جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی فراوانی HBeAg و اندازه گیری ترانس آمینازهای کبدی در افراد HBsAg مثبت اهدا کننده خون در سازمان انتقال خون شهر سنندج در سال ۱۳۸۴


بررسی فراوانی HBeAg و اندازه گیری ترانس آمینازهای کبدی در افراد HBsAg مثبت اهدا کننده خون در سازمان انتقال خون شهر سنندج در سال ۱۳۸۴
● زمینه و هدف:
ویروس هپاتیت B (HBV) یکی از شایع ‌ترین پاتوژن های مزمن جهان است. بیش از ۲ بیلیون نفر از مردم جهان با این ویروس مواجه شده اند و ۳۵۰ میلیون نفر از آن ها (۵% جمعیت دنیا) ناقل مزمن آن هستند. یکی از شایع ‌ترین راه های انتقال این ویروس، خون و فرآورده‌ های خونی است. به همین دلیل سازمان انتقال خون تمامی فرآورده‌ های خونی را از نظر HBsAg کنترل می ‌کند. در افراد ناقل HBV می‌ بایست وضعیت تکثیر ویروسی با استفاده از مارکرهای مناسب از جملهHBeAg مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت مثبت بودن و همچنین بالا بودن آنزیم‌ های کبدی افراد مبتلا به هپاتیت مزمن شناسایی شده و سپس تحت درمان قرار گیرند. هدف از این مطالعه، بررسی فراوانی HBeAg و همچنین بررسی ترانس آمینازهای کبدی در افراد HBsAg مثبت و شناسایی افراد مبتلا به هپاتیت مزمن در شهر سنندج بود.
● روش بررسی:
این مطالعه مقطعی (توصیفی تحلیلی)، و روش انتخاب نمونه سرشماری بود که بر روی ۱۳۹ فرد HBsAg مثبت، اهدا کننده خون در خلال نیمه دوم سال ۸۳ و نیمه اول سال ۸۴ که در گروه سنی ۶۵-۱۸ سال قرار داشتند، انجام شد.
● یافته‌ ها:
در گروه مورد بررسی ۲۰ نفر (۴/۱۴%) HBeAg مثبت بودند و تفاوت معنی ‌داری در جنس مرد و زن مشاهده نگردید. سنجش هم زمان ترانس آمینازها نشان داد که ۷ نفر (۳۵%) از افراد HBeAg مثبت،AST غیر نرمال داشتند = ۰.۰۰۱) p) و ۸ نفر (۴۰%) آن ها، ALT غیر نرمال داشتند (p = ۰.۰۰۰). در کل در ۷ نفر ( ۳۵%) از افراد HBeAg مثبت، هر دو آنزیم بالاتر از حد نرمال بود. در حالی که فقط در ۷ نفر (۹/۵%) از افراد HBeAgمنفی هر دو آنزیم بالاتر از حد نرمال بود (≥ ۴۷ IU/L).
● نتیجه‌گیری:
HBeAg مثبت به عنوان یک عامل خطر (Risk factor) برای افزایش آنزیم‌ های کبدی می ‌باشد.
شهین کنعانی
وحید یوسفی نژاد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید