جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

روند رشد از بدو تولد تا ۲۴ ماهگی در کودکان تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر بندرعباس - ۱۳۸۳


روند رشد از بدو تولد تا ۲۴ ماهگی در کودکان تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر بندرعباس - ۱۳۸۳
● مقدمه:
در بررسی سلامت کودکان توجه به رشد و تکامل آنان بسیار مهم و اساسی است. از آنجاییکه عوامل موثر بر رشد در مناطق مختلف با هم تفاوت دارند، نمی توان منحنی رشد استانداردی را برای همه مناطق در نظر گرفت. شهر بندرعباس نیز دارای گوناگونی و تنوع عوامل موثر بر رشد مخصوص به خود است در تحقیق حاضر پژوهشگر به بررسی روند رشد کودکان شهر بندرعباس از بدو تولد تا۲۴ ماهگی پرداخته و نتایج را با نمودارهای استاندارد مقایسه کرده است.
● روش کار:
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که با مطالعه ۱۰۰۰ پرونده بهداشتی موجود در ۵ مرکز بهداشتی شهر بندرعباس انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان متولد سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰ است که در زمان انجام پژوهش حداقل ۲۴ ماه کامل داشته و تحت پوشش مرکز بهداشتی باشند. نمونه گیری در مراکز منتخب بر اساس روش تصادفی ساده با استفاده از دفتر ثبت موالید انجام گرفت. نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای t و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند.
● یافته ها:
بر اساس یافته های حاصله، منحنی وزن واحدهای پژوهش با نمودار استاندارد اختلاف معنی داری داشت که حداکثر این اختلاف در سنین ۶ تا ۱۸ ماهگی بود. بررسی منحنی قد کودکان مورد پژوهش اختلاف معنی داری با نمودار مرجع نشان نداد. تحصیلات والدین و شغل پدر ارتباط معنی داری با منحنی وزن کودکان داشت، در حالیکه شغل مادر ارتباطی با منحنی قد و وزن واحدهای پژوهش نداشت.
● نتیجه گیری:
منحنی افزایش وزن کودکان شهر بندرعباس از بدو تولد تا ۲۴ ماهگی با نمودار استاندارد اختلاف داشته و این اختلاف در سن ۶ تا ۱۸ ماهگی بیشتر است و تحت تاثیر عواملی چون تحصیلات والدین و شغل پدر می باشد. لذا با توجه به همزمانی سن شروع تغذیه کمکی و سن رویش دندان شیری با سن افزایش فاصله بین منحنی وزن کودکان مورد نظر با منحنی مرجع که همگی تقریبا در ۶ ماهگی اتفاق می افتند. توجه بیشتر به روش تغذیه کمکی و اتخاذ تدابیر بهداشتی مناسب تری برای کنترل عوامل موثر بر رشد کودکان توصیه می شود.
کاظم حسین زاده
هادی یوسفی
آسیه پرمهر
قاسم سبحانی
رقیه رحمتی
فریبا اسدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید