاز لوتئال درمان شده وبدند نیز شدیدتر بود (P<۰.۰۰۱) که توسط کولپوسکوپیست واحدی که نسبت به فازی از سیکل قاعدگی که بیمار در آن درمان می شد بی اطلاع بود، ارزیابی شد. زنانی که در فاز لوتئال درمان شدند همچنین سطوح بالاتری از اضطراب پس از عمل را که با توجه به مشاوره های پزشکی آنها ارزیابی می شد، تجزیه کردند (P=۰.۰۰۵)
● نتیجه گیری و توصیه ها:
درمان ضایعات داخل اپی تلیالی سرویکس توسط برش الکتریکی با حلقه (LEEP) در خلال فاز فولیکولار سیکل قاعدگی، خونریزی کمتری را در مقایسه با درمان در فاز لوتئال سیکل قاعدگی سبب می شود.
زهرا افتخار
معصومه رحیم نواز
فریبا یارندی
فاطمه داوری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید